Hyppää sisältöön

Lahti-Piste

Lahden kaupungin asiakaspalvelupiste, Lahti-Piste vastaa yleisestä palveluneuvonnasta, sekä sähköisen asioinnin opastuksesta. Lahti-Piste palvelee arkisin klo 8-18 välisenä aikana. Lahti-Pisteen palveluneuvojat tavoitat asiointipalvelupisteeltä, kauppakeskus Trion 2. kerroksesta, Palvelutorin punaisella alueelta, sekä puhelimitse, sähköpostitse ja chatin sekä yleisen ePalautteen kautta.

Lahti-Piste palvelee

Lahti-Piste palvelee arkisin ma-pe klo 8-18.

Ajankohtaista

  • Löydät meidät Triossa sijaitsevalta Palvelutorin punaiselta alueelta, heti Info-pisteen takaa.
  • Lahti-Pisteen tavoitat puhelimitse, sähköpostitse ja chat-palvelun kautta
  • Suosittelemme asiointia sähköisesti ja puhelimella

Lahti-Pisteen palvelut

Lahti-Pisteessä otetaan vastaan anomuksia ja hakemuksia, neuvotaan lupa- ja vuokraustoiminnan asioissa, otetaan vastaan kaupungin maksuja ja hoidetaan Lahden Seudun Liikenteen asiakaspalvelua. Lahti-Pisteeltä löydät myös matkailuneuvonnan, Lahden kaupungin kirjaamon, sekä varhaiskasvatuksen asiakaspalvelua ja neuvontaa. Autamme sähköisen asioinnin kanssa tai ohjaamme sinut asiantuntijan luo.

Seuraa meitä Facebook Lahti-Piste
ja Instagram lahti_piste

 

  •  

  • Lahti-Pisteellä saat apua kaupungin sähköisten asiointikanavien käyttöön ja hallintaan. Palvelemme asukkaita aukioloaikojemme puitteissa niin asiointipisteellämme Lahden Palvelutorilla, kuin puhelimitse.

    Lahti-Pisteen järjestämät, Lahden kaupungin sähköisten palveluiden opastusklinikat

    Klinikoilla opastetaan kaupunkilaisia Lahden sähköisten asiointikanavien käytössä. Palveluiden käyttöä voi harjoitella Palvelutorin asiakaspäätteillä, tai omalla laitteella. Paikalla on aina käytävän järjestelmän ja aiheen mukaan asiantuntija, joka kertoo ja opastaa järjestelmän käytössä.

    Seuraavien klinikoiden aikataulut ja aiheet julkaistaan myöhemmin.

     

  • Lahti-Piste järjestelee mahdollisuuden suorittaa etätentti, jos oppilaitoksesi järjestää etätenttejä. Selvitä tilanne oman oppilaitoksesi kanssa. Tenttimaksu on 40 €/tentti ja maksat sen saapuessasi tenttiin. Ulkomaiseen korkeakouluun suoritettavan tentin maksu on 40€.

    Tentin voi suorittaa Palvelutorin tiloissa, kauppakeskus Triossa arkisin ma-pe Lahti-Pisteen palveluaikoina (8-18). Tenttitilaisuudessa on reaaliaikainen videovalvonta. Sähköistä tenttiä ei ole mahdollista suorittaa.

