Siirry suoraan sisältöön

10.1.2019 15:25

Tunnelityöt etenevät Vt12 Lahden eteläisellä kehätiellä

Poraustyötä tehdään päivisin pääasiassa klo 7¬21 välisenä aikana. Louhintaräjäytykset koetetaan sijoittaa enimmäkseen aikavälille 8–20.

​Liipolan tunnelin poraus- ja louhintatöiden arvioitu aikataulu etenee kevään ja kesän ajan.

Tunnelilouhinta valmistuu Jyrkänkadun talojen alla maalis-huhtikuun aikana.

Avolouhintaa tehdään välitunnelin kohdalla arviolta tammi-helmikuussa ja tunnelin läntisellä suuaukolla arviolta helmi-maaliskuussa.

Tunnelilouhinta valmistuu kokonaisuudessaan heinäkuussa 2019. Louhinnan valmistumisen jälkeen tunnelissa tehdään vielä poraustöitä mutta ei niin laajasti kuin louhintoja varten.

Porajumbot tekevät töitä kahdessa vuorossa

Tunnelilouhinnassa käytetään porajumboja, joilla porataan kallioon injektointireikiä, louhintareikiä ja pultinreikiä. Massiivinen, noin 17 metriä pitkä ja 42 000 kg painava, porajumbo mahdollistaa tehokkaan työskentelyn. Sillä voidaan porata 5,5 metriä syviä louhintareikiä sekä jopa 24 metrisiä injektioreikiä. Kiveä irtoaa kerrallaan noin 1080 tonnia eli 50 kuorma-autollista.

Tehokkuuden lisäksi porajumbot kykenevät myös hyvin tarkkaan työhön: niihin syötetään etukäteen tunnelilinjan koordinaatit, porauskaavio ja navigointipisteet.

Ennen porajumbojen käyttöönottoa 70-luvun alussa tunnelilouhinta oli huomattavasti hitaampaa. Silloin käytettiin paineilmakäyttöisiä polvisyöttöporakoneita, joilla sai ehkä noin 100 metriä reikää yhden työvuoron aikana. Nykyisillä kolmepuomisilla jumboilla ehtii työvuorossa porata helposti 1500 metriä reikää. Tulevaisuudessa laitteet automatisoituvat yhä enemmän ja siirtyvät etäohjattaviksi. Joissain isoissa kaivoksissa tällaisia jumboja on jo käytössä.

Lisätiedot

Projektijohtaja Janne Wikström, Väylä
p. 029 534 3600, janne.wikstrom@vayla.fi

Seuraa hanketta

www.vayla.fi/vt12letke

www.facebook.com/vt12letke

www.twitter.com/vt12letke