Siirry suoraan sisältöön

27.3.2018 8:40

Olohuoneen jatke kadulle?

Päijänteenkatu 1:n ja 3:n taloyhtiöiden asukkaat yllättyivät maanantaiaamuna 5.3. saadessaan lukea aamun lehdestä, että heidän talonsa eteen suunnitellaan toiminnallista nuorten aukiota. Nyt kuitenkin asukkaat kannattavat aukion kokeilemista, ja tekninen ja ympäristölautakunta tekee päätöksensä asiasta tänään tiistaina 27.3. Miten tähän on tultu?
Viiskulman aluetta kuvassa

​Viiskulma, Päijänteenkadun itäpääty, on tällä hetkellä kävelijälle varsin ikävä paikka, vaikka keskustan alueella tärkein liikkumismuoto on kävely. Jotta ihminen jaksaa kävellä, ympäristön pitää olla viihtyisä ja siinä pitää olla vaihtelevia näkymiä, kiinnostavia yksityiskohtia ja kiintopisteitä. Vesijärvenkatu on tällä hetkellä kävelijän näkökulmasta melko tylsä ja meluisa. Pyöriä saa väistellä, ja autoliikenteen nopeudet kasvavat helposti suuriksi. 40 km/h on tällä hetkellä havaintojen perusteella enemmän minimi- kuin maksiminopeus.

Vesijärvenkadulle on mahdollista toteuttaa pieniä kehittämistoimenpiteitä, jotka parantavat kävelijän kokemusta pitkän kadun varrella ja muuttavat katua elävämmäksi kauppakaduksi. Loppusyksystä asukkaiden ja yrittäjien toiveiden perusteella alettiin laatia ideasuunnitelmaa, jonka tavoitteena on ratkaista ongelmia ja kehittää katua erityisesti viihtyisämmäksi. Tässä yhteydessä syntyi idea Päijänteenkadun aukiosta.

Päijänteenkadun aukio loisi Vesijärvenkadulle identiteettiä ja uuden kiintopisteen, joka tekisi pitkästä kadusta kävelijälle mielenkiintoisemman. Keskustassa monia autoliikenteen käytössä olevia tiloja voitaisiinkin muuttaa viihtyisämmäksi kävelijöiden näkökulmasta, kunhan samalla turvataan sujuva saapuminen ja pysäköinti myös autolla.

Häiriöitä, melua ja pysäköintipaikoista luopumista?

Uutisointi aukiosta poiki useita yhteydenottoja kaupungille, ja yhteinen tapaaminen asukkaiden kanssa järjestettiin MultiCultissa tiistai-iltana 13.3. Asukkaat ymmärrettävästi ensin vastustivat aukiota ja Päijänteenkadun itäpään katkaisua. Huolena oli, tuleeko omalle etupihalle häiriökäyttäytymistä ja melua ja vähenevätkö pysäköintipaikat.

Tunnin keskustelun aikana käytiin läpi muun muassa aukion liikenteelliset vaikutukset ja muisteltiin muutaman vuoden takaisia liikennesuunnitelmavaihtoehtoja, joissa Päijänteenkatua oli ehdotettu kerran jopa keskustan läpiajoliikenteen kokoojakaduksi. Tapaamisessa mietittiin myös aukion merkitystä Vesijärvenkadun vetonaulana ja Taidekeskuskuksen sisäänheittotilana. Lisäksi taustoitettiin, että Päijänteenkatu on vain yksi idea siitä, miten autoliikenteen käytössä olevia paikkoja voitaisiin muuttaa viihtyisämmäksi. Mitenkään pakollista sen toteuttaminen ei ole.

Tilaisuudessa muisteltiin, että myös Multicultin perustaminen ja kadulla aikojen saatossa olleet ravintolat ovat aiheuttaneet aikoinaan vastustusta. Kuitenkaan häiriötä ei ole juuri aiheutunut. Todettiin myös, että melua vähentäisi merkittävästi Vesijärvenkadun nopeusrajoituksen pienentäminen, joka olisi osa kokeilun seuraavia vaiheita.

Nuorisopalveluiden Laura Mellanen kertoi, että aukion käytön ideoimiseen on osallistunut joukko nuoria. Lahteen tarvitaan enemmän asioita, joiden avulla nuoret kokisivat kaupungin paremmin omakseen ja haluaisivat jäädä tänne. Päijänteenkadun suunnittelu on yksi esimerkki hankkeesta, jossa nuoret otettiin mukaan kehittämään kotikaupunkiaan.