    Etätentti ilmoittautuminen

    Ohjeet tenttijälle

    1. Ennen tenttiin ilmoittautumista kysy omasta korkeakoulustasi, voitko suorittaa tentin Lahdessa. Varmista korkeakoulustasi tentin ajankohta ja kysymysten toimittaminen. Muista varmistaa myös korkeakoulusi tenttijärjestelyistä vastaavan yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot (puhelinnumero, sähköpostiosoite) sekä postiosoite, johon tenttivastaukset lähetetään. Tietoja kysytään tentin ilmoittautumislomakkeessa.
    2. Ilmoittaudu Lahdessa järjestettävään tenttiin verkkolomakkeella viimeistään 14 vrk ennen tenttipäivää. Jälki-ilmoittautumisia ei oteta vastaan. Täytä lomake huolella ja muista erityisesti merkitä tenttipäivä ja kellonaika. Lähetettyäsi lomakkeen saat sähköpostiisi automaattiviestin, jossa näkyvät lomakkeella ilmoittamasi tiedot. Automaattiviesti tarkoittaa , että ilmoittautumisesi on otettu vastaan. Jos tenttiä ei pystytä järjestämään haluamanasi ajankohtana, Sinulle ilmoitetaan siitä erikseen mahdollisimman pian.
    3. Ilmoita korkeakoulusi yhteyshenkilölle Lahden tenttipaikan sähköpostiosoite tai postiosoite tenttikysymysten lähettämistä varten. Sähköposti: lahtipiste@lahti.fi. Aihe-kenttään merkintä ”ETÄTENTTI”
      Postiosoite: Lahti-Piste, Palvelutori. Aleksanterinkatu 18 A, 15140 Lahti. Kuoreen merkintä ”ETÄTENTTI”.
      Etätenttiä koskevat tiedustelut lähetetään lahtipiste@lahti.fi -sähköpostiin. Lahti-Pisteen asiakaspalvelunumero ei vastaa etätenttiä koskeviin tiedusteluihin.
    4. Tenttijänä Sinun vastuullasi on varmistaa suoraan korkeakoulustasi, että korkeakoulusi lähettää tenttikysymykset ajoissa Lahti-Pisteelle. Jotta etätentti voidaan toteuttaa, kysymysten tulee olla Lahti-Pisteellä viimeistään tenttiä edeltävänä päivänä klo 15 mennessä. Jos kysymykset eivät ole tulleet määräaikaan mennessä, etätenttitilaisuutta ei voida järjestää. Lahti-Pisteen etätenttipalvelu ei huolehdi tenttikysymysten pyytämisestä eri korkeakouluista eikä varmista niiden saapumista.
    5. Mikäli et osallistu ilmoittamaasi tenttiin, on Sinun peruttava tenttivaraus sähköpostitse viimeistään edellisenä päivänä lähettämällä siitä ilmoitus lahtipiste@lahti.fi -sähköpostiosoitteeseen.
    6. Saavu tenttipaikalle ajoissa, noin 15 min ennen tenttiä. Ilmoittaudu Lahti-Pisteen asiakaspalvelutiskille, Palvelutorille, Trion 2.kerrokseen ja maksa tenttimaksu. Mukaan tenttitilaan voit ottaa vain kirjoitusvälineet ja henkilöllisyystodistuksen sekä mahdolliset ennalta ilmoitetut työvälineet.
    7. Tenttitilassa on reaaliaikainen kameravalvonta ja tentin valvoja käy paikalla kerran tunnissa.
    8. Tentin voit aloittaa, kun valvoja antaa luvan, tästä alkaa myös tenttiaika. Tentistä saat poistua aikaisintaan 30 minuuttia tentin alkamisesta. Sinun on lähtiessäsi palautettava kysymys- ja vastauspaperit valvojalle sekä todistettava henkilöllisyytesi.
    9. Tenttivilppi tai sen epäily: Valvoja puuttuu asiaan, jos opiskelija käyttää puhelinta, keskustelee muiden tenttijöiden kanssa tai toimii muuten ohjeiden vastaisesti. Opiskelija poistetaan tenttitilaisuudesta vilppiepäilystä. Vastauspaperiin tehdään merkintä asiasta ja vastaukset lähetetään tentaattorille.
  • Kadunhoidon kunnossapidon asukaspalvelu keskitetään sähköiseen järjestelmään ja Lahti-Pisteeseen.
    YIT-palvelunumero poistuu pian käytöstä.
    Katujen kunnossapidon lisäksi palautetta voi antaa puistojen ja viheralueiden hoitoon liittyvissä asioissa. Sähköinen palautejärjestelmä valvoo vuorokauden ympäri.

