Siirry suoraan sisältöön

10.1.2019 16:05

Miten tämän päivän nuoret liikkuvat keski-ikäisenä?

Ohjaavatko robotit liikennettä 30 vuoden päästä? Liikummeko suurnopeusjunilla ja sähköpotkulaudoilla? Maria Reijo Ahtialan koulun 8 E -luokalta pohtii blogikirjoituksessaan sitä, miltä nykyisten nuorten liikkuminen näyttää 20 - 30 vuoden päästä.
Rullalautailevia nuoria

​Reijo voitti kirjoituksellaan lahtelaisille yläkoululaisille suunnatun kirjoituskilpailun, jonka aihe oli luonnollisesti liikkeessä.

Tämän päivän nuoren liikkuminen noin 20 - 30 vuoden päästä

Millaista nykyajan nuoren liikkuminen voi olla noin 30 vuoden päästä? Onko ihmisen sijaan robotti ohjaamassa liikennettä ja ajoneuvoja? Laskeeko sen aikaisten keski-ikäisten liikkuminen, kuten kävely, huomattavasti?

Monia varmasti mietityttävät nämä kysymykset ja sosiaalinen media tiedottaa jatkuvasti tulevaisuuden liikkumistapojen muutoksista, kuten sähköautoista sekä siitä, kuinka vuoteen 2050 mennessä henkilöautojen määrä olisi laskenut suuresti ja ihmiset liikkuisivat vain enimmäkseen julkisen liikenteen kulkuneuvoilla.

Mielestäni tämä on osittain hyvä merkki, koska henkilöautojen vähentyminen pienentäisi hyvin suuren osan autoista tulevista päästöistä ja haitallisista kaasuista, jotka ovat suurena haittana ilmastolle sekä luonnolle ja nopeuttavat selkeästi ilmastonmuutoksen syntymistä. Myös sähköautoihin siirtyminen vähentäisi kaasujen syntymistä. Aamulehti tiedottaa 23.9. klo 17.40 vuonna 2017 julkaistussa hyvä elämä artikkelissaan, että sähköautojen määrä on yleistynyt, mutta Suomeen on rekisteröity vain suunnilleen 1000 täyssähköautoa. Suhteessa tulevaisuuden kulkuneuvot ovat myös huomattavasti kalliimpia sekä vaikeampia ylläpitää verrattuna esimerkiksi tavalliseen polttomoottoriautoon, mutta ne ovat huomattavasti kestävämpiä kuin nykyhetken kulkuneuvot Yle tiedottaa 31.12. vuonna 2017 julkaistussa artikkelissa.

Ajattelen, että henkilöautojen suuri vähentyminen vuoteen 2050 mennessä voisi osittain myös lisätä sen aikaisten keski-ikäisten ihmisten liikkuvuutta, kuten kävelyä tai polkupyörän käyttöä, joka edistäisi terveyttä. Nykyään nuoret eivät liiku kävellen tai pyörällä yhtä paljon kuin ennen, vaikka se olisi hyvin ympäristöystävällinen tapa liikkua ja sitä soisi kaikille ikäluokille enemmän.

Moni nykyajan lahtelainenkin nuori varmasti myös haaveilee siitä, kuinka ollessaan keski-ikäinen, ilmassa liikkuvat autot sekä supernopeat junat olisivat todellisia. Tästä on tehty jo havaintoja sillä Kiina ja Japani ovat rikkoneet suuria ennätyksiä suurnopeusjunien tehtailussa. Kiina rikkoi ennätyksen suurnopeusjunalla, joka oli 431 kilometriä tunnissa. Tämä kyseinen Maglev-juna kulkee 30 kilometrin matkan hieman alle kahdeksassa minuutissa. Japani rikkoi myös ennätyksen ja heidän kehittelemä suurnopeusjuna saavuttaa noin 603 km/h nopeuden nettisivusto Tiedetuubi kertoo. Myös kaukaisilta tuntuvia niinsanottuja lentäviä autoja on tehtailtu ja niistä on tehty jo jonkinlaisia prototyyppejä ja mallikappaleita, joten ei ole ihme, jos ilmassa kulkevat autot tai vastaavanlaiset kulkuvälineet eivät olisi arkipäivää esimerkiksi jo vuoteen 2050 mennessä. Tämänkaltaisista kulkuvälineistä olisi paljon hyötyä sillä ilmassa liikkuvat autot sekä suurnopeat junat vähentäisivät huomattavasti teiden jatkuvaa kunnossapitoa ja tiet siis pysyisivät kunnossa pitempään. Sillä teiden jatkuva kunnossapito on jo tällä hetkellä haasteellista ja suuri menoerä niin kunnille kuin valtioillekin.

