Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste Timmi tilavarausjärjestelmä

Tämä saavutettavuusseloste koskee Lahden kaupungin käytössä olevaa TIMMI Tilavarausohjelmiston www-sivustoa osoitteessa xxxxxx  ja on laadittu 18.6.2021. Seloste on viimeksi päivitetty 18.6.2021. Seloste on laadittu itsearviointina ohjelmistotoimittajan toimesta.

Sivustoa koskeva EU:n saavutettavuusdirektiivi eli laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta edellyttää, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Tämä tarkoittaa, että sivuston on täytettävä Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 -kriteeristössä esitettyjen vaatimusten tasot A ja AA.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Palvelu täyttää kriittiset saavutettavuusvaatimukset. Ohjelmistoon on tehty saavutettavuustestaus ulkopuolisen saavutettavuuteen erikoistuneen tahon toimesta ja saavutettavuusparannuksia testauksesta saadun palautteen pohjalta.

Ei-saavutettava sisältö

1.3.1 Info and Relationships

Ohjelmiston näytöillä olevan otsikoinnin semantiikka ei ole direktiivin mukaista ja sitä tullaan parantamaan.

Ohjelmistossa ei tällä hetkellä ole murupolkua, koska se ei ole yksiselitteinen, vaan tietyille sivuille pääsee useamman eri toiminnon kautta.

1.4.10 Reflow

Ohjelmiston joillain näytöillä saattaa esiintyä responsiivisuusongelmia, mikäli sivustoa suurennetaan merkittävästi selaimen suurennostoiminnolla. Ongelmat on pyritty minimoimaan, mutta niitä saattaa silti esiintyä esimerkiksi dynaamisen sisällön takia, jota ei suunnitteluvaiheessa ole ollut mahdollista ennakoida.

1.4.11 Non-text Contrast

Oranssien elementtien, kuten painikkeiden ja taustavärinä olevan valkoisen kontrastisuhde ei noudata vähimmäisvaatimusta 3:1. Tämä on kuitenkin tietoinen valinta ja pyrkii olemaan komporomissi saavutettavuuden ja sivuston miellyttävän ulkoasun välillä. Painikkeiden ja painikkeiden tekstien välinen kontrastisuhteen vähimmäisvaatimus kuitenkin toteutuu.

2.4.7 Focus Visible

Ohjelmiston joissakin elementeissä kohdistus ei toimi täysin optimaalisesti saavutettavuuden näkökulmasta. Kohdistuksissa on pyritty tekemään kompromissi saavutettavuuden ja sivuston miellyttävän ulkoasun välillä.

Kolmannen osapuolen verkkopalvelut

Saavutettavuus taataan ylläkuvatun mukaisesti vain ohjelmiston sisäisissä toiminnoissa. Mikäli verkkosivulta siirrytään kolmannen osapuolen verkkopalveluihin, esimerkiksi tunnistautumis- ja verkkomaksupalveluihin, ei näiden palveluiden saavutettavuutta voida taata.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi:

yleinen ePalaute

Sähköposti:  timmi@lahti.fi

Muilla tavoin:
Lahden kaupungin asiakaspalvelu Lahti-Piste
osoitteessa:
Lahden Palvelutori
Kauppakeskus Trio, 2. krs, Vesku aukio,
Aleksanterink. 18, 15140 Lahti

puhelin 03 814 2355

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000