Hyppää sisältöön

Talouden tasapaino

Talouden tasapaino-ohjelma 2024–2027

Lahden kaupunginvaltuusto päätti 20.5.2024 sopeuttaa kaupungin taloutta 50 miljoonalla eurolla vuosina 2024–2027. Tätä kutsutaan talouden tasapaino-ohjelmaksi. Ohjelman tavoite on yksinkertaistettuna lisätä kaupungin tuloja ja vähentää kaupungin menoja.

Tuloja lisätään

  • korottamalla kaupungin perimiä maksuja ja taksoja
  • kasvattamalla konsernista saatavia tuottoja
  • toteuttamalla kaupunkistrategian elinvoimatoimenpiteitä niin, että verotulot kasvavat
  • korottamalla kunnallisveroprosenttia
  • kasvattamalla rahoitustuloja ja myymällä omaisuutta.

Menoja vähennetään

  • tehostamalla ja supistamalla hallintoa ja palveluja
  • toteuttamalla työllisyyden hoitoa niin, että työttömyydestä aiheutuvat menot pienenevät
  • lyhentämällä lainoja niin, että korkomenot pienenevät.

Päätetyn tasapaino-ohjelman lisäksi kaupunki supistaa merkittävästi investointejaan.

Jo vuoden 2024 aikana talouden tilannetta yritetään parantaa tekemällä kertaluonteisia päätöksiä, jotka lisäävät tuloja ja vähentävät menoja. Tavoitteena on saavuttaa talousarviota parempi taloudellinen tulos, jotta talouden kehitys saadaan käännettyä nopeammin parempaan suuntaan.

  • Lahden kaupungin talouteen syntyi merkittävä rakenteellinen alijäämä, kun sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtävät siirrettiin hyvinvointialueille ja kaupungin vero- ja valtionosuustuloja leikattiin enemmän kuin näiden tehtävien menot olivat olleet.

    Lisäksi rakenteellista alijäämää on aiheuttanut kustannusten, korkomenojen ja työttömyydestä aiheutuvien menojen kasvu. Alijäämää on aiheuttanut myös konsernista saatavien tulojen lasku.

    Talouden rakenteellinen alijäämä on yhteensä noin 60 miljoona euroa. Kaupungin vuoden 2024 budjetti on noin 600 milj. euroa.

    Lahden kaupunginvaltuusto päätti talousarvion 2022 hyväksymisen yhteydessä 22.11.2021, että kaupunki aloittaa helmikuussa 2022 parlamentaarisen työskentelyn kaupungin talouden ja konsernirakenteen sovittamiseksi sote-uudistuksen jälkeiseen tilanteeseen.

    Talouden sopeuttamisen periaatteet

    Kaupunginhallitus perusti parlamentaarisen ryhmän ajalle 1.2.–31.12.2022. Ryhmä valmisteli periaatteet, jolla taloutta ryhdytään sopeuttamaan ja kaupunginhallitus päätti periaatteista 16.1.2023.

    Dynasty tietopalvelu : Lahden kaupunki (oncloudos.com)

    Talouden tasapaino-ohjelma

    Lahden kaupunginvaltuusto päätti talousarvion 2023 yhteydessä 28.11.2022, että kaupunki käynnistää parlamentaarisen valmistelun talouden tasapaino-ohjelman laatimiseksi.

    Kaupunginhallitus päätti parlamentaarisen työryhmän perustamisesta ja antoi sille tehtäväksi valmistella kaupunginhallitukselle esitys talouden tasapaino-ohjelmasta. Parlamentaarinen työryhmä valmisteli esityksensä ja kaupunginhallitus hyväksyi parlamentaarisen työryhmän esityksen ohjelmasta 6.11.2023. Kaupunginvaltuusto päätti tasapaino-ohjelmasta talousarvion 2024 yhteydessä 27.11.2023.

    Huhtikuussa 2024 tuli tarpeelliseksi tarkastella tasapaino-ohjelman tavoitteita uudelleen ja kaupunginhallitus päätti uuden parlamentaarisen ohjausryhmän perustamisesta. Ohjausryhmä laati oman näkemyksensä ja kaupunginvaltuusto päätti uudesta talouden tasapaino-ohjelmasta 20.5.2024.

