Hyppää sisältöön

Asukkaiden ääni kuuluu työllisyyspalvelujen suunnittelussa

Lahden työllisyyspalvelut päivittää palvelusuunnitelmaansa ensi vuodelle. Työllisyysasiat tuotiin TE-uudistuksen jälkeen ensimmäistä kertaa kumppanuuspöytien keskusteltavaksi.
Kuvaaja: Sebastian Ratu / Lahden kaupunki

Lahden työllisyyspalvelut päivittää palvelusuunnitelmaansa vuodelle 2026. Työllisyyspalvelut hyödynsi ensimmäistä kertaa kumppanuuspöytiä palvelusuunnitelmansa rakentamisessa. Työllisyysasioista keskusteltiin kumppanuuspöydissä 27. marraskuuta. Keskusteluissa haettiin lahtelaisten näkemyksiä siitä, miten työllisyyspalveluista saadaan vaikuttavia ja miten työnhakijoiden ja työnantajien tarpeet kohtaavat paremmin.

Palvelusuunnitelma ohjaa työllisyyspalvelujen toimintaa ja määrittelee, miten lakisääteiset työllisyyspalvelut ja täydentävät palvelut Lahdessa järjestetään asiakaslähtöisesti ja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

– Meille oli tärkeää tuoda työllisyysasiat kumppanuuspöytien keskusteltavaksi. Kun asukkaat ja kumppanit ovat mukana työllisyyspalvelujen suunnittelussa, työllisyyspalveluista tulee aidosti tarpeita vastaavia ja Lahden näköisiä, iloitsee erityisasiantuntija Katja Aalto.

Palvelusuunnitelma etenee tammikuussa elinvoima- ja hyvinvointilautakunnan käsiteltäväksi.

– Lautakuntakäsittelyn jälkeen jatkamme toimintayksikkökohtaista suunnittelua. Tässä suunnittelutyössä hyödynnetään kumppanuuspöytien ehdotuksia, jatkaa Aalto.

Tarve inhimillisille kohtaamisille

Kumppanuuspöytien keskusteluissa nousi esille tarve inhimillisille ja joustaville kohtaamisille, selkeille palvelupoluille ja monikanavaiselle viestinnälle. Ehdotuksissa korostui erityisesti arjen toimivien ratkaisujen merkitys, kuten matalan kynnyksen pop-up-neuvonta, nuorille suunnatut uudet palvelumuodot sekä työnhakijoiden ja työnantajien kohtaamisia vahvistavat käytännöt. Myös yritysten ja oppilaitosten kanssa tehtävää yhteistyötä toivottiin lisää, jotta osaaminen ja työmahdollisuudet kohtaisivat entistä paremmin.

Tutustu kumppanuuspöytiin