Hyppää sisältöön

Lahti näkyy ympäristökaupunkina kansainvälisessä mediassa

Lahti sai viime vuonna runsaasti medianäkyvyyttä sekä kotimaisessa että kansainvälisessä mediassa. Erityisesti ympäristöteema keräsi paljon kansainvälistä näkyvyyttä.
Lahden kaupunki maisema ilmasta kuvattuna.

Lahden kaupungista kirjoitettiin 1 421 uutisartikkelia kotimaisessa uutismediassa, ja kansainvälinen media julkaisi Lahteen liittyviä artikkeleita yhteensä 994 kappaletta. Tiedot perustuvat Meltwaterin tekemään analyysiin vuoden 2022 medianäkyvyydestä. Raportissa seurataan Lahden kaupungin näkyvyyttä digitaalisessa uutismediassa. Seurannassa ei ole mukana painettua mediaa.

Kotimaisen median puolella ylivoimaisesti aktiivisimmin Lahdesta kirjoitti Etelä-Suomen Sanomat 414 artikkelillaan. Toiseksi eniten artikkeleita julkaisi Yle (180).

Valtakunnallisen uutismedia Ylen artikkelien potentiaalinen tavoittavuus oli huimat 1 miljardia, ja ESS:n noin 141 miljoonaa. Potentiaalinen tavoittavuus kuvastaa uutisten ja artikkeleiden mahdollista lukijamäärää, joka arvioidaan kunkin medialähteen kuukausittaisen kävijämäärän perusteella.

Ympäristöteemalle laajasti kansainvälistä näkyvyyttä

Lahden kaupungin kansainvälinen näkyvyys oli kiitettävää, ja erityisesti ilmastoteemat nousivat esille. Yhteensä Lahteen liittyviä artikkeleita julkaistiin 994 kappaletta kansainvälisessä mediassa. Julkaistujen artikkelien potentiaalinen tavoittavuus oli 3,9 miljardia.

Lahdesta ja ympäristöteemasta kirjoitettiin 1 029 uutisartikkelia, joiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus kohosi 1,5 miljardiin.

Lahteen rakennettava Fazerin makeistehdas sai niin ikään laajasti kansainvälistä näkyvyyttä (356 artikkelia).  Huomiota keräsi myös CNN International-julkaisuun liittyvä uutisointi (134 artikkelia, 109 milj. lukijaa), jossa Lahti mainittiin yhtenä vuoden 2022 matkakohteista.

Sosiaalisen median osalta näkyvyyttä tarkasteltiin vain Twitterin osalta. Lahdesta julkaistiin 7 328 twiittiä, joiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus kohosi 16,9 miljoonaan. Ympäristöteemaan liittyen julkaistiin 1 190 twiittiä, joiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus kohosi 4 miljoonaan.

Paikan päällä Lahdessa vieraili viime vuonna useita ulkomaisia toimittajia tutustumassa kaupungin ympäristötyöhön. Esimerkiksi Saksan ja Ruotsin yleisradiot raportoivat Lahdesta elokuussa 2022, ja lokakuussa Lahdessa vieraili kansainvälinen toimittajaryhmä.