K25 mäen lopullinen kunnostuskelpoisuus selviää välittömästi aloitettavan korjaussuunnittelun myötä.
K38 mäen korjaaminen ei ole teknis-taloudellisesti järkevää. K38 mäen rakenteita täytyy osittain purkaa yläosastaan, jotta sen ympäristölleen muodostama riski saadaan hallittua. Käytännössä tämä tarkoittaa mäen korotusosan purkamista. Korotusosan purkusuunnittelu käynnistetään välittömästi. Mäki on rakennettu vuonna 1968 ja sitä on korotettu vuonna 1987.
Myös rakennusvalvonnan asiantuntijakannanoton mukaan molemmissa mäissä on tehtyjen selvitysten perusteella vakavia rakenteellisia puutteita ja vaurioita. Johtopäätöksenä rakennusvalvonta toteaa, että hyppyrimäkiin kohdistuu välitön korjaustarve ja nykytilassa ne voivat olla käyttäjilleen vaarallisia.
Karpalon kahden isomman hyppyrimäen K25 ja K38 kuntoa kartoitettiin Tilakeskuksen tilaamalla rakenteellisen turvallisuuden kuntotutkimuksella. Tutkimuksella haluttiin varmistaa mäkien käyttöturvallisuus ja selvittää mahdolliset kunnostustarpeet. Tutkimus on osa rakennelman elinkaarellisia toimenpiteitä. Juniorityölle tärkeät mäet ovat teknisen käyttöikänsä päässä.
Jatkotoimet perustuvat lopulliseen raporttiin laskentatuloksineen ja sen pohjalta tehtyihin lisäselvityksiin. Tutkimuksen toteutti Ramboll Oy.
Asiasta on keskusteltu seuraedustajien kanssa. Seurat joutuvat etsimään vaihtoehtoisia harjoittelumäkiä. Pienemmät mäet K6 ja K15 ovat edelleen käytössä.
Karpalonmäet ovat osa Lahden urheilukeskusta ja sijaitsevat sen pohjoispuolella. Ne koostuvat useista pienemmistä hyppyrimäistä, joita käytetään harjoitteluun ja kilpailuihin. Karpalo on merkittävä osa Lahden urheilukulttuuria ja monipuolista liikuntatarjontaa.
Edellinen tiedote 5.8.2025 Karpalon hyppyrimäet K25 ja K38 asetetaan varotoimenpiteenä toistaiseksi käyttökieltoon
Lisätiedot
-
Osmo Kääriäinen
Kunnossapitoinsinööri
-
Markku Ahokas
Liikuntapalvelupäällikkö