Ohjeita raskausajalle

Raskausaika yleensä motivoi odottajaa kiinnittämään huomiota omaan hyvinvointiin ja terveellisiin elämäntapoihin.

​Ruokavalio

  • Monipuolinen ja riittävä ravinto on tärkeää äidin terveydelle ja turvaa sikiön kasvua ja kehitystä.
  • Joitain ruoka-aineita suositellaan vältettävän raskausaikana.
  • Kaikille raskaana oleville ja imettäville äideille suositellaan ympäri vuoden D-vitamiinivalmistetta.
  • Lisäksi foolihappolisää suositellaan ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan.

Liikkuminen raskausaikana on tärkeää

  • Se ehkäisee liiallista painonnousua ja lihaskunnon heikkenemistä.
  • Sillä on positiivinen yhteys odottajan mielialaan ja hyvinvointiin.
  • Liikunnan tulisi olla miellyttävää ja kuntoa ylläpitävää.
  • Raskauden puoliväliin saakka terve odottaja voi harrastaa liikuntaa samaan tapaan kuin ennen raskautta.
  • Raskauden puolen välin jälkeen suositellaan kevennettyä liikuntaa.

Päihteet

  • Päihteettömyys turvaa sikiön kasvua ja kehitystä.
  • Alkoholi, huumeet ja tupakan sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat suoraan sikiön elimistöön istukan kautta ja vaarantavat näin sikiön kehityksen.
  • Molemmilta vanhemmilta kysytään päihteiden käytöstä ja tehdään alkoholin käyttöä kartoittava testi.
  • Raskautta seurataan äitiyspoliklinikalla, jos odottajalla on päihteiden käyttöä raskausaikana tai runsasta käyttöä ennen raskautta.
  • Mikäli tarvitset tukea päihteettömyyteen, ota asia rohkeasti esille neuvolassa.