Hyppää sisältöön

72 tunnin liikennehaasteen voittajatyö syntyi aikamatkustamalla

Lahdessa 7.–10.11. järjestetyn 72 tunnin liikennehaasteen voittajat ideoivat tulevaisuuden asemanseutua ja korostivat ”Lahti state of mind” -ajattelua. Voittajatyö yhdisti asemanseudun taidokkaasti ydinkeskustaan katetulla, paikallisiin tuotteisiin erikoistuneella, kävelykadulla.

72 tunnin liikennehaaste on nimensä mukaisesti 72 tunnin aikana suoritettava liikenneaiheinen kilpailu. Kilpailuun osallistui 37 eri alojen opiskelijaa LUT-yliopistosta ja LAB-ammattikorkeakoulusta. Opiskelijoiden päätehtävänä oli pohtia, millainen Lahden keskusta on elävä ja houkutteleva eri ikäisille asukkaille ja vierailijoille, ja huomioida myös elinkeinoelämän tarpeet. Samalla haettiin uusia ideoita siihen, miten keskusta yhdistyy ympäröiviin kaupunginosiin liikenteellisesti ja mielikuvallisesti.

Kilpailutöitä arvioivat Lahden kaupungin, Päijät-Hämeen liiton, Väyläviraston, Uponorin, Telian ja LUT-yliopiston sekä Rambollin edustajat. Tuomariston puheenjohtajana toimi Lahden kaupungin elinvoimajohtaja Henna Eskonsipo-Bradshaw.

Voittajaksi julistettiin joukkue DeLoreans. Joukkueessa olivat mukana projektipäällikkönä toiminut Nikita Rubtsov, Marianne Valola, Juha-Pekka Huhtiniemi, Sabbir Ahmed Rabby, Humayun Khawar ja Abuzar Akhtar.

Voittajajoukkue kertoi, että ideat eivät ole heidän omiaan vaan ne haettiin tulevaisuudesta aikamatkailemalla. Työssä ideoitiin muun muassa asemarakennuksen uudistamista, asemanseudun keskustaan kytkevää katettua Rautsa-kävelykatua, puutarhakortteleita, älykatuja ja ilmassa kulkevaa raideyhteyttä. Lisäksi työssä elvytettiin myös idea lihamukipatsaasta.

─ Onnistuimme tuomaan hyvin esille kilpailutyössä konseptimme ”Lahti state of mind”, jossa lahtelaiset ovat kaiken keskiössä, kaupungin moottori. Olipa kyse uusien teknologioiden käyttöönotosta tai muista kaupunkikehityshankkeista, visiossamme Lahden asukkaat tulee ottaa osaksi kaikenlaisia projekteja, kertoo Abuzar Akhtar.

─ Ja vaikka ideamme saattoivatkin vaikuttaa villeiltä, halusimme kuitenkin osoittaa niiden olevan toteuttamiskelpoisia, aitoja tulevaisuuden parannusehdotuksia, jatkaa Nikita Rubtsov.

Tuomaristo kiitti voittajatyötä futuristisuudesta, ideoiden hyvästä konseptoinnista, upeasta esityksestä ja lahtelaisuuden huomioimisesta.

─ Kaikki ryhmät suoriutuivat haasteesta todella hienosti. Töissä oli huomioitu laaja skaala teknisistä ratkaisuista sosiaaliseen kestävyyteen. Liikennejärjestelmää oli suunniteltu paitsi liikkumiseen, myös tapana kehittää kaupunkia. Kaikki joukkueet lähestyivät tehtävää kaupunkikehityksen näkökulmasta. Ilahduimme erityisesti siitä, miten yhteisöllisyys näkyi monen joukkueen ratkaisuissa, iloitsevat elinvoimajajohtaja Henna Eskonsipo-Bradshaw ja kaupunginarkkitehti Johanna Palomäki Lahden kaupungilta.

─ Oli ilahduttavaa huomata, miten hyvin seudullinen ulottuvuus oli huomioitu töissä. Oli mahtavaa, että mukana oli kansainvälisiä opiskelijoita ja myös he olivat tavoittaneet paikallisen hengen, vaikka osa oli aloittanut opinnot vasta tänä syksynä Suomessa, sanovat Petra Isotalo ja Niina Ahlfors Päijät-Hämeen liitosta.

─ Tänä vuonna kilpailun toteutuksessa oli aiempaa enemmän yritysyhteistyötä. Telia tarjosi osallistujille liikkumisdataa Lahdesta, Uponor toi omat älykkäät teknologiansa mukaan. Lisäksi oli hienoa saada mukaan Pelicans paikallisena jääkiekkojoukkueena, joka halusi edistää kotikaupunkinsa kestävyyttä. Lahden kaupunki, Väylävirasto ja Päijät-Hämeen liitto toivat tehtävänannolle kokonaisvaltaisen raamin, sanoo liikennehaasteen idean isä Jukka-Pekka Pitkänen Rambollista.

Kilpailun järjestivät Lahden kaupunki, Väylävirasto, Päijät-Hämeen liitto, Uponor, Telia, Pelicans ja Ramboll Finland yhteistyössä LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun kanssa. Järjestäjien edustajat toimivat työn ohjaajina ja tuomareina. Kilpailun koordinaattorina toimi Ramboll.

Tutustu kilpailutöihin liikennehaasteen verkkosivuilla

Kuvassa 72 tunnin liikennehaasteen voittajajoukkueen DeLoreans jäsenet. Nimet vasemmalta oikealle: Abuzar Akhtar, Juha-Pekka Huhtiniemi, Sabbir Ahmed Rabby, Nikita Rubtsov ja Marianne Valola. Kuvasta puuttuu Humayun Khawar. (Kuva: Ramboll)