    Dynasty tietopalvelu : Lahden kaupunki (oncloudos.com)

  • Lahden kaupungin 30 kuukauden uudistumis- ja muutosohjelma tähtäsi rakenteelliseen talouden tasapainoon ja toiminnan uudistamiseen vuosina 2021–2023 toteutettavilla toimenpiteillä. Samalla pyrittiin varmistamaan tarvittavat resurssit Lahden elinvoiman ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi.

    Ohjelma sisälsi edellisen tasapaino-ohjelman toimenpiteiden lisäksi uusia tulojen lisäämiseen ja menojen vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä. Ohjelmaan kuului palvelujen ja organisaation uudistamis- ja kehittämistoimenpiteitä tuottavuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi.

    Tasapainottamisen lähtökohtia olivat toiminnan kehittäminen (palveluverkot, sähköiset palvelut, automaattiset prosessit), toimintakulujen ja investointien tarkastelu (toimitilat, tukipalvelut, henkilöstö, poistot, investointien toteutus) sekä tulopohjan vahvistaminen (verot, osingot, omaisuuden myynti). Kaupungin perimiä taksoja ja maksuja korotettiin vastaamaan paremmin kustannuksia ja yleistä ansiotason kehitystä.

    Elinvoiman ja kilpailukyvyn vahvistaminen on edellytys Lahden menestykselle 2020-luvulla. Edellisen vuosikymmenen aikana Lahdessa on tehty merkittäviä investointeja ja strategisia linjauksia, joiden hyödyntäminen edellyttää panostuksia lähivuosina. Uudistumis- ja muutosohjelma pyrki vastaamaan tähän tarpeeseen.

    Elinvoimahankkeiden rahoittamisessa hyödynnettiin ensisijaisesti omaisuuden myynnistä saatavia tuloja. Kaupungin oman rahoituksen lisäksi hyödynnettiin myös EU:lta saatavaa rahoitusta ja valtion kanssa tehtävien MAL- ja ekosysteemisopimusten rahoitusta. Tasapaino-ohjelmassa vauhditettiin elinkeinoelämän alueiden, kuten Pippo aluehankkeiden toteuttamista.

    Uudistumis- ja muutosohjelmalla olisi päästy lähelle talouden tasapainotilaa ilman toimintaympäristöstä syntyneitä uusia taloutta heikentäviä tekijöitä. Sote-uudistus, kunta-alan palkkaratkaisu, inflaatio, korkojen nousu ja konsernista saatavien tulojen aleneminen aiheuttivat uuden rakenteellisen alijäämän ja talouden tasapainottamistarpeen.

    Uudistumis- ja muutosohjelman tavoitteet ja toteuma

    LUMO:n tavoitteet (1000 €)TavoiteToteuma
    Käyttötalous
    Menojen/käyttötalouden pysyvä vaikutus18 05913 428
    Tulojen kertaluontoinen lisäys20 90087 300
    Investoinnit ja poistot
    Investointitason pienentäminen-79 428-71 868
    Poistotason alentaminen-10 250-9 00
    Elinvoimainvestointeihin panostaminen15 00028 250
    • Pysyviä vaikutuksia käyttötalouteen menoihin ja poistoihin 23,3 milj. € (tavoite 28)
    • Kertaluonteisia tuloja saatiin 87,3 milj. € (tavoite 21)
    • Investointitasoa pienenennettiin -71,9 milj. € (tavoite 79)
    • Elinvoima-investointeihin panostettiin +28,3 milj. € (tavoite 15)
  • Toimintatulot 1,0 milj. euroa

    • Tavoitteen toteutuminen edellyttää päätöksiä tonttien hintojen, pysäköintimaksujen, kaupunkisuunnittelun taksojen, yleisten alueiden taksojen, venepaikkamaksujen, joukkoliikenteen lippuhintojen sekä muiden mahdollisten lupa- ja valvontamaksujen hintojen korotuksista.
    • Hulevesimaksun käyttöönoton mahdollisuutta selvitetään.

    Toimintamenot 18,1 milj. euroa

    • 13,1 milj. euron tavoite asetetaan palvelualueille, josta
      • Konsernihallinnolle 4,0 milj. euroa
      • Sivistyksen palvelualueelle 6,1 milj. euroa
      • Kaupunkiympäristön palvelualueelle 3,0 milj. euroa
    • Työttömyydestä aiheutuvien menojen vähentämisen tavoitteeksi 5,0 milj. euroa.