Hiljalleen tapaamisessa alkoi muodostua yhteisymmärrystä, kunhan ensin väärinkäsityksistä oli selvitty. Päijänteenkadun aukio alkoi tuntua asukkaista varovaisesti mahdolliselta idealta. Seuraava yhteinen tapaaminen sovittiin asukkaiden kanssa seuraavalle viikolle, ja siellä jatkettiin suunnittelua ja keinojen miettimistä Viiskulman viihtyisyyden lisäämiseksi.

Nuorten tekemä pahvinen pienoismalli aukiosta

 Suunnittelua nuorten tekemän pienoismallin äärellä

Ihmiset tekevät viihtyisän kaupungin

Torstaina 22.3. Vesijärvenkadun Ohjaamoon kokoontui noin 20 henkilöä: asukkaita, nuoria Lahden kaupungin nuorisotoimen Uudelta Pajalta sekä kaupungin, LAMKin muotoiluinstituutin ja Lahti Cityn edustajia. ”Tässä tilaisuudessa on tarkoitus miettiä, mitä muutoksia alueelle halutaan, ja ideoida, miten asukkaat haluaisivat aukiota käyttää”, julisti toiminnanjohtaja Janne Viitamies Lahti City ry:stä tilaisuuden alkajaisiksi.

Tilaisuudessa keskustelun apuna toimivat Uuden Pajan toimintaan osallistuvan nuoren etukäteen keräämät kuvat aukion mahdollisista toiminnoista. Kuvien äärellä oli helppo löytää ne ideat, jotka tuntuivat asukkaista sopivilta aukiolle. Kuvat tekivät asukkaisiin suuren vaikutuksen - niiden löytämiseksi nuoret olivat nähneet paljon vaivaa. Työpajassa päästiin myös miettimään aukion toimintaa nuorten etukäteen pahvista askarteleman pienoismallin äärellä.

Työpajassa karistettiin roolit ja huomattiin, että kaikilla on positiivinen mielikuva Lahdesta. Monessa keskustelussa kävi selväksi, että asukkaat kokevat Lahden kauniiksi ja ihmiset harvinaisen mukaviksi. Kaupungin ihmiset ottavat muualta muuttaneet mukavasti vastaan, mistä oli monella osallistujalla omakohtaisia kokemuksia. Toivottavasti työpajan osallistujat myös huomasivat, että kaupungin työntekijät haluavat tehdä avoimesti ja yhteistyössä asukkaita ja kävijöitä palvelevia ratkaisuja. 

Toki pysäköinnistäkin käytiin keskustelua: olisiko kahdeksan pysäköintipaikan poistaminen mahdollista aukion vuoksi? Asukkaat totesivat, että Päijänteenkadulla on paljon pysäköintipaikkoja, joten paikkojen poisto nähtiin mahdollisena. 

Työpajan tuloksena saatiin pitkä lista ideoita, joiden avulla aukiosta saataisiin viihtyisämpi - jopa jatke omalle olohuoneelle ja taloyhtiön pienelle sisäpihalle. Työpajan lopuksi eräs asukas ehdotti, että voisi hahmotella työpajan ideoita 3D-mallinnokseksi. Toinen asukas kertoi, että hän voisi käydä mallinnusta varten ottamassa aukiosta mittoja. Niin, ja erikoisesta kristallikruunukatuvalosta ”kaikki tykkäs ihan sikana”.

Ideakuvia Päijänteenkadun työpajassa

Päijänteenkadun työpajassa käytettyjä ideakuvia

Lämmin kiitos osallistuneille

Iso kiitos aktiivisille Päijänteenkadun asukkaille osallistumisesta oman ympäristön kehittämiseen sekä Uuden Pajan nuorille ja Lahden kaupungin nuorisopalveluiden Laura Mellaselle työpajan järjestämisestä.

Linkki teknisen ja ympäristölautakunnan esityslistaan

Etelä-Suomen Sanomien uutinen 5.3.2018

Vesijärvenkadun kokeilu ja ensimmäisen vaiheen suunnitelmakartta


 Kristiina Kartimo
Kristiina Kartimo
Kirjoittaja työskentelee Lahden kaupungilla liikenneinsinöörinä ja toimii kaupungissa kävelyn ja pyöräilyn yhteyshenkilönä.

Tulevaisuuden Lahti -blogissa vaihtuvat kirjoittavat avaavat näkökulmia kaupunkiin ja sen suunnitteluun.

 
 

Kommentit