Myös viime vuosien aikana ihmisten kulkua on pyritty helpottamaan esimerkiksi sähköpyörillä sekä potkulaudoilla, että niin sanotuilla rullaluistinkengillä ja hooverboardeilla. Näiden avulla ihmisiä pyritään saamaan enemmän liikkeelle ympäristöystävällisempään tapaan sekä liikkumaan ulkona enemmän. Olen itsekin huomannut muutaman kerran kotikaupungissani Lahdessa kulkiessani ihmisillä kyseisiä kulkuneuvoja.

Ylen vuonna 2017 julkaistu tulevaisuuden tutkimus paljastaa, kuinka viimeistään vuoteen 2050 mennessä yhä enemmän ja enemmän kasvillisista alueista korvataan betonilla ja niihin luotavilla parkkipaikoilla ja halleilla, koska teknologia on kehittymässä automaattisesti ohjattaviin autoihin, rekkoihin ja linja-autoihin taritsevat nämä kulkuvälineet silloin mahdollisesti enemmän parkkipaikkoja ja latauspisteitä.

Päällisin puolin julkisen liikenteen ja kulkuneuvojen kehitys on menossa hyvään suuntaan ja pian esille nouseekin monia erilaisia mahdollisuuksia liikkua nykyhetken tuleville keski-ikäisille. Teknologian kehittymisessä ja tieliikenteen uudistumisessa on myös omat varjopuolensa, sillä moni artikkeli käsittelee sitä, kuinka uudistuksien mukana tulisi paljon haittoja, kuten esimerkiksi kolarimäärä nousisi huomattavasti ja tieliikenteen turvallisuus laskisi hieman lisää nykyisestä tilanteesta. Kukapa siis ei haluaisi, että liikenteessä on turvallista liikkua?

Myös logistiikkakeskukset uudistuvat ja esimerkiksi ulkomailta tilattavia tuotteita pyritään toimittamaan Suomeen mahdollisimman helposti ja yhä nopeammin. Lähituotantoa pyritään myös uudistamaan, jotta mahdollisimman paljon tuotteita saataisiin toimitettua kauppoihin läheltä. Tämä vähentäisi huomattavasti turhaa ja ympäristöä kuluttavaa liikennettä sekä liikkumista. Näin ollen jäisi enemmän aikaa henkilökohtaiselle hyötyliikunnalle esimerkiksi työpäivien lyhentyessä ja vapaa-ajan lisääntyessä.

Oma mielipiteeni Lahden ja muun Suomen tulevaisuuden liikenteen kehityksestä on positiivinen, odotan innoissani mitä uutta liikennekehitykseen syntyy. Mielessäni toki itse luotu tulevaisuuden maailmankuva Lahdessa olevista lentävistä autoista ja ajoneuvoista, joilla tuntivauhti olisi niin suuri, että eteneminen tapahtuisi alle 10 minuutissa. Olen myös itsekin varuillani, koska tulevaisuudessa minäkin mahdollisesti ajan autoa. Millainen se auto on, onko se turvallinen? Ajanko minä sitä vai onko se kenties automatisoitu?

Tieliikenteen päivittyminen avaa minulle sekä muille lahtelaisille ihmisille täysin uusia näkökulmia esimerkiksi liikenneturvallisuudesta, kulkuneuvoista sekä julkisen liikenteen hyödyistä ja haitoista.

Minkälaiset ovet liikennemaailmaan meille avautuukaan pian? Miten me nuoret tulevaisuudessa näemme liikenteen turvallisuuden sekä hyvät että huonot puolet?

Mutta entäpä jos? Muutama oma kuvitelmani siitä, miten esimerkiksi Lahdessa voitaisiin tulevaisuudessa liikkua: jospa Lahti olisikin täynnä kiemurtelevia lentoreittejä sekä elektronisten kenkien latauspisteitä? Olisiko siinä tapa liikkua meidän tulevien keski-ikäisten?

Maria Reijo
Ahtialan koulu, 8 E -luokka

Kunniamaininnat Emilia Lundille ja Siiri Kejoselle

Kilpailun raati myönsi kahdelle kirjoitukselle kunniamaininnat.

Luonnollisesti liikkeessä -kirjoituskilpailu järjestettiin 8. ja 9.-luokkalaisille lahtelaisille. Osallistujia pyydettiin valitsemaan yksi kolmesta aiheesta ja kirjoittamaan siitä vapaamuotoinen blogiteksti. Aiheet olivat 1) miten tämän päivän nuoret liikkuvat keski-ikäisenä, 2) arjen kestävä liikkuminen Lahdessa ja 3) minä Lahden liikennesuunnittelijana. Kiitos kaikille osallistuneille!

Voittajat valinneeseen raatiin kuuluivat teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron, Lahden kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Milla Bruneau, ympäristökasvattaja Emma Marjamäki, liikenneinsinööri Kristiina Kartimo ja ympäristöneuvontapäällikkö Päivi Sieppi.

Tulevaisuuden Lahti -blogissa vaihtuvat kirjoittavat avaavat näkökulmia kaupunkiin ja sen suunnitteluun.

 
 

Kommentit