Hyppää sisältöön

Loviisanpässin sillan arkkitehtuurikilpailun voiton vei LUO Arkkitehdit Varjo-ehdotuksellaan

Arkkitehtuurikilpailun tarkoituksena oli löytää ehdotus sillaksi yli Loviisanpässin vanhan ratauoman, joka yhdistää käytännöllisyyden ja esteettisyyden ainutlaatuisella tavalla. Lahden kaupunki on valinnut arkkitehtuurikilpailun voittajaksi ehdotuksen Varjo, jonka suunnittelusta vastaa LUO Arkkitehdit Oy.
Havainnekuvassa tummasävyinen kaareva silta ylittää Loviisanpässin vanhan ratauoman, mikä on nykyään suosittu jalankulun ja pyöräilyn väylä keskustaan Vesijärvenkadun kupeessa.
Havainnekuvassa LUO Arkkitehtien Varjo-ehdotus Loviisanpässin sillaksi

Kilpailulla etsittiin ratkaisua, joka ei pelkästään mahdollistaisi turvallisen ja sujuvan liikkumisen kävellen ja pyöräillen, vaan myös rikastuttaisi ympäröivää historiallista maisemaa ja sulautuisi sen vehreyteen. Modernin arkkitehtuurin ja käytännöllisyyden yhdistävästä sillasta toivotaan alueelle omaleimaista, kaupunkikuvaa vahvistavaa ja paikan historiaa kunnioittavaa kokonaisuutta.

Kilpailuun saatiin korkeatasoisia ehdotuksia

Kilpailuun kutsuttiin neljä arkkitehtitoimistoa, ja tuomaristo arvioi ehdotuksia arkkitehtonisen kokonaisuuden, teknisen toteuttamiskelpoisuuden, turvallisuuden, viherympäristön säilymisen ja kiertotalousratkaisujen perusteella. Kaikki ehdotukset olivat korkeatasoisia, mutta Varjo erottui edukseen tyylikkäänä, toimivana ja kokemuksellisena kokonaisuutena.

Voittajatyön suunnittelijat ovat Riikka Kuittinen, Mikko Kämäräinen, Miia Mäkinen ja Virve Väisänen, avustajanaan Nelly Isopahkala. Rakennesuunnittelusta vastasi A-Insinöörit Oy ja visualisoinnista Janoušek & Havlíček visualizations.

Sillan suunnittelussa on otettu luontevasti huomioon sekä paikan erityispiirteet että sen historia

Varjo-silta kasvaa luontevasti paikasta kuin puu, jonka juuret levittäytyvät Vesijärvenkadulle ja runko kurottaa sairaalan suuntaan. Sen kiertyvä muoto tarjoaa vaihtelevia näkymiä ja elämyksiä sekä sillan ylittäjille että alittajille. Rakenteellisesti silta perustuu kantavaan teräsristikkorakenteeseen, ja ulkopuolinen hiilletty kierrätyspuuverhous sitoo sen hienosti paikan rautatiehistoriaan. Ratkaisussa on huomioitu myös valosaasteen vähentäminen älyvalaistuksella ja kaupunkiluonnon monimuotoisuus.

Voittajatiimin edustaja, arkkitehti Virve Väisänen, kuvaa suunnittelun lähtökohtia näin:

”Loviisanpässinpuisto on ainutlaatuinen paikka, ja todella mielenkiintoinen suunnittelukohde. Tavoitteenamme oli tehdä alueella liikkumisesta sujuvaa, turvallista ja elämyksellistä. Loviisanpässinpuiston vehreys inspiroi myös pohtimaan kaupunkiluonnon monimuotoisuutta.”

Lahtelaiset osallistuivat aktiivisesti kilpailun arviointiin OmaLahti.fi-sivustolla, jossa he jakoivat monipuolisia ja perusteltuja näkemyksiä ehdotuksista. Erityisesti Varjo-ehdotus herätti positiivista huomiota, ja asukkaat kiittivät sen muotoilua sekä tapaa, jolla silta sulautuu ympäröivään kaupunkiluontoon.

Seuraavaksi tavoitteena on käynnistää sillan toteutussuunnittelu yhteistyössä voittaneen ryhmän kanssa. Rakentamisen aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Voittajaa juhlistettiin julkistamistilaisuudessa 12.12.

Kilpailun voittajaa juhlistettiin perjantaina 12.12.2025 klo 17.00–18.30 Lahden kaupungintalon sisäpihalla. Tilaisuudessa puhuivat Lahden kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja Toni Putula sekä tuomariston puheenjohtaja, arkkitehti Elina Koivisto. Voittajatiimi kertoi suunnittelustaan, ja kunniakirjan luovutti SAFAn kilpailusihteeri Kirsti Rantanen. Tilaisuudessa oli mahdollisuus tutustua voittajatyöhön.