Hyppää sisältöön

Työllisyyskokeilu tuo uusia palveluita

Vuonna 2021 alkava työllisyyden kuntakokeilu tuottaa lisää ja parempia palveluita ihmisille, joiden on nyt erityisen vaikea saada töitä. Sen piiriin kuuluu noin 13 000 asiakasta Lahden seudulla.

Työllisyyden kuntakokeilun piiriin siirtyvät TE-palveluista kaikki alle 30-vuotiaat työnhakijat sekä erityisen vaikeasti työllistyvät henkilöt, joihin kuuluvat maahanmuuttajat ja ne, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan. Lahden, Hollolan, Orimattilan, Asikkalan ja Kärkölän kunnat tekevät kokeilussa yhteistyötä.

– Valmisteluvaiheen aikana selvitetään seudun pelimerkit hoitaa työllisyysasioita. Vuodenvaihteen jälkeen meillä on enemmän tekijöitä ja rahoitusta järjestää palveluita ja koulutuksia asiakkaille, työllisyysjohtaja Heli Okkonen kertoo.

Okkonen on ehtinyt tutustua Lahden käytäntöihin, ja menossa on kuntakierros, jonka aikana tavataan kuntien työllisyysvastaavia ja kuntien johtoa. Valtakunnallisessa kuntakokeilussa etsitään eri puolelta Suomea parhaat toimintatavat työllisyyden edistämiseen.

– Kokeilu haastaa kuntia, sillä asiakkaat tarvitsevat selkeästi lisää palveluita. Tavoite on löytää kunnista uusia palvelumalleja sen mukaan, millainen elinkeinorakenne niissä on. Myös asiakkaiden ääntä kuunnellaan.

Osalla asiakkaista on monenlaisia ongelmia, joita on pyritty ratkomaan työllisyyspalvelujen ohella sosiaali- ja terveyspuolella ja koulutuksella. Työllisyyskokeilun tavoite on sovittaa ne yhteen ja tarjota mahdollisimman monelle asiakkaalle valmentajan tukea.

Lahden organisaation valmentajista ja muista työntekijöistä osa tulee TE-toimistoista, joten heillä on osaamista työllisyyspalveluissa. Lisää asiantuntemusta tulee yhteistyöstä mm. ELY-keskusten, TE-palveluiden, elinkeinoyhtiön Ladecin, Kauppakamarin ja koulutusorganisaatioiden kanssa. Tärkeitä ovat myös linkit yrityksiin.

Kokeilu luo uusia palvelukanavia ja -malleja. Etenkin pandemia-aikaan korostuvat sähköiset ja puhelinpalvelut. Tapaamisilla on paikkansa rekrytointitapaamisissa ja työpajoissa, joita toivottavasti voidaan järjestää taas jatkossa.

– Ne, jotka hyötyvät tapaamisesta, saavat ilman muuta henkilökohtaista palvelua. Uskon siihen, että ihminen hyötyy parhaiten palvelusta, jonka hän itse valitsee, Okkonen lupaa.

Palveluiden sisällössä panostetaan koulutustason nostoon ja sellaisiin koulutus- ja työkokeiluihin, joissa asiakas saa valita kiinnostuksen aiheen. Joissain tapauksissa voidaan kannustaa yrittäjyyteen.

Teksti: Ina Ruokolainen