Hyppää sisältöön

Työllisyyspalvelujen omavalmentajat lähellä asiakkaitaan

Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilun tavoitteena on asiakkaan ja omavalmentajan tiivis yhteistyö.

Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilussa omavalmentajien työ kohdistuu oikeaan osoitteeseen. Tätä mieltä ovat omavalmentajat Anna-Kaisa Rajala ja Eevi Koivula Kärkölässä, joka on yksi kokeilun viidestä kunnasta.

– Me saamme oikeasti tehdä sitä työtä, johon työllisyyden kuntakokeilu on tarkoitettu, ja olemme saavuttaneet hyvää tulosta, Rajala sanoo.

– Me voimme ottaa välittömästi yhteyttä uuteen asiakkaaseen ja seurata hänen etenemistään. Voimme soittaa pitkiäkin puheluita. Monien asiakkaiden kanssa soitellaan viikoittain, joidenkin kanssa usein päivittäin.

– Monelle asiakkaalle on tullut yllätyksenä, että olemme usein yhteydessä.

Noin 4 300 asukkaan Kärkölässä kuntakokeilulla on ollut keskimäärin 250 asiakasta, joita palvelee kolme omavalmentajaa. Rajala liittyi kunnan työllisyyspalveluihin sosiaalipalveluista vuosi sitten ja työskentelee nyt kuntakokeilussa alle 30-vuotiaiden parissa. Koivula tuli mukaan sairaanhoitajan ja sosionomin koulutuksella, kun kuntakokeilu lähti käyntiin maaliskuussa. Koivula ja uusi TE-toimistotaustainen työntekijä keskittyvät yli 30-vuotiaisiin asiakkaisiin.

– Omavalmentajien erilaiset taustat ovat rikkaus. Lisäksi muodostamme hyvän tiimin sote- ja koulutuspalveluiden tarjoajien kanssa. Moniammatillinen yhteistyö toimii, Koivula vakuuttaa.

Omavalmentajat Anna-Kaisa Rajala ja Eevi Koivula.

Palvelut omassa kunnassa

Suuri muutos Kärkölässä on se, että työllisyyspalvelut ovat nyt lähellä asiakkaita kunnantalolla.

– Olemme näin saaneet kasvot palveluille. Erityisesti nuorten palveluissa on tärkeää tavata asiakas kasvotusten, Rajala sanoo.

Myös muut palveluntuottajat tulevat paikan päälle kunnantalolle kuten Koulutuskeskus Salpaus ja Hyria Koulutus Oy.

– Olemme saaneet hyviä tuloksia esimerkiksi siitä, että koulutusohjaaja tekee hakemuksen yhdessä asiakkaan kanssa, Koivula kertoo.

Haasteet kannustavat eteenpäin

Kuntakokeilun tuoma haaste on työssä vaadittavan osaamiskentän ja vastuun huomattava laajeneminen entisistä kunnan työllisyyspalveluiden tehtävistä.

– Kuntakokeiluissahan palvellaan kaikkia nuoria ja vieraskielisiä sekä suurta osaa yli 30-vuotiaista, Rajala muistuttaa. Kunnat pian myös laativat työttömyysetuuden saamiseen edellyttävät lausunnot. Mutta se tekee työstä monipuolista.

– On oleellista kohdata asiakas, ymmärtää hänen tilanteensa ja kuunnella hänen toiveitaan. Tahtotilamme on, että jokainen asiakas etenee, oli suuntana sitten työ, koulutus tai sote-palvelut. Meidän haasteemme on osata ohjata hänet oikeaan palveluun, Rajala jatkaa.

– Tosin kaikki asiakkaat eivät ole valmiita muutokseen. Kaikkein haastavinta on saada motivoitua ne asiakkaat, jotka eivät ole halukkaita osallistumaan työllistymistä edistäviin palveluihin, Koivula sanoo.

– Mutta me olemme sitkeitä. On tärkeää myös oman työssäjaksamisen kannalta saada asiakas eteenpäin, molemmat vakuuttavat.

Omavalmennus antaa eväät onnistua

Monet asiakkaat ovat antaneet omavalmentajilleen kiitosta siitä, että heihin on otettu yhteyttä ja heidän elämäntilannettaan viedään eteenpäin tiiviillä otteella.

– Erityisen palkitsevaa työssä on saada moniongelmainen asiakas palvelujen piiriin.

Siihen kuntakokeilun omavalmennus antaa hyvät mahdollisuudet, Koivula painottaa.

Koivula kertoo esimerkkejä onnistumisista: Yli 10 vuotta työelämästä poissa ollut kuntakokeilun asiakas luotsattiin koulutusohjaajalle; nyt hän on aloittanut opiskelun. Pitkäaikaistyötön oli vuosia poissa työelämästä ilman sosiaalista elämää; nyt hän on ollut jo usean kuukauden palkkatukityössä.

Ensimmäisestä puolivuotiskaudesta ideointiin

Työllisyyden kuntakokeilun ensimmäisen runsaan puolen vuoden aikana toiminta on käynnistynyt Kärkölässä hyvin. On aika siirtää ajatuksia uusien palveluiden ideoimiseen.

– Olemme muun muassa jo käyneet yläkoululla nuorisopalveluiden kanssa. On hienoa, että saamme kehittää ja kokeilla, Rajala kertoo.

Rajala ja Koivula ovat kirjanneet ylös mottonsa siitä, miten työssä ja uusissa palveluissa onnistutaan: suunnitelmallisuudella, tavoitteisiin tähtäämällä ja periksiantamattomuudella.

Teksti: Johanna Lemola

Lisätiedot

Omavalmentaja Anna-Kaisa Rajala, p. 044 770 2015, anna-kaisa.rajala@karkola.fi
Omavalmentaja Eevi Koivula, p. 044 770 2030, eevi.koivula@karkola.fi

Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilu