Hyppää sisältöön

Työmatkapyöräilijä Pasi Widgren valitsee välillä kiertotien

Aktiivinen työmatkapyöräilijä Pasi Widgren pyöräilee töihin ympäri vuoden nauttien erilaisista sääilmiöistä. Mielenkiintoa tuo valita välillä pidempi reitti ja tulla töihin vaikka Linnaistensuon pitkospuiden kautta.
Pyöräilijä pienenä pisteenä lumisessa talvimaisemassa
Kuva: Pasi Widgren

Milloin aloitit pyöräilyn?

Olen pyöräillyt oikeastaan aina – lapsena ja nuorena harrastuksiin, ja nyt myöhemmin työmatkat sujuvat luontevasti pyöräillen. Edellisen työnantajan palveluksessa työsuhdepyöräilin yli 50 000 km noin 15 vuoden aikana. Sattumaa tai ei, mutta yhtään sairauspoissaoloa ei ollut tuona aikana.

Mitä olet työmatkoillasi kokenut?

Erilaiset sääilmiöt tulevat mieleen: Huikeat sumuiset kesäaamut Kymijärven rantareittiä ajellessa. Tai huurteisten lehtien rapiseva ääni syysaamuina. Talvella jäinen tihkusade joskus jopa sattuu silmiin vastatuuleen ajaessa. Keväällä lintujen energinen laulu ilahduttaa metsien läpi pyöräillessä.

Kuinka pitkä työmatkasi on?

Lyhintä reittiä työmatkani on noin kuusi kilometriä. On onnekkaasti sanottava, että tuo matka on ihanteellinen työmatkapyöräilyyn. Sen ajelee reippaasti noin 15 minuutissa. Autolla saman matkan ajaa muutaman minuutin nopeammin, mutta toisaalta ne minuutit voivat kulua parkkipaikan etsimiseen.

Et ilmeisesti aina aja lyhintä reittiä?

Vaihtelemalla työmatkareittejä pyörätieltä metsäpoluille ja pururadalta pitkospuille näkee ja kokee paljon. Kannattaa tehdä mutkia matkoihin, ja pyöräillen se on kätevää.

Varsinkin kesäkuukausina on mukava mennä myös polkuja pitkin. Välillä ajelen Karistosta keskustaan Linnaistensuon kautta. Etenkin keväällä ja syksyllä, kirpakoina ja aurinkoisina aamuina on kiva ajella osan matkaa pitkospuilla.

Mitä hyötyjä koet päivittäisestä pyöräilystä?

Päivät alkavat mukavasti liikunnalla ja samalla hiukan hengästyy. Mennessä ehtii miettiä tulevaa työpäivää ja palatessa puhaltaa työasiat pois mielestä.

Tietenkin täytyy mainita hyväntuuliset kanssapyöräilijät, sillä on hauska heilauttaa käpälää tai kevyesti nyökätä työmatkapyöräilystä tutuksi tulleille vastaantulijoille.

Onko jäänyt mieleen jotain erityistä muistoa tai kohtaamista?

Yksittäisenä kohtaamisena nostaisin hetken Möysässä yhtenä keväänä, kun edellä ajeli pyöräilijä kohti keskustaa ja katsoin, että takarengas näytti puolityhjältä. Pysähdyttiin yhtaikaa liikennevaloihin ja kysäisin, josko pumppaisin hiukan ilmaa renkaaseen, kun repussa on pumppu vakiona aina mukana. Sehän sopi ikääntyneelle pyöräilijälle loistavasti, ja hän totesi, että onneksi ei tarvinnut sinnitellä kesään asti, kun vie seuraavan kerran pyöränsä huollettavaksi. Koskaan ei ole liian kiire pienelle avulle, ja voi kai todeta, että sanat ovat enemmän kuin tyhjää ilmaa.

Mitä vinkkejä ja ajatuksia sinulla vielä olisi työmatkapyöräilystä?

Hyvä, turvallinen pyöräsäilytystila on avainasia työmatkapyöräilyssä.

Laadukas polkupyörä tekee pyöräilystä helppoa, turvallista, nopeaa ja mielekästä.

Teen aina yhden isomman kausihuollon polkupyöriini joka vuosi vapun aikoihin. Tämän lisäksi joka viikko ylläpitohuolehtimista, että on puhdas pyörä ajella ja osat kuluvat silloin hitaammin.

Pyöräily on päästötön kulkumuoto. Jossain olen kuullut sanottavan, että pyöräillen liikkuminen on kuin polkisi rahaa pankkiin.

Ja vielä vanha villähteeläinen sanonta sellaiselle, jolla työmatkapyöräily ei ole syystä tai toisesta vielä tapana: ”Aloita pyöräily eilen ja muistele tunnelmia tänään, sillä huomisen jälkeen aina helpottaa.”

Kuka?

Pasi Widgren työskentelee Lahden kaupunkisuunnittelussa kaavoitusarkkitehtina. Hänen mielestään pyöräillen on kätevää seurata rakennettua ja rakentuvaa ympäristöä niin kaupunkikeskustassa kuin reuna-alueilla. Hän saa pyöräillen omakohtaista kokemusta esimerkiksi hyvin toimivista katusuunnitteluratkaisuista tai vaikkapa kunnossapidon onnistumisista talvikuukausina.