Toukokuun kokouksessa Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan listalla oli muun muassa Lempi-palveluliikenteen liikennöintimuutokset talvikaudelle 2025, vesibussiliikennekokeilun valmistelun käynnistäminen ja liikenteen tarjouskilpailujen käynnistäminen useammassa eri kohteessa.
Lahden seudun liikenteen tasataksa- ja kustannustenjakoselvitys
Joukkoliikennelautakunta merkitsi Lahden seudun liikenteelle laaditun tasataksa- ja kustannustenjakoselvityksen tiedokseen ja päätti pyytää selvitykseen lausuntoja jäsenkunnilta ja muilta pöytäkirjassa mainituilta sidosryhmiltä.
Lahden palveluliikenne Lempin liikennöintimuutokset talvikaudelle 2025-2026
Lautakunta hyväksyi suunnitelman Lempi-palveluliikenteen talvikauden 2025-2026 liikenteestä. Lempi-liikenteeseen on suunniteltu nykyisen neljän reitin lisäksi uudet reitit 5 ja 6. Näillä reiteillä ajetaan kutsupohjaisen palvelun lisäksi vakioreiteillä maanantaisin ja torstaisin ilman ennakkotilausta. Bussiin voi nousta reitin varrelta löytyviltä pysäkeiltä. Myös osalle nykyisistä reiteistä on tulossa muutoksia reitteihin tai ajopäiviin. Lahden seudun liikenne tiedottaa muutoksista tarkemmin ennen niiden käyttöönottoa elokuussa.
Vesibussiliikennepilotin valmistelun käynnistäminen
Lahden seudun joukkoliikennelautakunta päätti käynnistää vesibussiliikennepilotin valmistelun, jolla tähdätään liikennöintiin kesäkaudella 2026. Vesibussin mahdollisia pysähdyspaikkoja voisivat olla ainakin Lahden satama, Moottoripyörämuseo, Enonsaari, Messilä ja Hollolan kirkonkylä. Varsinaisesta hankinnasta päätetään myöhemmin.
Hämeenlinna – Lammi – Lahti liikenteen option käyttö
Lahden seudun joukkoliikennelautakunta päätti jättää oman toimivalta-alueensa osalta käyttämättä Hämeenlinna – Lammi – Lahti liikennöinnin kolmen vuoden optiokauden. Samalla Lahden seudun joukkoliikennelautakunta pyytää Hämeenlinnan joukkoliikennejaostolta lupaa liikennöintiin Lammin kunnan alueella, jonka toimivaltaisena viranomaisena Hämeenlinnan kaupunki toimii. LSL on kevään 2025 aikana suunnitellut Hollolan sisäisen linjaston kilpailuttamista ja samassa yhteydessä tunnistanut potentiaalisena mahdollisuutena liikennöinnin järjestämisen Lammi – Lahti välillä korvaamaan Hämeenlinna – Lammi – Lahti liikennettä.
Lahti – Kuhmoinen – Jämsä liikennöinnin yhteishankinta
Lahti–Kuhmoinen–Jämsä -liikennettä on hankittu yhteistyössä Keski-Suomen ja Pirkanmaan ELY-keskusten, Jämsän kaupungin, Kuhmoisten kunnan ja Lahden seudun toimivalta-alueen kanssa kokeilujaksolla 3.12.2024–1.6.2025. Saatujen kokemusten ja markkinakartoituksen perusteella viranomaisen hankkimalle liikenteelle on tarve myös jatkossa talvikausien ajaksi, jonka perusteella on päätetty käynnistää hankinta talvikauden 2025–2026 liikennöinnistä. Sopimukseen sisältyy optio talvikauden 2026–2027 liikennöinnistä. Lahden seudun joukkoliikennelautakunta päätti osallistumisesta Lahti – Kuhmoinen – Jämsä liikennöintiin kiinteällä rahoitusosuudella edellyttäen, että Lahden seudun joukkoliikenneviranomaisen toimivalta-alueella tulee maksuvälineenä käydä Lahden seudun liikenteen kulloinkin voimassa olevat lipputuotteet.
Tarjouskilpailujen 3-6/2025 käynnistäminen
Joukkoliikennelautakunta päätti käynnistää liikenteen tarjouskilpailut liikennöintikohteissa 5-10.
Kohde 5 sisältää Hollolan ja Orimattilan liikennettä ja yhteyksiä Lahteen (linjat 4, 16, 17, 24, 60 ja 61) Kokonaisuuteen sisältyy myös Lahden sisäisen liikenteen linjat 12 ja 14.
Kohde 6 sisältää Asikkalan, Heinolan, Orimattilan ja Padasjoen liikennettä (linjat 40-47, 71-75).
Tarjouskilpailun käynnistäminen kohteissa 5 ja 6 edellyttää markkinaoikeuden myöntämää täytäntöönpanolupaa kaupungininsinöörin viranhaltijapäätökselle 21/2025 tai markkinaoikeuden lopullisen ratkaisun asiaan, joka mahdollistaa kilpailutuksen käynnistämisen uudelleen.
Kohde 7 sisältää osan Hollolan sisäisestä liikenteestä ja Lahti-Hollola-Hämeenkoski-Lammi-liikenteen (linjat 50 ja 590)
Kohde 8 sisältää Orimattilan sisäisen liikenteen (linjat 62-66)
Kohde 9 sisältää osan Hollolan sisäisestä liikenteestä (linjat 51, 52 ja 55).
Kohde 10 sisältää osan Hollolan sisäisestä liikenteestä (linjat 56, 57 ja 58)
Kaikkien nyt kilpailutettavien kohteiden liikenteen on tarkoitus käynnistyä kesäaikataulukauden 2026 alkaessa.
Muut kokouksessa käsitellyt asiat
Lautakunta hyväksyi yhdistelmäraportin vuodelta 2024 ja merkitsi tiedoksi joukkoliikenteen seurantaraportin ajalta 1.1.-31.3.2025. Lautakunta päätti lisäksi pyytää toimivalta-alueen kuntia nimeämään jäsenet ja varajäsenet joukkoliikennelautakuntaan 1.6.2025 sovitun paikkajaon mukaisesti.
Kokouksen pöytäkirja luettavissa Dynasty-verkkopalvelussa.