Siirry suoraan sisältöön

19.12.2017 7:00

SPR Lahden vastaanottokeskus ja Tehostetun tuen yksikkö muuttaa Ahtialaan

Vastaanottotoiminnan johtajan Minna Jussilan avoin kirje Lahden kaupungin johdolle.

Tieto turvapaikanhakijoiden tehostetun tuen yksikön uudesta sijainnista Ahtialassa on herättänyt alueella kysymyksiä. Tässä vastauksessa pyritään kertomaan faktoja toiminnastamme ja vastaamaan kysymyksiin.

Tehostetun tuen yksikkö on toiminut 1,5 vuotta, Lahden vastaanottokeskuksen Hennalan toimipisteen osana. Tehostetun tuen yksikössä on 20 asiakasta ja työntekijöitä 15, lisäksi koko ajan vartija. Vartija on turvaamassa yksikön sisäisen turvallisuuden lisäksi ulkoista turvallisuutta ja toimii osana työryhmää. Vastaanottokeskus on Hennalassa ollessaan ollut suurimmillaan 600- paikkainen laitoskeskus, jatkossa sen toiminta on hajasijoitettu (asuntopohjainen) ja asiakkaita on 120. Asiakkaat ovat aikuisia ja perheitä. Vastaanottokeskuksessa on henkilökuntaa 12.

Asiakkaat kuntoutuvat hyvin

Asiakkaamme tehostetun tuen yksikössä ovat siinä kunnossa, että eivät tarvitse sairaalahoitoa. Ne jotka tarvitsevat sairaalahoitoa, ovat sairaalassa. Kantasuomalaisista samassa kunnossa olevat asuvat omillaan, vailla näin hyvää ympärivuorokautista tukea. Se johtuu siitä, että koska turvapaikkaprosessin ajan asiakkaidemme asuminen tulee järjestää joka tapauksessa, olemme kehittäneet tämän palvelukonseptin auttamaan näitä ihmisiä mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Tulokset näiltä jaksoilta on hyviä, yleensä henkilö kuntoutuu ja pääsee muuttamaan takaisin vastaanottokeskukseen, josta on tullutkin muutamassa kuukaudessa. Työryhmämme suurin ammattilaisryhmä ovat sairaanhoitajat, lisäksi yksikössä työskentelee ohjaajia ja pakolaissihteeri ja apulaisjohtaja.

Häiriökäyttäytyjiä varten on Suomessa erilliset yksiköt turvapaikanhakijoille (tämä ei ole sellainen), meidän yksikössä ihmisen ovat lähinnä mielenterveyskuntoutujia, jotka ovat itse sitoutuneet jaksoon ja haluavat voida paremmin. Asiakkaamme tarvitsevat paljon tukea ja ovat huonossa kunnossa. He eivät juurikaan liiku yksikön ulkopuolella, vaan ovat paljon meidän henkilöstömme kanssa. Asiakkaita pyritään aktivoimaan ja esimerkiksi ruuan laiton he hoitavat itse.

Hennalassa ei ole ollut häiriöitä

Hennalassa vieressä oli koulu ja päiväkoti. Meillä ei ole koko aikana ollut yhtäkään häiriötä, joka olisi kohdistunut päiväkotiin tai kouluun. Lisäksi vastaanottokeskuksessa on asiakkaina asunut koko ajan paljon perheitä pienten lasten kanssa. Lapset ovat saaneet olla rauhassa keskuksessa.

SPR Hämeen piirillä on ollut hajasijoitettu vastaanottokeskus Lammilla (200 paikkaa) ja Mänttä-Vilppulassa (250 paikkaa) yli kuusi vuotta ja on edelleen. Mänttä-Vilppulassa samassa kerrostalossa on ollut 35 vuokra-asuntoa turvapaikanhakijoille ja yhdessä rapussa toimi yli vuoden ajan päiväkoti, jälleen ilman häiriötä päiväkotilapsille. Meidän toimisto on Mänttä-Vilppulassa ammattikoulun kiinteistössä, johon asiakkaat kulkevat toimistolle ja kouluun useita kertoja viikossa. Yhteiselo on sujunut hyvin ja asiakkaita opiskelee myös ammattikoulussa.

SPR vastaa palvelusta Maahanmuuttoviraston pyynnöstä

Me tulemme kertomaan asiakkaillemme alueesta jossa toimisto sijaitsee ja informoimme myös kuntalaisten peloista ja siitä miten tulee käyttäytyä. Asiakkaamme ovat pääsääntöisesti hyvin käyttäytyviä ja kohteliaita ihmisiä, jotka eivät halua aiheuttaa ongelmia. Me myös tunnemme kaikki asiakkaamme ja siihen työmme perustuu. Mikäli asiakas ei käyttäydy sovitusti tai aiheuttaa ongelmia, on meillä mahdollisuus siirtää hänet toiseen keskukseen. Hajasijoitetuissa keskuksissa asuminen (eli asunnoissa) on asiakkaiden näkökulmasta tavoiteltavaa ja laitoksista ihmiset toivovat pääsevänsä pois. Vastaanottokeskuksen asiakkaat tulevat käymään toimistolla hoitamassa asioitaan ja osallistumaan opintotoimintaan.  

Toivomme yhteydenottoa matalalla kynnyksellä, mikäli huolia tai jotain ilmenee. Ongelmiin puutumme välittömästi. Poliisi on yksi tärkeimmistä yhteistyökumppaneistamme (liittyy myös asiakkaidemme prosessiin ja päätöksiin) ja poliisi käykin vastaanottokeskuksissa monta kertaa viikossa hoitamassa virallisia asioita. Poliisin näkyminen alueellanne lisääntyy, kuitenkin suuri osa näistä käynneistä on yhteistyö-, eikä hälytyskäyntejä.

Koska Suomessa toimitaan lakien mukaan, tulee henkilöiden palvelut hoitaa vaadittavalla tavalla. Me SPR:nä olemme viranomaisia tukeva taho, joka Maahanmuuttoviraston pyynnöstä hoitaa vastaanottokeskustoimintaa. Vastaamme toiminnastamme ja luonnollisesti, jos joku asiakkaistamme syyllistyy johonkin, menetellään lainmukaisen prosessin mukaan. Sen, että lapsiin kohdistuisi jotain, näemme todella epätodennäköisenä, sillä kuten kantasuomalaisetkin, myös asiakkaamme lähtökohtaisesti suojelevat ja huolehtivat lapsista. Toivon myös, että lapsia ei peloteltaisi asiakkailla, se kun tulee vaikuttamaan heidän ajatuksiinsa moninaisuudesta heidän loppuelämänsä ajan. Ja kuten tiedämme, nykyään missä tahansa voi tapahtua mitä tahansa, se, että yksikkömme muuttaa alueelle, ei näkemyksemme mukaan lisää vaaraa.

Minna Jussila
Vastaanottotoiminnan johtaja
SPR Hämeen piiri