Mallasjuoman markkinointi toi esiin Lahtea tuotteissaan ja sloganeissaan, joista tunnetuimpia olivat Ei oo Lahden voittanutta ja Moi, Lahtelaista. Mainonta yhdisti panimon lahtelaiseen puhtaaseen pohjaveteen ja kaupungin urheiluperinteeseen.
Ei oo Lahden voittanutta -mainoslauseen innoittajaksi on arveltu kansalliseepos Kalevalaa ja Väinämöisen sanoja: …ei ole Vuoksen voittanutta, yli käynyttä Imatran…
Mainoslause tuli pian tunnetuksi, ja sitä käytettiin kaikissa Mallasjuoman tuotteiden mainoksissa 1960-luvun alusta alkaen. Mallasjuoma oli suurista panimoista ensimmäinen, jonka slogan löi läpi kautta maan.
Ei oo Lahden voittanutta -lauseen käyttö lopetettiin 1970-luvulla olutmainonnan yhteydessä. Tilalle kehiteltiin uusia iskulauseita.
Lahtelaista – totta kai! tuli käyttöön ehkä jo 1960-luvun lopulla, mutta eniten sitä käytettiin mainoselokuvissa 1980-luvulla. Sen taustalla lienee ollut suomalaisen panimoteollisuuden mainoslause Olutta! suomalaista – totta kai!
Moi, lahtelaista! -mainoslauseesta tuli 1970-luvun suosituimpia sanontoja. Se levisi koko maahan, ja siihen kuulunut L-sormimerkki on edelleen tuttu ja tunnistettava. ”Moi” oli siihen aikaan uusi muotiin tullut tervehdys Suomessa. Nykysuomen sanakirja vuodelta 1973 ei moi-sanaa vielä tunne.
Lahtelaisuus näkyi 1960-luvulta lähtien myös vichyjen ja kivennäisvesien mainonnassa. Vuonna 1974 tehtiin mainoselokuva, joka kertoi, kuinka kivennäisvedet tehtiin Lahden puhtaasta soraharjujen suodattamasta vedestä. Lahtelaista luontoa – Salpausselän harjujen puhdistavaa voimaa – käytettiin vesien mainonnassa.
Mallasjuoma ja sen tuotteet ovat olleet mukana Salpausselän kisoissa ja Lahden MM-kilpailuissa. Vuonna 1977 tuotiin markkinoille kisajuoma: MM-ananasjuoma. Tällä limonadilla tuettiin Lahden MM -kisajärjestelyjä 1978. Hiihtäjä Juha Mieto mainosti sitä televisiomainoksessa sanomalla yksinkertaisesti: ”Moi! Juo sinäkin MM-kisajuomaa!”.
Vuoden 1976 Suomen olympiajoukkuetta tuettiin Mallasjuoman passionhedelmän makuisella olympiajuomalla, jota mainostivat Mona-Lisa Pursiainen ja Pekka Vasala, sekä humoristisella kuntoiluvideolla Spede Pasanen ja Simo Salminen.
Juomateollisuus on ollut merkittävä osa Lahden kaupunkihistoriaa. Vuonna 1912 perustetusta Mallasjuomasta kasvoi yksi tunnetuimmista lahtelaisista yrityksistä. Se oli aikanaan Suomen ensimmäinen panimo, joka keskittyi yksinomaan mietojen mallasjuomien valmistukseen. Sotien jälkeen, 1950-luvulla, Mallasjuomasta tuli maan johtava juomavalmistaja.
Mallasjuoma toimi itsenäisenä yrityksenä yli 75 vuotta, kunnes se fuusioitiin Hartwalliin vuonna 1988. Hartwallin myötä juomateollisuus jatkuu edelleen vahvana Lahdessa. Vuonna 2003 tuotanto ja jakelu siirtyivät vanhalta Mallasjuoman tehdasalueelta uusiin toimitiloihin. Nykyisin Hartwall on osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia.
Mallasjuoman perintö elää yhä Lahdessa. Osa vanhasta tehdaskorttelista on säilynyt ja noussut uuteen kukoistukseen visuaalisten taiteiden museo Malvan ja kulttuurikeskus Malskin myötä. Yrityksen 75-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 1987 valmistunut Launeen neidot -veistos ja suihkulähde koristavat edelleen Kirkkopuistoa. Teos on kuvanveistäjä Kari Juvan, ja Mallasjuoma on lahjoittanut sen Lahden kaupungille.
Lähteenä on käytetty Suvi Kuisman artikkelia Ei oo Lahden voittanutta – Mallasjuoma ja lahtelaisuus mainoselokuvan silmin 1950–1990 teoksessa Nuori satavuotias Lahti. Lahden taidemuseon julkaisuja 1 / 2005.