Terveysneuvo

Terveysneuvon puhelinpalvelussa terveydenhuoltoalan ammattilainen neuvoo ja ohjaa terveyteen ja sairauteen liittyvissä asioissa.

​Terveysneuvosta saa yleistä ohjausta terveyspalveluista, varataan ajat kontrolleihin, jatkohoitoon ja ajanvarausta vaativiin röntgentutkimuksiin sekä puhelinajat lääkärille ja hoitajalle.

Jos kyseessä on henkeäsi uhkaava tilanne, soita hätänumeroon 112.

Hoitaja arvioi puhelun aikana tilanteesi kysymällä muun muassa oireesi ja niiden keston, aiemmat sairautesi, lääkitykset ja miten olet hoitanut oiretta.

Arvion perusteella sinut ohjataan joko

  • kotihoitoon itsehoito-ohjeiden turvin
  • päivystysvastaanotolle omalle lähiklinikallesi, tapaturmaklinikalle tai Akuutti24:n päivystykseen
  • sairaanhoitajan tai lääkärin kiireettömälle vastaanotolle tai
  • laitetaan lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanottojonoon, jolloin vastaanottoaika lähetetään postitse kotiin.

Hoidon tarpeen arviointi perustuu aina sen hetkisiin oireisiin. Siksi on tärkeää, että oireiden muuttuessa otat uudelleen yhteyttä uutta arviointia varten.

Kaikki asioinnit kirjataan terveydenhuoltolain mukaisesti terveystietojärjestelmään, minkä vuoksi sinulta kysytään henkilötietoja. Puhelut nauhoitetaan asiakasturvallisuuden ja laadunhallinnan vuoksi.