Hyppää sisältöön

Lahti siirtyy kokonaan sähköiseen järjestelmään pysäköintivirhemaksujen käsittelyssä

Oikaisuvaatimukset pysäköintivirhemaksuun voi jatkossa tehdä sähköisesti. Lahti-Pisteeltä saa tarvittaessa apua.

Lahdessa pysäköintivirhemaksujen käsittelyssä siirrytään kokonaan sähköiseen järjestelmään nimeltään Helgapark. Asiakas pääsee järjestelmästä katsomaan muun muassa pysäköintivirhetilanteesta otetut valokuvat, virheen syyn, maksun summan, tilinumeron ja viitenumeron, joiden avulla maksun voi suorittaa.

Huhtikuun alusta lähtien oikaisuvaatimus pysäköintivirhemaksuun on tehty pääsääntöisesti sähköisesti, koska paperisista lomakkeista luovutaan. Jos haluaa tehdä oikaisuvaatimuksen pysäköintivirhemaksuun, se tehdään Helgapark-järjestelmässä. Linkki oikaisuvaatimukseen löytyy Lahden kaupungin sivuilta Pysäköintivirhemaksu – Lahti. Pysäköintivirhemaksussa olevasta QR-koodista pääsee myös suoraan tekemään oikaisuvaatimuksen.

Järjestelmästä näkee, kun päätös oikaisuvaatimukseen on tehty.

Apua tarvittaessa Lahti-Pisteeltä

Lahden kaupunki saa vuosittain noin tuhat oikaisupyyntöä pysäköintivirhemaksuun liittyen.

Jos pysäköintivirhemaksuun haluaa tehdä oikaisuvaatimuksen, asiakas tarvitsee siihen ajoneuvon rekisterinumeron ja pysäköintivirhemaksun asianumeron. Oikaisuvaatimukseen liitetään tarvittavat liitteet esimerkiksi kuitti pysäköintimaksusta tai pysäköintiluvasta.

Lahden kaupungin keskitetyssä asiakaspalvelussa, Lahti-Pisteellä opastetaan tarvittaessa sähköisen oikaisuvaatimuksen tekemisessä. Jos tarvittavia tietoja ja liitteitä ei ole mukana oikaisuvaatimusta tehdessä, se voi vaikuttaa oikaisuvaatimuksen päätökseen. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 vuorokauden kuluessa pysäköintivirhemaksun saamisesta.

Lahden Palvelutorilla on käytössä asiakaspäätteitä, joilla kuntalaiset voivat tehdä oikaisuvaatimuksen. Tarvittaessa Lahti-Pisteen palveluneuvojat opastavat oikaisuvaatimuksen teossa yhdessä. Oikaisuvaatimuksen täyttöä varten asiakas tarvitsee mukaansa rekisterinumeron ja pysäköintivirhemaksun asianumeron, sekä oikaisuvaatimukseen liitettävät asiakirjat/liitteet, kuten pysäköintitunnus tai tosite pysäköintimaksusta.

Muistilista oikaisuvaatimuksen tekoon liittyvistä tarpeista:

  • Rekisterinumero
  • Pysäköintivirhemaksun asianumero
  • Asiakkaan yhteystiedot
  • Henkilötunnus/syntymäaika
  • Sähköpostiosoite, jos oikaisuvaatimuksen päätös halutaan sähköpostitse
  • Tilinumero
  • Perustelu virhemaksun aiheettomuudesta
  • Mahdolliset liitettävät asiakirjat, joihin vedotaan (kuitit, pysäköintiluvat)

Lisätiedot

Petri Merdell, kenttäesihenkilö, pysäköinninvalvonta
petri.merdell@lahti.fi
050 559 4298

Jenni Hannula, asiakaspalvelupäällikkö, Lahti-Piste
jenni.hannula@lahti.fi
044 482 6291

Aihealueet