Hyppää sisältöön

Lahden seudun joukkoliikennelautakunta 19.11.

Marraskuun kokouksessa Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan listalla oli muun muassa hinnoittelumuutokset ja tasataksa sekä liikenteen tarjouskilpailujen käynnistämisiä. Lautakunta päätti myös vuoden 2026 kokouspäivistä ja merkitsi tiedoksi joukkoliikenteen seurantaraportin.

Joukkoliikenteen hinnasto ja lipputuotteet 1.1.2026 alkaen

Lautakunta päätti lippujen hinnoista 1.1.2026 alkaen. Muutokset koskevat tiettyjen asiakasryhmien matkustusta ja yleisiä hinnoitteluperusteita. Lautakunnan päätöksen mukaan:

  • Kuljetuspalveluihin kohdistuvaa arvonlisäveron 0,5 prosenttiyksikön alentumista ei viedä lippuhintoihin.
  • Rollaattoria käyttävä matkustaja maksaa tammikuusta alkaen oman asiakasryhmänsä mukaisen hinnan.
  • Polkupyörän ja skuutin kuljettaminen muuttuu maksulliseksi.
  • Nuoren ikäryhmä kattaa tammikuusta alkaen 17–24-vuotiaat.
  • Lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaa maksutta kaikilla linjoilla.
  • Opiskelijoiden kerta- ja vuorokausiliput lisätään mobiiliin ja teknisten edellytysten täyttyessä saman hinnoittelun mukaisesti lisätään mobiiliin myös nuoren sekä seniorin lipputuotteet.
  • Ensimmäinen matkakortti on ilmainen 0-9 -vuotiaille, kun kortti haetaan Lahti-Pisteeltä.

Tasataksamallin käyttöönotto Lahden seudun liikenteessä

Lahden seudun joukkoliikennelautakunta päätti, että tasataksamalliin eli ns. yhden vyöhykkeen malliin siirrytään 1.6.2026 alkaen. Hinnoittelun pohjana käytetään nykyisiä kahden vyöhykkeen hintoja sekä 70 minuutin vaihtoaikaa. Lahden seudun joukkoliikennelautakunta edellyttää, että tasataksa-mallin vaikutuksia matkustukseen, lipputuloihin ja kuntien maksuosuuksiin seurataan ja vaikutuksia arvioidaan säännöllisesti. Samassa yhteydessä lautakunta päätti VR:n kanssa toteutettavassa lippuyhteistyössä hinnat junabussi-mobiililipulle. Kustannustenjaon osalta selvitystä jatketaan kuntien kesken parhaimman sopimusmallin saamiseksi käyttöön tulevaisuudessa.

Lahti-Kuhmoinen-Jämsä -liikenteen option käyttö

Lahti–Kuhmoinen–Jämsä -liikennettä on hankittu yhteistyössä Keski-Suomen ja Pirkanmaan ELY-keskusten, Jämsän kaupungin, Kuhmoisten kunnan ja Lahden seudun toimivalta-alueen kanssa vuodesta 2024. Joukkoliikennelautakunta päätti, ettei osallistu optiokauden osalta liikennöinnin kustannuksiin. Jos optio päätetään aktivoida ilman LSL-alueen osallistumista liikennöinnin kustannuksiin tai hankinta tehdään uudelleen, tulee hankintayksikön pyytää lupaa liikennöintiin LSL-alueella Lahden seudun joukkoliikennelautakunnalta. Nykyinen sopimus on päättymässä touko-kesäkuun vaihteessa 2026.

Tarjouskilpailun käynnistäminen liikennöintikohteissa 15-18

Joukkoliikennelautakunta päätti käynnistää liikenteen tarjouskilpailut liikennöintikohteissa 15-18.

Kohde 15 sisältää Asikkalan sisäisen liikenteen. Kohteen linjoja liikennöidään pääsääntöisesti Vääksyn sisäisen talvikauden 2025–2026 linjaston mukaisesti. Uuden sopimuskauden pituudeksi on suunniteltu 8/2026 – 6/2030.

Kohde 16 sisältää uudet linjat 71(K) ja 72(K) Kauppatori – Heinola kk, jotka korvaavat jatkossa koko Heinolan talvikauden 2025–2026 mukaisen liikenteen. Linjat muodostavat yhteisen linjaparin Kauppatorilta Lahden matkakeskuksen, Vierumäen, Sinilähteen ja Jyrängön kautta Heinolan Kaivokadulle, josta reitit jakautuvat kulkemaan Heinolan kirkonkylälle joko Pyhättömän ja Luhtapaunin (71) tai Tommolan, Rainion ja Isiäisen (72) kautta. Reittimuutoksilla korvataan lakkautettavan linjan 74 palvelua. Linjavariaatio 71K kiertää Heinolassa Marjatien ja Vuohkallion kautta korvaten nykyisen linjan 74B palvelua nykyisin palveluajoin ko. alueella. Linjavariaatio 72K ajaa Kailaan koulun kautta koulun alkuja päättymisaikoina tarjoten yhteyden Heinolan itäosista koululle
Linjojen siirrolla Vierumäeltä moottoritielle vastataan heinolalaisten nopeaan matkatarpeeseen Matkakeskukselle suorien kaukoliikenneyhteyksien vähenemisen vuoksi. Nykyisten linjojen palvelua tiellä 140 korvaa uusi linja 16, minkä lisäksi Vierumäen urheiluopistolta liikennöidään linjaa 31A Mäkelän, Ahtialan ja Niemen kampuksen kautta Mukkulaan koulu- ja työmatka-aikaan.

Kohde 17 sisältää linjat 40 Vääksy – Lahti, 41 Vääksy – Rantakulma – Vääksy, 42 Padasjoki– Vääksy – Lahti. Suunniteltu kokonaisuus mukailee nykyistä palvelutasoa sekä reittejä. Kohteiden 16 ja 17 sopimuskauden pituudeksi on suunniteltu 8/2027 – 8/2035.

Kohde 18 sisältää seuraavat linjat:

  • 4 Tiilikangas – Hiekkanummi
  • 12(K) Kauppatori – Syväojankatu
  • 14 Tiilikangas – Viuha
  • 16 Ulaaninkatu – Vierumäen urheiluopisto
  • 24 Tiilijärvi – Hiekkanummi
  • 31 Mukkula – Herrasmanni
  • 31A Mukkula – Vierumäen urheiluopisto
  • 34 Kauppatori – Herrasmanni
  • 34K Kauppatori – Viuha
  • 38 Kauppatori – Pippo
  • 60(V) Kauppatori – Orimattila
  • 61 Kauppatori – Orimattila
  • 93 Kauppatori – Hiekkanummi
  • 94 Kauppatori – Tiilijärvi

Linjojen tarkemmat tiedot on kuvattu päätöksen perusteluissa. Kohteen 18 sopimuskauden pituudeksi on suunniteltu 8/2027–8/2036.

Lahden kaupunkipyöräjärjestelmän sopimusmuutoksen periaatepäätös

Lahden seudun joukkoliikennelautakunta teki periaatepäätöksen jatkaa kaupunkipyöräpalvelun sopimusta nykyisen Palveluntuottaja Freebike S.r.o:n kanssa yhdellä vuodella 1.4.2027 – 31.3.2028.


Joukkoliikennelautakunnan esityslistat ja pöytäkirjat luettavissa Dynasty-verkkopalvelussa.