Siirry suoraan sisältöön

8.12.2017 12:40

Joukkoliikennesuunnittelun palapeliä

Joukkoliikenne on tärkeä osa kaupunkia ja sen liikkumista. Jos kaikki joukkoliikenteen matkustajat kulkisivat aamulla töihin ja kouluun omalla autollaan, olisi Lahden seudun teillä ja kaduilla aamuisin selvästi ruuhkaisempaa.
LSL:n linja-autoja Aleksanterinkadulla

​Esimerkki viime viikon tiistailta: Linja 7:n lähdöllä klo 7.15 Ämmälästä Karistoon matkusti 145 asiakasta. Yhteen bussiin he eivät toki mahtuneet, vaan Ämmälästä kauppatorille saakka vuoron apuna oli toinenkin bussi.

Miten sovittaa erilaiset palaset yhteen?

Joukkoliikenteen tehtävänä on kuljettaa joukkoja, minkä vuoksi yksittäisen matkustajan tarpeita voi olla hankala palvella. Toiset haluavat ehtiä keskustaan kahdeksaksi, toisilla päivä alkaa vasta vartin yli kahdeksan. Toiset haluavat matkustaa edullisemmalla Z-junalla, kun taas toisille InterCity on se ainoa varteenotettava vaihtoehto. 

Joukkoliikennesuunnittelu onkin melkoista palapelin rakentamista, jossa täytyy sovittaa yhteen matkustajien erilaiset tarpeet ja käytettävissä olevat resurssit.

51 euroa per asukas

Yksi yleisimmistä uskomuksista on, että Lahden Seudun Liikenne (LSL) on voittoa tuottava yhtiö. Itseasiassa LSL on vain markkinointinimike viranomaisen järjestämälle joukkoliikenteelle. LSL-nimikkeen alla järjestetään joukkoliikenne koko Päijät-Hämeen alueelle, ja joukkoliikennettä rahoittaa jokainen kunta.

Lahdessa, Heinolassa ja Orimattilassa joukkoliikenteen lipputulot tulevat kunnille, mutta ne eivät riitä kattamaan liikennöinnin kustannuksia. Vuonna 2015 Lahden seudulla käytettiin verorahoja joukkoliikenteeseen noin 51 euroa per asukas. Vastaava luku esimerkiksi Oulussa oli 42,5 euroa ja Turussa 80,7 euroa. 

Rahalla hankitaan pääasiassa itse liikennettä eli linjakilometrejä ja -tunteja sekä busseja LSL:n käytettäväksi. LSL ei itse omista yhtäkään bussia tai palkkaa yhtäkään kuljettajaa, vaan palvelut hankitaan liikennöitsijöiltä kuten Koiviston Autolta ja Lehtimäki Liikenteeltä.

Viiden minuutin siirto kertautuu

Paikallisliikenteen busseja on liikenteessä arkisin samaan aikaan lähes sata. Mitä pidempi linja on ja mitä tiheämmin sillä on vuoroja, sitä enemmän busseja se tarvitsee. Esimerkiksi linjaa 31 Myyntimiehenkadun ja Soltin välillä ajaa samaan aikaan viisi bussia. Näin ehditään liikennöimään kolme vuoroa tunnissa Myyntimiehenkadulta ja kolme vuoroa tunnissa Soltista. 

Riippuen ajoajasta ja vuorojen määrästä, joillakin linjoilla jää aikaa odotella päätepysäkillä ennen seuraavaa vuoroa, kun taas toisilla linjoilla bussin on lähdettävä heti uudelle kierrokselle. Tämän vuoksi toiveet vuoron lähtöajan myöhentämisestä voivat olla haastavia toteuttaa. 

Jos vuoron lähtöä lykätään viidellä minuutilla, lykkääntyy myös lähtö seuraavasta päästä viisi minuuttia ja sitten taas toisesta päästä viisi minuuttia ja niin edelleen. Lopputuloksena koko päivän lähtöaikoja voidaan joutua muuttamaan. Se taas voi hankaloittaa toisten ehtimistä kouluun, töihin tai jatkoyhteyksiin. 

Usein asiakkailta tuleva palaute kohdistuukin niihin asioihin, joita tulisi korjata. Täytyy kuitenkin muistaa, että kun helpotetaan yhden matkustajan matkaa, voikin toisen kulku hankaloitua. 

Ensi vuonna tehdään linjastosuunnittelua

Ensi vuoden aikana Lahden seudun joukkoliikenteessä aloitetaan uusi linjastosuunnitteluprojekti, jonka tavoitteena on tehdä joukkoliikenteestä entistä sujuvampaa, nopeampaa ja houkuttelevampaa seudun asukkaille. Asukkaat pääsevät varmasti mukaan rakentamaan tästä palapelistä juuri oikeanlaista.

 

Joukkoliikennesuunnittelija Katja Suhonen

Katja Suhonen
kirjoittaja on joukkoliikennesuunnittelija, joka ottaa silloin tällöin juoksuaskelia ehtiäkseen ”linkkuun”.

 
 

Kommentit