Hyppää sisältöön

Lahden vahva profiili ympäristökaupunkina näkyy mediaseurannassa

Lahdesta kirjoitettiin alkuvuoden aikana 407 uutisartikkelia, joiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus kohosi 615 milj. näyttökertaan. Lahden profiili ympäristökaupunkina kansainvälisessä uutisoinnissa on edelleen vahva.

Eniten artikkeleita sekä sosiaalisen median päivityksiä julkaistiin ympäristöteemaan liittyen. Teeman potentiaalinen tavoittavuus oli myös suurin sekä uutismediassa että sosiaalisessa mediassa.

Tiedot selviävät kaupungin mediaseurannan raportilta, joka koskee vuoden ensimmäistä kolmannesta tammikuun alusta huhtikuun loppuun. Raportin on tuottanut kaupungille Meltwater.

Tarkastelujakson aikana yhteensä 48 kotimaista mediaa julkaisi artikkelin tai artikkeleita Lahden kaupunkiin liittyen. Valtakunnallisen uutismedia Ylen artikkelien potentiaalinen tavoittavuus ylsi 414 miljoonaan näyttökertaan, Etelä-Suomen Sanomat tavoitti 69 miljoonaa ja Ilta-Sanomat 48 miljoonaa potentiaalista lukijaa.

Uutisaiheista näkyvyyttä keräsivät muun muassa Fazerin Lahteen sijoittuminen, Salpausselän hiihtoladut ja Lahden kaupungin aikomus hakea vuoden 2029 hiihdon MM-kisojen isännäksi sekä kaupungin energiansäästöohjelman tehokkuus.

Myös robottipussien kokeilu, Kisapuiston pääkatsomon purku, KymiRing Oy ja Lahti Events näkyivät mediajulkisuudessa.

Kansainvälinen digitaalinen uutismedia

Tarkastelujakson aikana julkaistiin Lahden kaupunkiin liittyviä kansainvälisen median artikkeleita 32 maassa, yhteensä 247 kappaletta. Julkaistujen artikkelien potentiaalinen tavoittavuus oli 566 milj. Yhteensä 200 eri kansainvälistä mediaa julkaisi artikkelin tai artikkeleita Lahden kaupunkiin liittyen.

Lahden kaupungin kansainvälisessä näkyvyydessä ilmastoteemat pitivät edelleen pintansa paitsi vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungin tittelin johdosta, myös kaupungin yhä jatkuvien ilmastotoimien ansiosta.

Euronews listaa Lahden planetaarisen terveyden kampanjan CO2-pudottajat yhdeksi vuoden 2022 positiiviseksi ympäristötarinaksi. Forbesin vastuullisten matkakohteiden listalla mainitaan Suomi maailman vastuullisimpana maana (YK 2022) ja Lahti Euroopan ympäristöpääkaupunkina 2021.

Sosiaalinen media Twitter

Tarkastelujakson aikana Lahdesta julkaistiin 1 265 twiittia, joiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus kohosi lähes 6 miljoonaan. Twitter-päivityksissä nousevat esiin Lahden kaupungin ilmeen uudistaminen, 100 vuotta täyttävät Salpausselän kisat sekä yksittäiset ilmastoaiheiset päivitykset.