Hyppää sisältöön

”Maailman parasta ja tärkeintä työtä” – Lahden kaupunginkirjaston lanu-tiimin arkea

Mediaohjaaja Krista Tuominen, kirjastovirkailija Tuula Parkkola ja nuorten pedagoginen informaatikko Pauliina Tuomela kuuluvat Lahden kaupunginkirjaston lanu-tiimiin. He tekevät työtä lasten- ja nuorten kirjallisuuden parissa ja ovat kaikki kirjavinkkareita.

Kirjavinkkaus on kirjaston perustyötä, jonka tarkoitus on innostaa lapsia ja nuoria lukemaan. Vinkkaustunteja tarjotaan kaikille 1.–9.-luokkalaisille ja toisen asteen oppilaitoksille. Lisäksi lukemisen edistämistyötä tehdään varhaiskasvatuksen ja maahanmuuttajataustaisten kanssa. Vinkkariryhmä koostuu kaikkiaan kahdestatoista työntekijästä.

Krista Tuominen tekee lukemisen edistämistyötä pikkulapsiperheiden kanssa ja vierailee säännöllisesti päiväkodeissa. Tuominen on luonut Lahden kaupunginkirjastoon konseptin, jollaista ei hänen tietämyksensä mukaan ole muualla Suomessa.

– Päiväkodit voivat kutsua minut kylään. Voin pitää ryhmän lapsille satutuokion tai mennä mukaan vanhempainiltaan. Vanhempien kanssa voimme keskustella lukemisen tärkeydestä tai lasten ruutuajasta. Vierailulla vinkkaan joko tietyn ikäisille lapsille sopivia kirjoja tai jaan mediakasvatusmateriaalia, Tuominen kuvailee.

”Lasten kirjavinkkaustyössä on eduksi, jos työntekijällä on kyky heittäytyä tarinoiden maailmaan”

Krista Tuominen on vieraillut parin vuoden aikana yli puolessa kaupungin päiväkodeista ja käynyt myös yksityisissä päiväkodeissa. Kysyntää olisi enemmänkin.

Varhaiskasvattajien antama palaute on ollut innostunutta, eikä ihme. Satutuokio on kuin jännittävä elämys tai opettavainen seikkailu, jossa sadun avulla tutustutaan kirjastoon ja kiinnostutaan tarinoista. Toiminnallisessa tuokiossa lapset pääsevät aistimaan ja eläytymään.

– Lasten kirjavinkkaustyössä on eduksi, jos työntekijällä on kyky heittäytyä tarinoiden maailmaan. Innostuneisuus tarttuu lapsiin helposti ja he haluavat kokea lisää, Tuominen tietää. Kristan ensimmäinen päiväkotivierailu päättyi siihen, että koko lapsiryhmä hukutti hänet isoon kimppahaliin!

Kirjojen valinta ja tuntien suunnittelu on asiantuntijatyötä. Vinkkarin on tunnettava kohderyhmän lukumieltymykset ja tutustuttava laaja-alaisesti kirjallisuuteen. Vinkkaus ei ole pelkästään kirjojen ääneen lukemista. Lapsia haastetaan ja koukutetaan. Kirjavinkkari-slogan kuuluukin: ”Lopun saat tietää, kun luet tämän kirjan…”

”Tarinoiden avulla omia kokemuksia voi olla helpompi käsitellä”

Tuula Parkkola vierailee lukuvuoden aikana yhdeksän lahtelaiskoulun 3.-luokissa. Kolmansien luokkien vinkkaustunti on osa kaupungin kulttuuriohjelmaa, eli se kuuluu opetussuunnitelmaan.

– Hyödynnän vinkkauksessa draaman keinoja ja esittelen lapsille kirjoja, joista löytyy kipinää ja sanomaa. Mukana täytyy olla myös ajattelua vaativia kirjoja ja kirjoja, joissa käsitellään vaikeita ja tunteita herättäviä aiheita. Tarinoiden avulla omia kokemuksia voi olla helpompi käsitellä, Parkkola kertoo.

Pauliina Tuomela pitää vinkkaustunteja 8.- ja 9.-luokkalaisille. Hän valitsee kirjat jokaiselle jotakin -ajatuksella. Paketin sisältöön vaikuttaa myös yläkoulun opetussuunnitelma, kun 8.-luokkalaiset perehtyvät äidinkielessä genreihin ja 9.-luokkalaiset kotimaiseen kirjallisuuteen.

– 8.-luokkalaisille esittelen monipuolisesti jännitys-, kauhu-, scifi- ja fantasiakirjallisuutta sekä romantiikkaa ja 9.-luokkalaisille kotimaisten kirjailijoiden teoksia, Tuomela luettelee.

Kipinä kuulijan silmissä palkitsee

Palkitsevinta vinkkarin työssä on huomata, että kirjavinkkaus tuottaa tulosta – kuulijan silmissä syttyy innostuksen kipinä. Palaute voi toisinaan kävellä sisään kirjaston ovista, kun lapsi, nuori tai perhe saapuu noutamaan ”sitä yhtä kirjaa”. Joskus palaute kulkee pidemmän mutkan kautta.

– Eräs opettaja välitti minulle sähköpostilla vanhemmilta saamansa terveiset: Nuori, joka ei ollut pitkiin aikoihin lukenut mitään, oli lukenut yhden vinkkaamistani kirjoista muutamassa päivässä. Sen lisäksi hän oli halunnut lainata kirjan jatko-osan, Tuomela muistelee onnistumistaan.

– Kannustan opettajia ja vanhempia hyödyntämään osaamistamme ja kysymään lukuvinkkejä kirjastosta. Meidän ammattiaitoa on tietää ja kertoa, mitä vaihtoehtoja on olemassa. Tuoreempi kirjallisuus voi olla nuorista kiinnostavampaa kuin vanhempien lapsuus- tai nuoruussuosikit, Tuomela muistuttaa.

Jokainen vinkkari rakentaa kirjallisuuspaketin ja vinkkaustunnin oman näköisekseen. Kollegiaalinen tuki ja arvostus ovat tuntuvasti mukana työarjessa, ja työntekijät jakavat avoimesti ideoita ja kokemuksia keskenään.

– Tiimissä on hyvä fiilis ja helppo innostua. Kerromme herkästi keskeneräisistäkin ideoista, sillä tavalla syntyy vaikka mitä kivaa, toteavat Parkkola ja Tuominen yhdessä.

– Tämä on maailman parasta ja tärkeintä työtä. Moneen asiaan tarvitaan lukutaitoa ja siinä lastenkirjastotyö on todella tärkeässä asemassa. Lisäksi nykyiset lapset ovat niitä, jotka tuovat omat lapsensa tänne, Tuula Parkkola pohtii.

– Kun olet jostain asiasta innostunut, niin kuin me kaikki olemme tästä vinkkaustyöstä, se kyllä näkyy ja tuntuu, sanoo Krista Tuominen.

 

Teksti Johanna Kalliomaa

Kuvat Antti Sihlman

Juttu julkaistu alun perin Kaupunkilainen-asukaslehdessä.