Hyppää sisältöön

Lahdesta löytyi Dalia Stasevskalle oikea bändi

Sinfonia Lahden uusi ylikapellimestari Dalia Stasevska uskoo tunteeseen ja kovaan työhön. Hän aloittaa kautensa suoraan arvostetun Sibelius-festivaalin puikoissa.

Jo muutaman vuoden Dalia Stasevska oli ajatellut, että kun hän ottaa bändin, sen kanssa pitää syntyä oikeanlainen tunne.

– Joulukuussa 2019 tulin vierailulle väsyneenä oltuani neljä viikkoa kiertueella maailmalla. Jo ensimmäisissä harjoituksissa kohtasin inspiroituneet muusikot ja väsymys unohtui. Kun (intendentti) Teemu Kirjojen soitti muutaman viikon jälkeen ja kysyi kiinnostustani ylikapellimestariksi, vastaukseni oli selvä: kyllä.

Vuosittain syksyn alussa järjestettävän Sibelius-festivaalin johtaminen on tiivis periodi, minkä lisäksi Stasevska tekee töitä Sinfonia Lahden kanssa kahdeksan viikkoa vuodessa. Se riittää, kun perusasiat ovat kunnossa.

– Sinfonia Lahti on äärimmäisen monipuolinen ja heittäytyvä orkesteri, joka soittaa yhtä hyvin viihdettä kuin klassista musiikkia. Sibeliuksen musiikki on orkesterin dna:ssa ja sillä on korkea kansainvälinen profiili.

Sinfonia Lahti on äärimmäisen monipuolinen ja heittäytyvä orkesteri, joka soittaa yhtä hyvin viihdettä kuin klassista musiikkia. Sibeliuksen musiikki on orkesterin dna:ssa ja sillä on korkea kansainvälinen profiili.

Dalia Stasevska, Sinfonia Lahden ylikapellimestari

Stasevska on itsekin sekoitus kansainvälisyyttä ja suomalaisuutta. Ukrainalais-suomalaisen taiteilijaperheen tytär syntyi Kiovassa, eli ensimmäiset vuotensa Tallinnassa ja muutti viisivuotiaana Suomeen. Lapsuudessa ja nuoruudessa hän opiskeli Tampereen konservatoriossa viulunsoittoa.

Stasevska muistaa hyvin, miten merkittävä taidekokemus voi olla lapsen tai nuoren mielessä.

– Oma kipinä syttyi Puccinin oopperasta Madama Butterfly, jonka näin varhaisteininä. Sillä hetkellä juuri sen tarina ja musiikki koskettivat minun tunteitani.

Kansainvälinen ura jo nuorena

Stasevska haaveili pitkään orkesterimuusikon urasta. Vuodet Sibelius-Akatemiassa Helsingissä saivat mielen muuttumaan, etenkin sen jälkeen, kun hän oli päässyt kokeilemaan orkesterin johtamista Jorma Panulan oppilaana.

– Vasta 20-vuotiaana näin ensimmäistä kertaa naisen kapellimestarina. Tämä inspiroi minua kokeilemaan johtamista itsekin.

1984 syntynyt Stasevska on jo ehtinyt luoda merkittävän kansainvälisen uran. Ennen Lahden pestiä hänet nimitettiin BBC:n orkesterin päävierailijaksi, mikä vie hänet säännöllisesti Lontooseen. Lisäksi hän kiertää maailmalla eri orkesterien kutsusta. Edes karanteenit ja koronatestit eivät vie työn iloa.

– Pidän itseäni onnekkaana, että saan ylipäätänsä tehdä töitä tänä vaikeana aikana.

Yksi Stasevskan suurista haaveista on kasvattaa Sinfonia Lahdelle uutta yleisöä niin paljon, että kolmessa vuodessa neljä viidestä lahtelaisesta olisi käynyt edes yhdessä konsertissa.

– Se edellyttää monipuolista ohjelmistoa ja sitä, että meidät tunnetaan ja huomataan. Haluamme kohdata yleisömme ympäri Lahtea, mutta myös houkutella uutta yleisöä rohkeasti Sibeliustaloon, joka on tunnettu kansainvälisesti upeasta akustiikastaan. Toivon, että se on olohuone ja kohtaamispiste mahdollisimman monelle.

Teksti: Ina Ruokolainen

Artikkeli luettavissa kokonaan Kaupunkilainen-lehdessä 3/21.

Lue uusin Kaupunkilainen verkossa