18.11.2016 12:30

Kaupungin brändi kertoo lahtelaisuudesta

Lahden kaupunki on ottanut käyttöön uuden ilmeen. Brändityö aloitettiin Lahden ja Nastolan yhdistymisen jälkeen ja se tukee kaupungin keväällä hyväksyttyä strategiaa.

​Brändityön johtoajatuksena on ollut, että tulevaisuuden Lahti tunnetaan asukkaidensa aktiivisesti kehittämänä kaupunkina, jossa vaikutetaan, osallistutaan ja luodaan yhdessä uutta. Tätä ilmentämään on valittu rohkeat ja ennakkoluulottomat lahtelaiset teot ja onnistumiset, joiden kautta kaupunki ja sen tulevaisuus rakentuvat.

Nämä teot näkyvät paitsi tarinoina brändiviestinnässä myös lahtelaisten lisääntyvinä mahdollisuuksina vaikuttaa kaupungin toimintaan.

 Brändityötä on tehty yhdessä helsinkiläs-lahtelaisen mainostoimisto Redlandin kanssa.

Työhön osallistui kaupungin ja konserniyhtiöiden työntekijöitä, lisäksi kuntalaisilta kysyttiin mielipiteitä eri kanavien kautta. Esimerkiksi Porukka-sovelluksen kautta kertyi tuhansia vastauksia siitä, mitä Lahti on. Kommentit vahvistivat näkemystä siitä, että Lahti on moniääninen, erilaisten asioiden ja ihmisten muodostama ainutlaatuinen kokonaisuus. 

Lahti-ikonit luovat visuaalisen maailman

 Uuden kaupunkibrändin olennaisia osia ovat Lahden huipputason osaaminen tapahtumien järjestämisessä, muotoilussa ja ympäristöasioissa sekä Lahden seudun poikkeuksellisen luonto. Nämä näkyvät myös brändin visuaalisessa maailmassa.

Uusi visuaalinen ilme pohjautuu keskeisistä kaupunkikuvallisista elementeistä luotuihin ikoneihin ja kaupungin omaan Lahti-fonttiin. Kevyesti päivitetty Lahti-logo säilyy kaupungin näkyvimpänä tunnuksena, kaupungin käyttämät päävärit ovat sininen ja vihreä.  

Lisätietoja:
Heini Moisio, viestintäpäällikkö
050 383 6504