Hyppää sisältöön

”Hakeminen Nuorisoteatteriin oli yksi parhaista päätöksistäni”

Lahden Nuorisoteatterista on jo 60 vuotta haettu itseluottamusta, rohkeutta ja sosiaalisia taitoja. Osa harrastajista haaveilee teatteriammatista, osa hakee voimia kasvamiseen. 

Keväällä 2022 tiivis ryhmä 16–22-vuotiaita on harjoitellut toukokuun ensi-iltaa varten Eeva-Liisa Mannerin näytelmää Eros ja Psykhe, joka runomuotoisena ei ole helpoimmasta päästä. Se ei pelota nuoria näyttelijöitä, joilla on sekä vuosien kokemus että hyviä syitä harrastaa teatteria.  

Eroksen osassa nähdään Salla Seppälä, Hanna Tiilikainen ja Helmi Luttinen, jotka ovat valmiita pistämään itsensä alttiiksi monenlaisissa teatterin töissä. 

Seppälä tuli mukaan syksyllä 2018 ja ehti esiintyä kehutussa Kesäyön uni -näytelmässä, joka perustuu William Shakespearen tekstiin. 

Hänen oli myös tarkoitus ohjata edellinen näytelmä, Flamingonpunainen unelma. Suunnitelma meni koronarajoitusten vuoksi puihin, ja näytelmä muuttui ryhmän ohjaajan, Väinö Weckströmin ohjaamaksi lyhytelokuvaksi. Silti Seppälä halusi pysyä mukana. 

– Olen aina halunnut tehdä teatteria, ja olin ensin mukana Timotei-teatterissa. Olen ollut hyvin ujo, mutta näyttelemisen myötä se on helpottanut. Tämän näytelmän kohdalla alkaa olla suurin piirtein selvillä se, mitä pitää tehdä. Koko ajan avautuu jotain uutta, hän kertoo. 

Hanna Tiilikainen aloitti vuotta myöhemmin muutettuaan Lahteen sairaanhoitajaopintojen vuoksi. Seppälän tavoin hän aikoo pysyä mukana Nuorisoteatterissa vielä ensi syksynäkin, elleivät opinnot vie häntä pois Lahdesta. 

– Tämä on ollut myös voimaa antava juttu, kun on pystynyt pysymään jollain lailla ryhmässä. En uskonut, että poikkeustila kestää näin kauan.  

Helmi Luttinen ei sairastumisen vuoksi voi olla tällä kertaa mukana harjoituksissa vaan hän kertoo valinnoistaan etänä. Myös hän on halunnut jatkaa harrastusta, jonka hän aloitti kymmenisen vuotta sitten nuorempien ryhmässä.  

– Olin ensin musiikkiluokilla kuorossa ja pidin esiintymistä tosi hienona. Kun hain ja pääsin Nuorisoteatteriin, se osoittautui yhdeksi parhaista päätöksistäni. 

Luttinen on oppinut sosiaalisia ryhmätaitoja saanut harrastuksesta itseluottamusta. Hänellä on kokemusta jo neljästä ohjaajasta ja monenlaisista harrastuksen vaiheista.  

– Alkuvuosina olin tosin ihan pihalla, mutta sinnittelin mukana. Nyt tuntuu, etten enää näyttele näyttelemistä vaan alan päästä kiinni esittämiini hahmoihin, hän pohtii. 

 

 

Pitkästä aikaa järjestettävissä harjoituksissa huomaa, että työ esityksen eteen vaatii paljon muutakin kuin vaikean tekstin ulkolukua. Äänenavaukset ja nopeat improvisaatiot ovat fyysisiä ja vaativat kaikilta hereillä oloa. Tulkinnan taakse tarvitaan hyvää rutiinia.  

Kun Erosten ja Psykhejen esittäjät kohtaavat lavalla, tarvitaan myös keskittymistä ja vahvaa luottamusta. Kontaktit näyttävät ensin hapuilevilta, sitten rytmi alkaa viedä mennessään. Erosten esittäjien lisäksi harjoituksissa ovat mukana Emma Yildirim, Astrid Blomqvist ja Väinö Karhos. 

Sen verran pandemia kuritti vanhempien ryhmää, että jäljellä on harrastustilojen sulkujen ja monien muutosten jälkeen seitsemän motivoituneinta jäsentä. Koska ryhmässä on yli 18-vuotiaita, sitä on käsitelty kuin aikuisia.  

