Rakennushankkeet

Ranta-Kartanon kortteleiden rakentaminen alkoi keväällä 2019. Asuintalojen korttelit sijoittuvat Fellmaninpuiston viereen. Näistä kortteleista lähinnä keskustaa olevaan valmistui syksyllä 2020 omistusasuntoja sekä Saga-palvelutalo, jossa on yhteensä 96 yksityistä vuokrattavaa senioriasuntoa.

Seuraavaan kortteliin on valmistumassa asumisoikeus- ja vuokra-asuntoja, joista osa on erityisesti ikääntyneille tarkoitettuja.

Muut kaksi korttelia ovat kaupungin omistuksessa ja kaupunki tulee vuokraamaan tai myymään tontit rakentajille. Seuraavan korttelin kilpailutus on käynnissä talvella 2022-23.

Ranta-Kartanon puistoväylä yhdistää keskustan Vesijärven rantaan

Entisen Jalkarannantien paikalle rakennetaan kesällä 2024 puistomainen viihtyisä jalankulku- ja pyöräily-yhteys keskustasta Pikku-Vesijärven puistoon. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille tulee erilliset reitit. Kävelyreitin varrelle tulee penkit. Alueelle ei tule autoliikennettä.
Puistosuunnitelma (Pdf)

Pysäköintitalo valmistui kesällä 2023

Lahden Pysäköinti Oy rakennutti alueelle noin 440-paikkaisen pysäköintitalon. Talo valmistui kesällä 2023. Pysäköintitalo palvelee niin alueen asukkaita kuin Kisapuiston käyttäjiäkin. Myös alueelle suunnitellun uimahallin ja hotellin tarvitsemat autopaikat ovat pysäköintitalossa.
Lue lisää Lahden pysäköinnin verkkosivuilta

Tilapäisesti paikoitusalue ja pumptrack-rata

Rakentamista odottavista tonteista osa on paikoitusalueena pysäköintitalon valmistumiseen saakka ja osa rakennushankkeiden työmaa-alueena. Vanhan urheilutalon paikalle Kyösti Kallion kadun ja Ståhlberginkadun kulmaan on rakennettu kaupunkilaisten liikunta- ja harrastekäyttöön tilapäinen pumptrack-rata. Radalla voi liikkua polkupyörän lisäksi kaikilla muillakin pyörällisillä kulkuvälineillä, joissa ei ole moottoria.