    Kunnossapidon sähköinen palautejärjestelmä välittää viestin suoraan urakoitsijalle, jos aiheeksi on valittu ”kadunhoito”, ”puistot ja viheralueet” tai ”kalusteet ja varusteet”. Kannattaa myös määritellä ongelmakohdan sijainti kartan avulla.

    Halutessasi voit siis toki asioida myös meillä Lahti-Pisteessä – Palvelutori, Kauppakeskus Trio – tavoitat meidät myös
    • puhelin 03 814 2355
    Palveluaikojen ulkopuolella voit jättää viestin vastaajaan.
    • sähköposti lahtipiste@lahti.fi
    • www.lahti.fi- Chat-palvelu
    Palautetta voit antaa myös mobiilisti. App löytyy sovelluskaupasta.

  • Lahden keskustassa vanhojen kaavojen alueella olevien kiinteistöjen asukas voi lunastaa ajoneuvokohtaisen asukaspysäköintitunnuksen, jolla voi pysäköidä katujen varteen erikseen merkityille osuuksille.
    Lupia voi nyt ostaa täysinä kalenterikuukausina valitsemansa pituiseksi ajaksi 1-12kk välillä.

    Asukaspysäköintiluvan hankkiminen ja uusiminen tapahtuu e-asiointipalvelussa.
    Verkkopalvelussa lupa-asiat hoidetaan vahvan tunnistautumisen avulla.
    Lahti-Pisteessä saat tarvittaessa apua sähköiseen asiointiin.

    e-asioinnin ohje

    Lisää tietoa asiasta
    Asukaspysäköintiluvat siirtyvät sähköiseen järjestelmään – Lahti

    Yrityspysäköinnin sekä veteraanien pysäköintiluvat hoidetaan edelleen Lahti-Pisteessä.
    Lahti-Piste palvelee myös niitä, joilla ei ole mahdollisuutta vahvaan tunnistautumiseen.

    Palvelumaksu Lahti-Pisteessä on 5€ uusimiskertaa kohden.

  • Asiointipiste on Kelan ja muiden julkisten organisaatioiden yhdessä ylläpitämä palvelu. Lahden kaupungin matalan kynnyksen asiakaspalvelupiste, Lahti-Piste, palvelee 1.4.2022 alkaen myös Kelan asiointipisteenä.

    Lahti-Piste palvelee arkisin ma-pe klo 8-18. Katso myös poikkeukset palvelussa.

    Lahti-Pisteen palveluneuvojat opastavat asiakkaita yleisellä tasolla Kela-asioissa ja auttavat tarvittaessa verkkoasioinnissa, joka on mahdollista Palvelutorin kaikilla asiakastietokoneilla. Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, ja siellä olevaan postilaatikkoon voi jättää postia Kelalle.

    Kelan oma palvelupiste Lahdessa sijaitsee osoitteessa Kirkkokatu 12 ja on avoinna ilman ajanvarausta  arkisin ma–pe klo 09–12. Iltapäivisin klo 12–16 Kelan omassa palvelupisteessä palvellaan vain ajanvarausasiakkaita. Kelan palveluiden osoitteet ja aukioloajat löytyvät verkosta osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteen-haku.

    Useimmat Kela-asiat voi hoitaa OmaKelassa tai puhelimessa.

  • Poikkeusaukiolot 2024

    Pääsiäinen
    to 28.3. avoinna klo 8-16
    pe 29.3. suljettu
    ma 1.4. suljettu

    pe 12.4 suljettu

    Kesäaukioloaika

    3.6. – 4.8. klo 8-16

     

Yhteystiedot

  • Lahti-Piste kaupungin asiakaspalvelu

    Käyntiosoite

    Palvelutori, Kauppakeskus Trio, 2.krs, Vesku-Aukio, Aleksanterinkatu 18

    Näytä kartalla

    Postiosoite

    Palvelutori, Kauppakeskus Trio, Aleksanterinkatu 18, 15140 Lahti

  • Jenni Hannula

    Asiakaspalvelupäällikkö