Hyppää sisältöön

Wellamo-opiston mediaohjaaja tutustuttaa Humpulan päiväkodin lapsia robotiikkaan ja oman sisällön tuotantoon

Paavolan kampuksella toimivat Wellamo-opisto ja Humpulan päiväkoti tekevät mediakasvatusyhteistyötä. Opiston mediaohjaaja käy marraskuussa Humpulan Kettukallion ryhmässä kolme kertaa. Lapsen ymmärrystä digitaalisuudesta tuetaan jo pienestä pitäen.
legot tutustuttavat ohjelmointiin ja koodaukseen

Sama oppimiskokonaisuus on jo alkusyksystä toteutettu Humpulan päiväkodin Kuusikukkulan ryhmän viisivuotiaiden ja eskarien ryhmässä. Tätä yhteistyömuotoa tehdään nyt toista vuotta.

Vaikka tabletit, puhelimet ja tietokoneet ovat lapsille yleensä tuttuja laitteita, käytetään niitä usein valmiiden mediasisältöjen kuluttamiseen.
– Mediakasvatuskokonaisuuden tarkoituksena on tutustuttaa lapsia digitaalisten välineiden käyttöön ja mediasisältöjen luomiseen tarinan kerronnan ja oman itseilmaisun näkökulmasta, kertoo Wellamo-opiston mediaohjaaja Mikko Tolonen.

Humpulan päiväkodin johtaja Suvi Koivusalo jatkaa, että mediakasvatus on osa lasten kasvu- ja oppimisympäristöä.
– Yhteistyössä kotien kanssa tuemme lapsen ymmärrystä digitaalisuudesta jo pienestä pitäen. Otamme varhaiskasvatuksessa ensiaskeleita muun muassa medialukutaitoon yhdessä mediaa uteliaasti ihmetellen, leikkien ja ennakkoluulottomasti kokeillen.

Askartelu ja legot tutustuttavat ohjelmointiin ja koodaukseen

Tolonen kertoo, että ensimmäisellä kerralla lapset tutustuvat ohjelmoitaviin mBot-robotteihin. Lapset tuunaavat roboteista oman näköisensä askartelumateriaaleilla ja Legoilla.
– Sen jälkeen siirrytään käyttämään ipad-sovellusta, jolla robotteja pystyy ohjaamaan, soittamaan pieniä sävelmiä ja piirtämään robottien näyttöön kuvioita tai tekstiä.

– Lapset innostuivat roboteista. Monelle robottien ohjaaminen oli aluksi haasteellista, mutta pienen harjoittelun jälkeen robotit saatiin liikkumaan haluttuun suuntaan. Käytävällä järjestettiin myös robottien kilpa-ajo.

– Toisella kerralla tutustuttiin koodaamiseen  ScratchJr -sovelluksen avulla. Sovellus tarjoaa kuvia ja hahmoja, jotka saadaan tekemään haluttuja toimintoja, esim. reagoimaan kosketukseen, liikkumaan tai muuttamaan kokoa. Ohjelmointi tehtiin järjestelemällä visuaalisia komentopaloja peräkkäin haluttuun järjestykseen. Tällaista komentosarjojen tekemistä kutustaan algoritmiksi, joka on keskeinen käsite edistyneemmissäkin ohjelmointikielissä, joilla muun muassa tietokoneen ja puhelimen sovellukset koodataan, Tolonen taustoittaa.

Kolmas kerta tutustutti lapset stop motion -animaatioon. Se on animaatiotekniikka, jossa animaatio rakennetaan ottamalla yksittäisiä kuvia ja liikuttamalla kohdetta vähän kuvien välillä. Kun kuvat toistetaan nopeasti peräkkäin, syntyy liikkeen vaikutelma.

– Valmiissa animaatioissa pienet lelut, Lego- ja Duplo-hahmot alkoivat elää ja kertoa tarinoita lasten piirtämien taustojen edessä, kuvaa Tolonen.

Koivusalon mukaan mediakasvatusyhteistyö Wellamo-opiston kanssa tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman periaatetta, minkä mukaan digitaalisuus on osa yhteiskuntaamme, jossa lapsi kasvaa.

Taustaa

Wellamo-opiston mediaohjaaja antaa kuntalaisille maksutonta digineuvontaa opiston toimialueen kirjastoissa Padasjoella, Asikkalassa, Hollolassa, Myrskylässä, Orimattilassa sekä Mukkulan lähikirjastossa Lahdessa. Mikko Tolonen on toiminut Wellamo-opiston uudessa mediaohjaajan tehtävässä elokuusta 2022.

Paavolan kampuksella opiskelee kaikkiaan 2500 lasta ja nuorta. Paavolan kampuksella toimivat Humpulan päiväkoti ja Wellamo-opisto sisältäen Taide- ja muotoilukoulu Taikan toiminnan, Lahden lukio Gaudia ja Tiirismaan peruskoulu. Kampusalueella toimii myös kaikkiaan kolme Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy:n palvelukeittiötä.

Lisätiedot

Wellamo-opisto, mediaohjaaja Mikko Tolonen, 044 483 1530, mikko.tolonen@wellamo-opisto.fi
Humpulan päiväkodin johtaja Suvi Koivusalo, 050 398 5473, suvi.koivusalo@lahti.fi