Sivistyslautakunta käsittelee oppimisen tuen toimeenpanosuunnitelmaa 2019
kokouksessaan 12.2.2019.
- Edellisiin vuosiin verrattuna erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden
määrä perusopetuksessa vähenee, kun taas tehostettua tukea tarvitsevien
oppilaiden määrä kasvaa, kertoo vastuualuejohtaja Lassi Kilponen Lahden
perusopetuspalveluista.
Verkostoituminen lisää osaamista
Samanaikais- ja yhteisopettajuudella vahvistetaan opettajien
verkostoitumista, kollegiaalista tukea ja osaamisen jakamista. Haasteellisessa
työssä hyödynnetään moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia. Kohdennettua
työnohjausta jatketaan, ja opettajien täydennyskoulutusta kohdennetaan myös
avustajien ammattiryhmälle.
Ryhmässä oppii paremmin
Varhaisen tuen kehittämistyö keskittyy aikaisempaa enemmän pedagogisten
menetelmien haltuunottoon, vuorovaikutustaitoihin ja opetusryhmässä tapahtuvaan
osallistavaan, yhteistoiminnalliseen oppimiseen. Toiminnassa hyödynnetään
aikaisempaa enemmän digitalisaation tuomia mahdollisuuksia.
Aluetyötä tehdään oppilaiden tuen tarpeen mukaan
Kaupunki on jaettu kolmeen alueeseen: pohjoinen, eteläinen ja itäinen alue.
Oppilaan kotiosoitteen perusteella määräytyy oppilaaksiottoalue, johon
oppilas kuuluu ja jonka mukaan lähikoulu hänelle osoitetaan. Erityisopetus- ja
avustajaresurssi on nyt pääosin lähikouluissa.
Alueellista erityisen tuen palveluverkkoa kehitetään oppilaiden tuen tarpeen
mukaan. Suunnittelussa hyödynnetään kunkin alueen moniammatillista oppimisen
tuen tiimiä, jolloin oppilastuntemusta voidaan hyödyntää opetusjärjestelyjen
suunnittelussa.
Työssä hyödynnetään vuosittain kerättävää arviointietoa
Lahden perusopetuksen palvelupäällikkö Johanna Saastamoinen kertoo, että
henkilöstöltä kysyttiin marraskuussa 2018 arviointia oppimisen tuen
suunnitelman keskeisimpien toimien toteutuksesta.
- Tulosten mukaan yhä useammalla koululla on lähdetty tekemään näkyväksi niitä
onnistumisia ja opetuksen toteutustapoja, joilla tuetaan oppilaiden oppimista
ja koulunkäyntiä. Vastausten perusteella näitä hyviksi koettuja opetustapoja ja
pilotteja tulee jatkaa.
Kuluvan vuoden 2019 oppimisen tuen toimenpiteitä toteutetaan hyväksytyn
talousarvion mukaan sekä opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksilla.
Sivistyslautakunta on joulukuussa 2016 hyväksynyt Oppimisen tuen
suunnitelman vuosille 2017 – 2019 edellyttäen, että vuosittaiset erilliset
toimeenpanosuunnitelmat tuodaan lautakuntaan päätettäväksi.
Sivistyslautakunta käsittelee kokouksessaan 12.2.2019 myös muun muassa
talouden seurantaraportin 1.1. – 31.12.2018. Sivistyslautakunnan kokouksen
esityslista: http://ktweb.lahti.fi/
Lisätiedustelut
Lahden kaupunki, sivistyspalvelut, perusopetuspalvelut
vastuualuejohtaja Lassi Kilponen, puh. 044 716 1328
opetuksen palvelupäällikkö Johanna Saastamoinen, puh.044 416 3159
Oppimisen tuki ja toimeenpanosuunnitelma 2019, pdf
Oppimisen tuki: https://www.lahti.fi/palvelut/perusopetus/oppimisen-tuki