Hyppää sisältöön

Sivistyslautakunnassa täsmennetään perusopetuksen oppilasarviointia

Lahden sivistyslautakunta käsittelee kokouksessaan 15.10. Lahden perusopetussuunnitelman paikallisia tarkennuksia, jotka koskevat oppilaan oppimista ja arviointia. Tarkennukset kohdistuvat yhtenäisen arviointikulttuurin kehittämiseen, arvioinnista tiedottamisen tapoihin sekä kodin ja koulun yhteistyötä tiivistävien keskustelujen toteuttamiseen.

Vuosiluokkien 1–3 lukuvuositodistuksia sekä 3. luokalla annettavaa välitodistusta selkeytetään siten, että arviointi muuttuu nykyisestä neliportaisesta viisiportaiseksi. Neliportainen arviointiasteikko (osaat erittäin hyvin – osaat hyvin – tarvitset vielä harjoittelua – et vielä saavuttanut tavoitteita) on osoittautunut liian jyrkäksi, eikä heikointa arviointikohtaa käytetä.

Viisiportaisen arviointiasteikon uusi kohta on ’osaat vähän’, minkä myötä kaikki arvioinnin portaat ovat aidosti käyttökelpoisia. Oppilaan osaamista arvioidaan aina suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin.

Lisäksi käyttäytymisen arvioinnin osataitoja ja arvosanan antamisen kriteerejä yhtenäistetään. Käyttäytymisen kokonaisuutta voidaan arvioida seuraavien osataitojen avulla: hyvien tapojen noudattaminen, sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen, muiden ihmisten ja ympäristön huomioon ottaminen, asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen.

Arviointi edellyttää avoimuutta, yhteistyötä ja osallisuutta

Oppiaineiden ja käyttäytymisen tavoitteista, arviointiperusteista ja osaamisen edistymisestä tiedotetaan oppilaita ja huoltajia säännöllisesti koko lukuvuoden ajan.

Arvioinnin toteuttamiseen liittyy oppilaiden osallisuuden mahdollistaminen, vahvuuksien tunnistaminen ja kannustaminen. Tavoitteena on vähentää kirjaamistyötä, mutta sen sijaan osoittaa enemmän aikaa aitoon kohtaamiseen ja keskusteluun oppilaan asiassa.

Jatkossa oppilas-, huoltaja- ja opettajatapaamisesta käytetään yhteistä nimitystä oppilaskeskustelut. Luokanopettajan tai luokanvalvojan tulee lapsen jokaisella luokka-asteella olla yhteydessä oppilaan huoltajiin. Arviointikeskusteluilla tarkoitetaan jatkossa oppiaineiden summatiiviseen arviointiin liittyviä keskusteluja, joita opettaja ja oppilas käyvät yleensä kahden kesken.

Lahden perusopetuksen opetussuunnitelma on käytössä Opetushallituksen määräyksen mukaisesti. Valtakunnan tason tarkennuksia on vielä tulossa. Paikalliset täydennykset on tarkoitus ottaa välittömästi käyttöön kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla.

Lisätietoja

Perusopetuspalvelut

palvelupäällikkö Saresma Kirsikka, 044 482 6409
opetus- ja kasvatusjohtaja Matti Saarela, 044 416 3336
sivistysjohtaja Virve Jämsén, 044 716 1328

Sivistyslautakunnan kokouksen 15.10.2025 esityslista Dynasty-verkkopalvelussa

Lisätietoja