Hyppää sisältöön

Kestävän liikkumisen osuus matkoista laskenut

Lahdessa on suuri potentiaali lisätä kestävää liikkumista etenkin lyhyillä, alle kolmen kilometrin matkoilla, jotka nyt autoillaan. Kestävän liikkumisen osuus matkoista on laskenut kolme prosenttiyksikköä verrattuna vuoteen 2016.
Kestävän liikkumisen asiantuntija Aliisa Heinäaro

Päästölähteistä suurin huolenaihe on liikenne, jonka päästöt eivät ole merkittävästi vähentyneet. Päästöjen vähentämisessä on kaksi isoa kokonaisuutta, joista toinen liittyy liikenteen kulkutapamuutokseen ja toinen sähköisen liikenteen siirtymään. Siirtymä sähköiseen liikenteeseen etenee pääosin ulkoisella säätelyllä, mutta kulkutapaosuuteen voidaan vaikuttaa kaupunkitasolla.

Lahdessa kaikista matkoista vain 37 prosenttia tehdään kestävillä kulkutavoilla eli jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Tuoreimmat tilastotiedot koskevat vuotta 2021. Vuonna 2016 luku oli 40 prosenttia, eli kestävän liikkumisen osuus matkoista on laskenut.

Auto on kulkutavoista selvästi käytetyin: 62 prosenttia kaikista maakunnan asukkaiden tekemistä matkoista tehdään autolla.

Tavoitteena että yli puolet matkoista tehdään kestävästi

Lahdessa tavoitteena on, että kestävien kulkumuotojen osuus liikkumisesta on yli 50 prosenttia vuonna 2030. Kulkutapamuutos tarkoittaa sitä, että yksityisautoilua vaihdetaan kestävämpiin vaihtoehtoihin eli joukkoliikenteeseen, kävelyyn, pyöräilyyn tai Mankeli-kaupunkipyöriin.

– Kestävän liikkumisen ja liikenteen edistämisessä tavoitteena on vähentää päästöjä sekä parantaa liikenneympäristön turvallisuutta ja terveellisyyttä. Etenkin jalankulku ja pyöräily ovat mainioita tapoja edistää omaa hyvinvointia. Rohkaisenkin kulkemaan osan päivittäisistä matkoista joko kävellen, pyöräillen tai muilla tavoin ulkoillen, sanoo kestävän liikkumisen asiantuntija Aliisa Heinäaro.

Vuosi 2025 on kestävän liikkumisen teemavuosi, jolloin keskitytään viestintään ja erilaisiin kestävää liikkumista edistäviin kokeiluihin.

Aiheesta lisää kestävyysraportissa