Kahden vuoden esitystauon aikana harjoituksia on pidetty etänä, ulkona, yksitellen ohjaajan kanssa ja maskit päällä. 

– On kyllä huikea tämä ryhmä, joka on jaksanut kulkea läpi kaikki nämä kommervenkit! ohjaaja Väinö Weckström kiittää. 

Toukokuun juhlaviikolle valmistuva Eros ja Psykhe oli myös teatterin avausnäytelmä elokuussa 1962. Juhlanäytelmän valinta ei silti ollut helpoin päätös, Weckström kertoo.

– Jokainen repliikki on runo, mikä ei ole ohjaajallekaan helppoa. Joka lukemisella näytelmä vie uusiin maailmoihin ja tunteisiin. Mutta tämä jäi jäljelle, kun otimme huomioon nykyisen ryhmän koon ja taidot, hän sanoo. 

– Toivon, että syksyllä saadaan toiminta täysillä käyntiin uudestaan. Tässä varmasti auttaa kevään juhla, johon on tulossa entisiä nutelaisia kertomaan Lahden ajasta ja harrastuksen merkityksestä. 

Kulttuuriasiainpäällikkö Matti Karhos

60-vuotias Lahden Nuorisoteatteri on Suomen ensimmäinen ja ainoa jäljellä oleva kunnallinen nuorisoteatteri. ”Nute” on vuosikymmenten aikana kasvattanut sekä teatterin ammattilaisia että taiteesta voimaa saavia muiden alojen ihmisiä. 

Kulttuuriasiainpäällikkö Matti Karhos seuraa harjoituksia tyytyväisenä ja huojentuneena. Kahden vuoden koronatauon jälkeen valmistuu kaksi näytelmää, ja pian on aika ryhtyä valmistelemaan seuraavan kauden toimintaa. Nuorempien, 12–16-vuotiaiden ryhmä, esittää Pikku Prinssin, joka sekin on esitetty aiemmin, vuonna 1984. Pikku Prinssin ohjaa Sanna Heiskanen. 

Myös Pikkuteatterin tilat ovat iskussa syksyllä 2021 valmistuneen remontin jäljiltä.  

– Toivon, että syksyllä saadaan toiminta täysillä käyntiin uudestaan. Tässä varmasti auttaa kevään juhla, johon on tulossa entisiä nutelaisia kertomaan Lahden ajasta ja harrastuksen merkityksestä. 

Julkisuudesta tuttuja ovatkin mm. entiset harrastajat Eppu Salminen ja Pirjo Heikkilä. Tuore tosi-tv-tähti Aarni Mikkola on hänkin kiitellyt teatterin merkitystä.  

Lisää kohokohdista ja tekijöistä pääsee lukemaan pian valmistuvasta historiikista, joka täydentää vuosina 1997 ja 2012 valmistuneita historiakatsauksia. 

Teksti: Ina Ruokolainen, Kuvat: Lassi Häkkinen

Artikkeli on julkaistu Kaupunkilainen-lehdessä numerossa 1/22.

Lisätietoja näytelmästä.

Iltanäyttelijöistä ”nutelaisiksi”

  • Teatterineuvos Matti Aro perusti vuonna 1953 kaupunginteatterin iltanäyttelijöiden teatterikoulun, jota melko pian alettiin kutsua Nuorisoteatteriksi. Varsinaisesti toiminta alkoi 24.5.1962.  
  • Nuorisoteatteri tarjoaa 12–22-vuotiaille teatteritoiminnasta kiinnostuneille nuorille taiteelliseen ilmaisuun perehdyttävän harrastuksen, joka on riippumaton varallisuudesta ja olemassa olevista taidoista. Harjoituksissa nuoret tutustuvat teatteri-ilmaisun eri osa-alueisiin.  
  • Toiminnassa keskeistä on oppilaan luovan ajattelun ja toiminnan tukeminen. Tavoitteena on tukea oppilaan minän kasvua ja kehittymistä, vahvistaa oppilaan tunneherkkyyttä sekä tukea opiskelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. 
  • Nuorisoteatteri juhlii toukokuussa viikoilla 20 ja 21. Mukaan ensi kauden toimintaan voi hakea syyskuussa.  
  • Facebook: Lahden Nuorisoteatteri