Hyppää sisältöön

Liikkujan viikko kannustaa kestäviin liikkumisvalintoihin

Lahti on tiivis kaupunki, jossa etäisyydet ovat lyhyitä. Sähköpyörä helpottaa ylämäissä.
Kaksi henkilöä ajaa kaupunkipyörillä.
Kuvaaja: Antti Sihlman / Lahden kaupunki

Autoilu on Lahdessa hieman yleisempää kuin monissa muissa vastaavan kokoisissa kaupungeissa. Esimerkiksi Jyväskylään, Kuopioon ja Tampereeseen verrattuna kestävien kulkutapojen osuus on Lahdessa pienempi.

Sodan jälkeinen väestönkasvu käynnisti lähiöiden rakentamisen ja autoistumisen aikakauden. Myös Lahden liikennesuunnittelussa autoilu painottui 1950-luvulta alkaen, ja muut kulkumuodot jäivät vähemmälle huomiolle.

– Polkupyöräliikenne siirtyi 1970-luvulta lähtien omille väylilleen, mutta Lahden katuverkosto heijastaa yhä autokeskeistä suunnittelua. Tämä tekee kestävien liikkumisratkaisujen kehittämisestä haastavaa, kertoo projektipäällikkö Juuso Vähä-Piikkiö.

Lahdessa etäisyydet ovat lyhyitä

Lahti on tiivis kaupunki, jossa etäisyydet ovat lyhyitä, mikä luo hyvät edellytykset pyöräilyn ja kävelyn suosion kasvulle.
–Mäkisyys tuo toki omat haasteensa, mutta sähköpyörät tasoittavat eroa ja mahdollistavat myös pidemmät matkat, Vähä-Piikkiö toteaa.

Sähköavusteiset Mankeli-kaupunkipyörät ovatkin saavuttaneet Lahdessa suuren suosion. Käytössä on nyt 500 Mankelia ja noin 60 asemaa.

Muutoksessa on kyse myös arvoista

Liikkumistottumusten muutos ei johdu pelkästään teknologiasta, vaan myös arvojen ja asenteiden muutoksesta. Kestävien kulkutapojen edistäminen hyödyttää kaikkia: sujuva joukkoliikenne vähentää ruuhkia ja parantaa myös autoilijoiden liikkumista.

Vaikka Lahti tunnetaan ympäristötyöstään, liikenteen päästöjen vähentämisessä riittää vielä tehtävää. Muutos on kuitenkin mahdollinen – ja lopulta se hyödyttää kaikkia kaupunkilaisia.

Fakta

  • Lahtelaisten tekemistä matkoista 60 prosenttia tehdään autolla, kestävien kulkumuotojen osuus on 38 prosenttia (kävely, pyöräily, joukkoliikenne).
  • Kaupunki pyrkii nostamaan kestävien matkojen osuuden 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
  • Tieliikenne aiheuttaa kolmanneksen Lahden hiilidioksidipäästöistä. Jos ohikulkuliikenne huomioidaan, tieliikenteen osuus on yli 40 prosenttia.

Euroopan liikkujan viikkoa vietetään 16.–22. syyskuuta. Kampanja rohkaisee pohtimaan arjen liikkumisvalintoja ja niiden vaikutuksia ympäristöön, terveyteen ja koko yhteiskuntaan. Lahdessa ja Päijät-Hämeessä vietetään myös kestävän liikkumisen teemavuotta.

Kestävän liikkumisen vuosi 2025