    Rahoitustulot ja -menot 15 milj. euroa

    Tavoitteen saavuttaminen edellyttää

    • Rahoitusmenojen pienentämistä, konsernista saatavien osinkotuottojen kasvua ja muiden rahoitustulojen kasvua.
    • Investointien rahoitusratkaisujen tarkastelua.
    • Vuosittaista omaisuuden myyntivoittojen toteutumista.
    • Konsernirakenteen tarkastelua

    Verotulot 15,9 milj. euroa

    • Strategian elinvoimatoimenpiteille asetetaan tavoite niin, että verotulojen kasvu yli toimintaympäristöstä tulevan kasvun lisäksi on 5 milj. euroa.
      • Tavoitteen toteutuminen edellyttää elinkeinoelämän sijoittumispäätöksiä Lahteen.
    • Verotuloille asetetaan 10,9 milj. euron tavoite niin, että korotetaan kunnallisveroa vuonna 2026

    Tuloslaskelmataulukko

Näin talouden tasapainotus etenee

Seuraa etenemistä ja vaikuta taloustoimenpiteiden suunnitteluun.

  • Lahden kaupunginvaltuusto päätti 20.5.2024 sopeuttaa kaupungin taloutta 50 miljoonalla eurolla vuosina 2024-2027.

    Lue uutinen: Kaupunginvaltuuston päätökset 20.5.

  • Talousarviokehys 2025 hyväksyttiin kaupunginhallituksessa, samoin lähivuosien 2025-2027 taloussuunnitelman laadintaohje ja niihin sisältyvä talouden kehys.

    Lue uutinen: Kaupunginhallitus 27.5.2024 

  • Talousarvioseminaarissa talousjohtaja Tiina Mörsky esitteli Lahden kaupungin kehystä talousarviovuodelle 2025 ja suunnitelmavuosille 2025–2027 sekä talouden tasapaino-ohjelmaa. Kumppanuuspöydät kommentoivat työpajaosuudessa talouden ja toiminnan suunnittelua, pohtivat toiminnan ja päätösten vaikutuksia eri kohderyhmiin sekä elinympäristöön.

    Vaikutusten arviointitietoa hyödynnetään osana kaupungin talouspäätösten ennakkoarviointia.

    Tutustu kumppanuuspöytiin
  • Kaupunki valmistelee toimenpiteitä, joilla tasapaino-ohjelman tavoitteet saavutetaan. Kartoitamme kyselyllä asukkaiden näkemyksiä siitä, miten kaupungin talouden tasapainotustoimenpiteitä tulisi kohdentaa.

    Voit kirjata myös omia ehdotuksiasi kaupungin tulojen lisäämiseksi tai menojen karsimiseksi. Lisäksi voit kertoa, millaisia toimenpiteitä kaupungin pitäisi sinusta tehdä elinvoiman vahvistamiseksi.

    Kyselyn vastauksia hyödynnetään osana kaupungin taloustoimenpiteiden suunnittelua. Tulokset julkaistaan kaupungin verkkosivuilla.

    Siirry kyselyyn (webropolsurveys.com)
  • Jaostot ja lautakunnat antavat vuoden 2025 talousarvioesitykset ja talouden tasapaino-ohjelman toimenpide-esitykset.

  • Kaupunginjohtaja tekee vuoden 2025 talousarvioesityksen

  • Kaupunginhallitus tekee vuoden 2025 talousarvioesityksen

Usein kysyttyjä kysymyksiä talouden tasapainottamisesta

Etsi tästä vastauksia itseäsi kiinnostaviin kysymyksiin.

  • Tasapainoinen talous mahdollistaa kaupungin kasvun ja palveluiden ylläpidon. Kaupungin taloutta pitää tasapainottaa, koska tulot eivät riitä menoihin.

    Sosiaali- ja terveyshuollon uudistukseen liittyvä mittava leikkaus verotuloihin ja valtionosuuksiin sekä konsernista saatavien tuottojen putoaminen ovat syitä, miksi taloutta pitää pysyvästi tasapainottaa. Ne aiheuttivat Lahden kaupungin taloudelle uuden rakenteellisen haasteen. Lisäksi 2023 valtion tekemät sote-siirtolaskelmat osoittavat lisäleikkauksia kaupungin verotuloihin ja valtionosuuksiin.

