Siirry suoraan sisältöön

29.1.2020 9:30

Kohtaamisia Palvelutorilla

– Kuulimme Palvelutorista ja päätimme tulla testaamaan. Tämähän tuntuu kivalta paikalta kokoontua! Näin kertoi ryhmä eläkeläisrouvia, jotka olivat tulleet yhdessä neulomaan villasukkia Palvelutorin olkkarin pyöreän pöydän ääreen.
Ihmisiä Palvelutorin avajaisissa tutustumassa osallistumistila Kymppiin

​Nuori äiti saa apua asumisneuvojalta, ja Lahti-Pisteellä ladataan bussikortteja. Samaan aikaan osallistumistila Kympissä kirjataan palautteita kartalle ja keskustellaan Ranta-Kartanon rakentamisesta.

Konsepti toimii ja kehittyy

Kahden viikon jälkeen avajaishulinat ovat takana päin, ja on kertynyt ensimmäisiä kokemuksia uusien Palvelutorin tilojen ja palveluiden toimivuudesta. Palaute on valtaosin kiittävää.

Edellä kuvatut havainnot ja kommentit lämmittävät kaikkien niiden mieltä, jotka ovat olleet tekemässä Palvelutoria: varmasti etenkin projektipäällikkö Laura Packalén-Vehkoa ja Lahti-Pisteen tiimiä, jotka ovat luotsanneet projektin maaliin ja aina avustaneet meitä Palvelutorin eri toimijoita.

Konsepti siis toimii: asiointi sujuu, osallistumaan pääsee ja osa jää ihan viihtymäänkin. Mallia Palvelutoriin haettiin Espoosta, mutta konseptista kehitettiin Lahteen sopiva. Kehittämistyötä myös jatketaan, joten palautteita kuunnellaan tarkalla korvalla.

Havaintoja Palvelutorista

Yleisin kommentti asukkailta on ollut, että kynnys palveluiden käyttämiseen tuntuu aiempaa matalammalta. Julkiset ja kaupalliset palvelut tavoittaa samalla reissulla Triosta, ihan keskustan ytimestä.

Kolme omaa havaintoani:
1. Palvelutori tuottaa kohtaamisia. Olkkarissa tai kahvikoneen luona saattaa käynnistyä yllättävä keskustelu entuudestaan tuntemattoman henkilön kanssa. Ympäristö kannustaa siihen.

2. Tiivis ympäristö voi tuottaa ideoita. Erilaiset tahot toimivat yhdessä Palvelutorilla. Kun ne ovat tiiviisti toistensa kanssa vuorovaikutuksessa, uudella tavalla, voi syntyä myös uusia ideoita.

3. Ostoskeskuksen henki tarttuu ja virastomaisuus karisee. Palvelutorilla on ollut kevyempi ja avoimempi tunnelma kuin perinteisissä toimistotiloissa.

Osallistumista ja tietoa Kymppi-keskiviikoissa

Kahden viikon aikana osallistumistila Kympissäkin olemme tavanneet vähintään tuhat lahtelaista. On keskusteltu asuinalueista ja kerätty tietoa siitä, mistä ihmiset pitävät ja mitä vielä kehittäisivät. Yhdessä on kirjattu palautepalveluun palautteita ja saatu vastauksia niihin.

Ihmiset ovat tulleet keskustelemaan ja etsimään tietoa aina haittakasveista kaavoitukseen. Tilassa on kahden viikon aikana keskusteltu esimerkiksi rakentamisesta, joukkoliikenteestä, talvipyöräilystä ja omakotitonteista.

Jatkamme Osallistumistila Kympissä siten, että asiantuntijat ovat tavattavissa vähintään joka keskiviikko klo 15-17. Etenkin silloin kannattaa piipahtaa paikalle. Vaihtuvista aiheista kerromme muun muassa Menoinfossa, Facebookissa ja Palvelutorin infonäytöillä. Siispä kannattaa laittaa Lahden Palvelutori seurantaan somessa.

Helmikuun Kymppi-keskiviikot

29.1. Kysy joukkoliikenteestä
5.2. Polta puuta puhtaammin
12.2. Mitä kaavoitetaan vuonna 2020?
19.2. Katujen kunnossapito
26.2. Lahden luonto

Kymppi-keskiviikot Menoinfossa

Kerro meille ajatuksistasi

Mitä sinä ajattelet Palvelutorista ja Osallistumistila Kympistä? Mistä aiheesta haluaisit kuulla lisää osallistumistilassa? Mihin haluaisit vaikuttaa? Käy asioimassa, osallistumassa ja viihtymässä. Jos huomaat jotakin, mitä voisimme parantaa, kerro se meille.

www.lahti.fi/Palvelutori
Palvelutori Facebookissa
Palvelutori Instagramissa

vuorovaikutussuunnittelija Henrik Saari

Henrik Saari
Kirjoittaja on vuorovaikutussuunnittelija, joka viihtyy niin metsässä lenkkipolulla kuin kauppakeskuksen vilinässä.

Tulevaisuuden Lahti -blogissa vaihtuvat kirjoittavat avaavat näkökulmia kaupunkiin ja sen suunnitteluun.

 
 

Kommentit