Hyppää sisältöön

Alkoholin ja tupakan ostokokeiden tulokset heikkenivät – Papereita kysyvät vastuullisimmat myyntipisteet palkitaan

Tänä vuonna Lahdessa palkitaan kunniakirjoin nuorten ikärajavalvontaa erinomaisesti toteuttaneita vastuullisia myyntipisteitä. Ikärajavalvonnassa on paljon parantamisen varaa. Alkoholin ostokokeiden tulokset olivat 10 % ja tupakan 15 % heikommat kuin vuosi sitten.

– Kunniakirjan erinomaisesta nuorten ikärajavalvonnasta saavat kaikki ne myyntipisteet, jotka kysyivät koeostajilta paperit jokaisessa ostoyrityksessä. Koeostajat ovat nuorilta näyttäviä täysi-ikäisiä, kertoo kaupungin ehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön koordinaattori Marja Mikola.
– Palkittavia myyntipisteitä on 13.

Alkoholin ja tupakan ostokokeita tehtiin Lahdessa syksyllä 2022 yhteensä 285 kahtena päivänä 85 vähittäismyyntipisteeseen. Ostokokeilla selvitettiin, miten usein koeostajat saavat ostettua alkoholia ja tupakkaa joutumatta todistamaan ikäänsä. Ostokokeet tehtiin Lahdessa toisen kerran.

Ikärajavalvontaa kehitetään vähittäismyyjien, poliisin, tarkastusviranomaisten ja ehkäisevän työn asiantuntijoiden yhteistyönä.

Ikärajavalvonnassa paljon parantamisen varaa

Tänä vuonna papereita kysyttiin 55 %:lta alkoholin koeostajista ja 49%:lta tupakan koeostajista. Tulokset olivat heikommat kuin vuosi sitten, alkoholi 66 % ja tupakka 64 %.

Suurissa myymälöissä ikärajavalvonta toimi pieniä myyntipisteitä paremmin ja papereita kysyttiin useammin silloin, kun myyntipisteessä oli useampi kuin yksi kassa avoinna ja jonossa kassalle oli muutama asiakas. Alle 25-vuotiaiksi arvioidut myyjät pyysivät koeostajaa todistamaan henkilöllisyytensä useammin kuin iäkkäämmät myyjät, mikä oli selvä muutos viime vuoteen.

Kooste tuloksista löytyy kaupungin lahti.fi-verkkosivuilta Päihteet ja muut riippuvuudet

Ostokokeiden tuloksista tukea omavalvontaan

– Jokainen ostokokeisiin osallistunut myyntipiste saa halutessaan omat tulokset käyttöönsä toimintansa kehittämiseen. Tuloksista ei voida tunnistaa yksittäistä myyjää eikä niitä käytetä viranomaisten valvontatyöhön, toteaa Mikola.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Hanna Smedbergin mukaan aluehallintovirasto pyrkii valvontatyössään tukemaan vähittäismyyntipaikkojen tehokasta ikärajavalvontaa.
– Vähittäismyyntipaikkojen pitää kuvata alkoholin myynnin ikärajavalvontaan liittyvät käytännöt omavalvontasuunnitelmassaan. Jo alkoholijuomien vähittäismyyntilupaa haettaessa toimintatavat käydään läpi luvanhakijan kanssa. Valvontakäynneillä ikärajavalvontaa tarkastetaan käytännössä.

Osuuskauppa Hämeenmaan valikoima- ja vastuullisuuspäällikkö Niina Toivonen kertoo, että ikärajavalvonta on tärkeä osa vastuullista myyntiä.
– Siksi kertaamme asiaa henkilöstömme kanssa jatkuvasti. Jokainen kassalla työskentelevä on suorittanut päivittäistavarakauppa ry:n ikärajapassin, jonka avulla opiskellaan ikärajavalvonta-asioita. Toteutumista seurataan sisäisen valvonnan keinoin toimipaikkakohtaisilta raporteilta ja erilaisilla koeasioinneilla.
– Pohjimmiltaanhan vastuullisuudessa on kyse hyvästä asiakaspalvelusta.

Palvelujohtaja Pirjo Hirvonen Alkosta toteaa, että asiakkaan iän arvioiminen ei aina ole helppoa.
– Koulutusten lisäksi käytännön työssä oppiminen on tärkeää, koska osaaminen kehittyy vähitellen kertyvän kokemuksen kautta.
Hirvosen mukaan Alkon myymälöissä iän tarkastukset kirjataan kassajärjestelmään.
– Seuraamme tuloksia alueittain, myymälöittäin ja myyjätasolla. Tavoitteenamme on varmistaa tasalaatuinen ja luotettava myynninvalvonta.

Ikärajavalvontaa kehitetään moniammatillisena yhteistyönä

Lahdessa ehkäisevän päihdetyön Pakka-toiminta alkoi vuosi sitten ja nyt toiminta on päässyt hyvin käyntiin. Kaupungin, vähittäiskaupan, aluehallintoviraston, poliisin ja seudullisen ehkäisevän työn edustajat käyvät läpi ostokokeiden tuloksia ja kehittämistoimenpiteitä ikärajavalvonnan parantamiseksi.

– Tämän ennalta ehkäisevän moniammatillisen Pakka-yhteistyön parhaita puolia on, että tapaamme paikallisten toimijoiden kanssa säännöllisesti, tutustumme toisiimme ja saamme mahdollisuuden jakaa kokemuksia. Yhteiset pelisäännöt helpottavat arkea ja madaltavat kynnystä puuttua ongelmiin. Ryhmän kautta myös hyvät käytännöt leviävät eri toimijoiden käyttöön, toteaa Hirvonen.

Samoilla linjoilla on Toivonen Hämeenmaalta.
– On mahdollisuus kuulla esimerkkejä ja ideoita toimintamallien tehostamisesta, mikä auttaa vastuullisen toiminnan kehittämisessä.

Kunniakirjan saavat K-Citymarket Laune, S-market Sokos, Sale Metsäpelto, Sale Okeroinen, S-market Metsäkangas, S-market Renkomäki, Sale Ersta, Alko Sokos, Alko Nastola, R-kioski Tori, Tokmanni Nastola, Tokmanni Trio ja Tokmanni Laune.

Ostokokeet toteutettiin yhteistyössä Koulutuskeskus Salpauksen opiskelijoiden kanssa.

Lisätietoja

Lahden kaupunki, Osallisuus ja hyvinvointipalvelut
Marja Mikola, ehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön koordinaattori, p.044 482 6378
marja.mikola@lahti.fi

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Hanna Smedberg, ylitarkastaja p. 029 501 6576
hanna.smedberg@avi.fi

Osuuskauppa Hämeenmaa
Niina Toivonen, valikoima- ja vastuullisuuspäällikkö p. 44 7721 532
niina.toivonen@sok.fi

Alko Oy
Pirjo Hirvonen, palvelujohtaja Etelä-Suomen alue p.050 5441664
pirjo.m.hirvonen@alko.fi