Siirry suoraan sisältöön

Vähennä päästöjäsi ja ansaitse – Kulkukauppa pähkinänkuoressa

Kulkukaupan tavoitteena on päästöjen vähentäminen ja ympäristötietoisuuden kasvattaminen.
Ihmisiä astumassa bussiin.

Lahden CitiCAP-hankkeen keskeisin tavoite on liikenteen päästöjen vähentäminen. Kulkukaupassa kaupunkilaiset otetaan mukaan hiilitalkoisiin ja palkitaan heitä ilmastoystävällisistä liikkumisvalinnoista.

Ilmastotavoitteet edellä

Lahden kaupungin ilmastotavoitteisiin kuuluu hiilineutraalius vuoteen 2040 mennessä. Kulkukaupan lähtökohtana on kaupungille asetettava päästökatto, joka rajaa, kuinka paljon kaupunki saa tuottaa liikkumisen hiilipäästöjä vuositasolla. 

Päästökaton suuruus määrittää, kuinka paljon päästöoikeuksia on hankkeessa jaettavissa kaupunkiliikkumiseen. Näistä päästöoikeuksista muodostuu jokaisen kokeiluun osallistujan henkilökohtainen päästökiintiö, joiden jakoperusteesta päätetään kaupunkilaisten kesken.

Kannustinjärjestelmä, joka palkitsee

Hankkeen osallistujien päästöoikeuksille määritellään näitä vastaava rahallinen arvo, joka toimii päästökauppajärjestelmässä virtuaalivaluuttana. Osallistujien tavoitteena on pysytellä päästökiintiössä. Jos kiintiönsä onnistuu alittamaan, saa osallistuja palkinnoksi säästettyjä päästöoikeuksia vastaavan virtuaalivaluutan verran rahan arvoisia palveluita.

Jos myönnettyjen päästöoikeuksien määrä ei riitä osallistujan käyttötarpeisiin ja hän ylittää kiintiönsä, joutuu hän ottamaan lainaa päästömarkkinoilta. Kiintiön ylitykset katetaan kokeilun budjetista, jotta kokeiluun ja hiilitalkoisiin osallistumisen kynnys pysyy matalana.


Mobiilipohjaista tietoa oman liikkumisen päästöistä

Liikkumisen päästöjä ja päästöoikeuksien kulutusta voi tarkastella mobiilisovelluksella, joka toimii myös liikkumisen mittauksen välineenä sekä päästöoikeuksien vaihdon markkinapaikkana.

Kulkukauppaan kehitettävä sovellus mittaa hiilipäästöjen tuottamista kulloinkin valitun liikkumismuodon pohjalta. Sovellus tunnistaa liikkumismuodon liikkumisnopeuden ja sen tasaisuuden perusteella. Eri kulkumuodoille määritellään näitä vastaavat päästökertoimet, jolloin vaikkapa julkisen liikenteen käyttö syö kiintiötä vähemmän kuin yksityisautoilu. Sovellukseen ladattu päästökiintiö vähenee kullakin matkalla tuotetun hiilimäärän mukaisesti.

Päästökassaa voi myös kerryttää. Kulkukauppa haluaa kannustaa kaupunkilaisia liikkumaan, ja tämän vuoksi osallistujille myönnetään ympäristövaikutuksiltaan neutraalien kävelyn ja pyöräilyn valitsemisesta päästötiliä kasvattavia aktiivisuuspisteitä.