Kaupunkiympäristölautakunta kävi lähetekeskustelun, jonka mukaan kaupunkiympäristön pitää tutkia ja suunnitella keskustan pysäkkikokeilua. Tavoitteena on sujuvoittaa joukkoliikennettä keskustassa, parantaa matkustuskokemusta ja saada säästöjä. Pysäkkikokeilun aloittamisesta päätetään varsinaisesti kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa 18. marraskuuta.
Kokeilussa Vesijärvenkadulle ja Aleksanterinkadun kulmaukseen muodostuisi kaikkia ajosuuntia palveleva pysäkkikeskus. Vesijärvenkadulle Vapaudenkadun ja Aleksanterinkadun liittymien väliin toteutettavien kokeiluaikaisten pysäkkien jälkeen etelä–pohjoissuunnan bussit ajaisivat keskustan läpi suorempaa reittiä ilman torin kiertoa.
Järjestelyn arvioidaan tuovan Lahden seudun liikenteelle säästöjä vuosittain 800 000 euroa. Lisäksi se parantaisi useiden palveluiden saavutettavuutta – esimerkiksi Palvelutorille, Fimlabiin ja Lahden sote-keskukseen pääsyä. Matka-aikaa lyhenisi Matkakeskukselta Niemeen, Mukkulaan ja Sibeliustalolle.
– Kokeilulle on taloudelliset ja toiminnalliset perusteet. Kokeilun tuloksista tehdään arviot vuoden 2027 aikana ja ne ohjaavat osaltaan keskustavision toimenpiteitä. Osana kokeilua korjataan katuinfraa, joten pidän ehdotusta perusteltuna, kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja Toni Putula toteaa.
Osa joukkoliikenteen linjoista kulkisi edelleen torin kautta. Muilta linjoilta voi vaihtaa torille meneviin autoihin esimerkiksi Matkakeskuksella tai uudessa pysäkkikeskuksessa. Torille olisi noin kolmen minuutin kävelymatka Vesijärvenkadun pysäkeiltä, ja reitillä on talvella sulana pidetty jalkakäytävä.
Pysäkkimuutosten kustannusarvio on 650 000 euroa. Toimenpiteet tehtäisiin laadukkaasti ja esteettömyysohjeita noudattaen. Järjestelyt ovat purettavissa ja bussireitit voidaan palauttaa entiselleen tarvittaessa. Keskustan pysäkkikokeilun tavoitteena on toimia samalla myös testialustana tulevaisuuden matkustajainformaatio- ja pysäkkiratkaisuille.
Joukkoliikennelautakunta sai tietoa pysäkkikokeilusta kokouksessaan 15.10.
– Kokeilulla saadaan tehtyä rakenteellisia säästöjä, joiden avulla pyrimme turvaamaan nykyistä palvelutasoa joukkoliikenteessä. Samalla kuitenkin pystymme lisäämään pysäkkejä keskusta-alueelle, Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Siru Heromaa-Karjalainen sanoo.
Kokeilun kesto olisi enintään kolme vuotta, ja sille laaditaan seurantasuunnitelma. Kokeilun jatkosta tai päättymisestä sekä lopullisen pysäkkikeskuksen sijainnista päätetään keskustan yleissuunnitelman yhteydessä vuoden 2027 lopulla tai viimeistään vuoden 2028 aikana.
Ennen kaupunkiympäristölautakunnan kokousta (18.11.) kuullaan alueen yrityksiä, kiinteistöjä ja pidetään kaikille avoin asukastilaisuus. Lisäksi pyydetään lausunnot muun muassa vammais- ja vanhusneuvostoilta, kumppanuuspöydiltä ja elinkeinojärjestöiltä.
Kaikille avoin asukastilaisuus järjestetään Palvelutorin Lava-tilassa, kauppakeskus Trion toisessa kerroksessa maanantaina 27.10. klo 17–19.
Lisätiedot
Kaupunkiympäristölautakunnan pj. Toni Putula, p. 040 501 9796
Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan pj. Siru Heromaa-Karjalainen,
p. 045 864 4001
Riitta Niskanen, hankepäällikkö, Lahden kaupunki p. 050 559 4200
Lauri Jokinen, joukkoliikennepäällikkö, Lahden kaupunki p. 050 320 0101
(paikalla 20.10. alkaen)
Tiedotetta muokattu 16.10. Vaihdettu sana lopusta asukasyhdistyksiltä sanaksi kumppanuuspöydiltä.