Kaupunkiympäristölautakunta päättää pysäkkikokeilusta, jonka suunnittelu on herättänyt laajaa kiinnostusta. Kokeilussa rakennettaisiin Vesijärvenkadun ja Aleksanterinkadun kulmaan uusia pysäkkejä, joiden kautta osa busseista kulkisi Vesijärvenkatua pitkin kiertämättä toria. Enintään vuoden kestävän kokeilun tarkoitus on seurannan, kokemusten ja palautteen perusteella ratkaista pysäkkien lopullinen paikka.
Kaupunki pyysi pysäkkikokeilun suunnitelmista lausuntoja, keskustan yrittäjille tehtiin kysely ja kaupunkilaisten mielipiteitä kysyttiin monin eri keinoin. Yhteenvetona lausunnoista nousee esiin vahva tarve tasapainottaa tehokkuus ja saavutettavuus, varmistaa turvallisuus ja esteettömyys, kuulla eri käyttäjäryhmiä kokeilun aikana sekä perustaa päätöksenteko avoimeen ja monipuoliseen arviointiin.
Monissa vastauksissa nousi huoli torin elinvoiman ja asiakkaiden vähenemisestä. Huolia on kuultu, ja niitä on otettu huomioon suunnittelussa. Esimerkiksi yli 50 prosenttia bussilinjoista kulkisi jatkossakin torin kautta ja suunnitteilla on suoria linjoja torille myös Etelä-Lahdesta, esimerkiksi Liipolasta.
Tiivis yhteistyö poliisin ja pelastuslaitoksen kanssa on kehittänyt suunnitelmia. Poliisin ja pelastuslaitoksen näkökulmiin on vastattu siten, että kokeilupysäkkien kohdalla ei sallittaisi ollenkaan pyöräilyä ja skuuttailua. Vesijärvenkadulle ei tehtäisi erillistä joukkoliikennekaistaa, sen sijaan kokeilupysäkkien kohdalle luotaisiin ohitusmahdollisuus pelastusliikenteelle. Eteläsuunnan reittejä hajautettaisiin Tevin pysäkeille ja aiempaa enemmän myös tori–Lahdenkatu ja Aleksanterinkatu–Kauppakatu -reiteille. Toimilla halutaan taata liikenteen sujuvuus ja turvallisuus Vesijärvenkadulla.
Kokeilu toteutettaisiin elokuusta 2026 elokuuhun 2027. Sen aikana seurattaisiin vaikutuksia matkustajakyselyillä, liikennelaskennoilla ja palautekanavilla.
Kauppatorin kehittäminen alkaa
Lautakunnalle esitetään, että vuorovaikutteinen kauppatorin kehittämishanke käynnistetään vuoden 2026 alussa. Tavoitteena on monipuolistaa torin toimintoja keskustavision 2040 tavoitteiden mukaisesti. Perinteinen torikauppa kaipaa tuekseen torin elinvoiman ylläpitämiseksi toimenpiteitä ympäri vuoden.
Torin kehittämiseksi laaditaan vuoteen 2035 saakka tähtäävä toimenpideohjelma, joka tuodaan vuoden 2026 loppuun mennessä päätöskäsittelyyn. Tavoitteena on toteuttaa määrärahan mukaan jo kesällä 2026 uusia toimintoja suositun oleskelualueen ja Lahen Lavan lisäksi.
Mikroliikennelupa käyttöön
Tänä vuonna voimaan tullut laki edellyttää yhteiskäyttöisten kevyiden sähköajoneuvojen tai polkupyörien vuokraamiseen, että palveluntarjoajalla on kunnan myöntämä voimassa oleva mikroliikennelupa. Kunta myöntää luvan määräajaksi ja korkeintaan viideksi vuodeksi kerrallaan.
Ensimmäiset Lahden kaupungin myöntämät mikroliikenneluvat myönnetään vain yhdelle operointikaudelle, jonka jälkeen tarkastellaan lupaehtojen toimivuutta ja tehdään niihin tarvittavia muutoksia kokemusten ja tiedon perusteella. Kun toiminta on vakiintunutta, voidaan jatkossa myöntää lupia pidemmällä voimassaoloajalla.
Lahdessa mikroliikennelupaan tulisi ehdoksi muun muassa, että viikonloppu- ja arkipyhien öinä (klo 00–05) sähköpotkulaudat ovat kokonaan pois käytöstä. Pysäköintiä ohjataan pysäköintikieltoalueilla sekä Lahden keskustan pakotetun pysäköinnin alueella, jolla liikkumisväline on mahdollista pysäköidä vain erikseen merkittyihin paikkoihin. Nopeusrajoitukseksi määrätään 20 km/h ja arkiöinä 15 km/h.
Lue kaupunkiympäristölautakunnan esityslista.
Lisätiedot
-
Olli Alho
Kaupunkikehitysjohtaja
Pysäkkikokeilu -
Riitta Niskanen
Hankepäällikkö
Kauppatorin kehittäminen -
Juhana Polojärvi
Liikenneinsinööri
Mikroliikenneluvat