    Talouden tasapainottamisen tarve on totta, vaikka neljä vuotta peräkkäin tilinpäätökset ovat toteutuneet talousarviota parempana. Talousarvioon voidaan sisällyttää sellaiset erät, joista on olemassa päätös tai joita voidaan pitää riittävän varmoina. Viime vuosien positiiviset tilinpäätökset perustuvat moneen tekijää. Näitä ovat ennakoitua parempi verotulokehitys, sote-uudistukseen liittyvät korkeamman prosentin verohännät sekä kertaluonteiset onnistuneet kiinteistökaupat.

  • Talouden tasapainottamiseen liittyy monenlaisia toimenpiteitä. Kaikkea varallisuutta on tarkasteltu, kulujen kasvun leikkauksia on suunniteltu palveluihin vuosille 2024–2027. Työttömyydestä aiheutuvia kuluja pyritään vähentämään ja elinvoimaa vahvistamaan. Myös kaupungin palveluista perittäviä maksuja tarkastellaan ja kunnallisveron korotusta vuodelle 2026 suunnitellaan.

  • Palvelutasoa ei voi ylläpitää pelkästään veroja korottamalla. Veronkorotukset olisivat niin merkittäviä, että niillä olisi kielteisiä vaikutuksia kaupunkilaisten haluun asua Lahdessa, uusien asukkaiden muuttohalukkuuteen sekä yritysten sijoittumis- ja investointipäätöksiin. Korkea veroprosentti on myös yksi viidestä kriisikuntamittarista.

  • Palvelutasoon puuttuminen ja muut leikkaukset ilman maksujen ja taksojen korotuksia tai veronkorotuksia ei mahdollista kaupungin kasvua ja houkuttelevuutta.

  • Kaupungin maksuista moni on jo määritetty enimmäismääräänsä. Muita maksuja korottamalla ei realistisesti voida kattaa tasapainottamisen tarvetta. Maksuja korottamalla taloutta voidaan tasapainottaa vähäisessä määrin ja tämä sisältyy tasapaino-ohjelmaan.

  • Kaupunki tarkastelee jatkuvasti ja osana talouden tasapaino-ohjelmaa yhtiö- ja kiinteistöomaisuuttaan. Kaupunki voi luopua yhtiöistä, joilla ei ole strategista roolia konsernissa. Kiinteistöomaisuudesta on tunnistettu myytäviä kohteita. Pelkkä omaisuudesta saatava tuotto ei kuitenkaan riitä kattamaan tasapainottamisen tarvetta.

  • Kaupungin talous mahdollistaa vain vähäisissä määrin lainojen takaisinmaksua eikä se riitä yksittäisenä toimenpiteenä kattamaan koko tasapainotustarvetta.

  • Jo toteutuneissa menneiden vuosien tasapaino-ohjelmissa hallintoa on tehostettu ja se jatkuu uusimmassa talouden tasapaino-ohjelmassa. Edes nykyisen koko hallinnon lakkauttaminen ei riittäisi kattamaan talouden tasapainottamisen tarvetta.

    Hallinnossa tuotetaan tukipalveluina asiantuntijatehtäviä sivistyksen ja kaupunkiympäristön palvelualueille sekä hoidetaan useita lakisääteisiä ja kaupungin kehittämiseen liittyviä tehtäviä. Näitä ei voi lakkauttaa.

  • Vähemmistöosuuden myynti Lahti Energiasta olisi turvannut kertaluonteisen tuloutuksen, mahdollistanut edelleen yhtiöstä tulevan osinkovirran sekä alentanut merkittävästi kaupungin omistaja- ja rahoitusriskiä. Valtuusto päätti kuitenkin toisin.

    Yhtiöomaisuuden myynti olisi ollut vain yksi talouden tasapaino-ohjelman toimenpide. Ilman Lahti Energiaan liittyviä omaisuusjärjestelyjä valtuuston aiemmin asettamaa, vähintään 30 miljoonan euron tavoitetta yhtiövarallisuuden sekä muun omaisuuden tuoton lisäämiseksi ei voida saavuttaa. Siksi tarvitaan nyt enemmän säästöjä palveluista ja tuloja muusta toiminnasta.

  • Tasapainottamisen tuleva tarve riippuu Työllisyyspalvelu-uudistuksen onnistumisesta, valtion kuntien tehtäviä ja rahoitusta koskevista päätöksistä sekä yleisestä taloudellisesta kehityksestä.

Lisätiedot