Hyppää sisältöön

Koulusovittelija Salwan – ”En ole välttämättä kaveri, vaan se turvallinen ihminen, jonka luo voi tulla”

Salwan Ghazi haaveilee maailmasta, jossa rakkaus ja turvallisuus kuuluvat kaikille. Salwan työskentelee työparinsa kanssa Suomen ensimmäisinä koulusovittelijoina ja rakentavat yhdessä työlle mallia kouluissa hyödynnettäväksi.
Mies istuu pulpetin ääressä.

Haaveenani on maailma, jossa rakkaus ja turvallisuus kuuluu kaikille. Olen Irakilainen ja tulin Suomeen kahdeksan vuotta sitten. Siitä lähtien olen tehnyt töitä ja opiskellut. Vuodesta 2022 olen toiminut nuorisotyöntekijänä ja tällä hetkellä työskentelen koulusovittelijana. Olemme työparini Sannan kanssa Suomen ensimmäiset koulusovittelijat. Rakennamme sovittelutyön periaatteita ja kehitämme mallia kouluissa hyödynnettäväksi. Kyseessä on hanke, joka kestää vuoden 2024 loppuun.

Tammikuussa 2023 työhön tuli tauko, kun menin armeijaan. Armeija antoi mahdollisuuden irtautua arjesta ja miettiä asioita. Siitä oli paljon hyötyä sovittelijan työhön. Olen nyt viisaampi ja vahvempi. Minulla on kärsivällisyyttä ja halua työskennellä yhteisymmärryksen eteen. Oivalsin, että minulle on tärkeää auttaa heitä, ketkä eivät saa tällä hetkellä apua mistään.

“En ole välttämättä kaveri, vaan se turvallinen ihminen, jonka luo voi tulla.”

Olen kouluttautunut ahkerasti, mutta tärkein koulu on mielestäni oma maahanmuuttajataustani. Se on tuonut osaamista ja näkökulmaa nuorten kanssa työskentelyyn. Voin puhua niiden nuorten kanssa, jotka eivät voi hyvin. En ole välttämättä kaveri, vaan se turvallinen ihminen, jonka luo voi tulla. Puhun asioista suoraan ja ongelmista ongelmina ja siitä myös nuoret tykkäävät.

Minulla ei ole ollut maailman helpoin elämä. Olen ollut joskus tosi vihainen mies. Tiedän, millaista on olla nuori ulkomaalainen Suomessa. Uskon kuitenkin, että jos haluat hyvää, siitä seuraa hyvää myös sinulle.

Koulusovittelijan työ vaatii tietynlaisen persoonan. Pitää laittaa omat tunteet ja oma elämä sivuun. Sovittelutilanteessa käyttäydytään täysin puolueettomasti ja ollaan molempien puolella. Sovittelija tekee töitä sen eteen, että kaikille annetaan mahdollisuus.

“Tähän mennessä kaikki tilanteet on saatu soviteltua. Asiat ovat menneet oikeaan suuntaan, eivätkä tilanteet ole toistuneet.”

Koulusovittelussa homma käynnistyy yleensä nuorisotyöntekijän tai opettajan yhteydenotosta. Myös nuoret itse uskaltavat soittaa meille, vaikka vasta aloitimme tässä hommassa. Olen tyytyväinen, että nuoret luottavat meihin. Vanhemmat ovat mukana välillä, mutta ei heitä kaikissa jutuissa tarvita. Vanhemmille kuitenkin kerrotaan aina, että heidän lapsensa on ollut puhumassa koulusovittelijan kanssa. Huolehdimme myös, että rehtoreilla on tieto sovittelusta. Palautetta on tullut todella paljon. Tähän mennessä kaikki tilanteet on saatu soviteltua. Asiat ovat menneet oikeaan suuntaan, eivätkä tilanteet ole toistuneet.

On tärkeää, että riidan molemmat osapuolet haluavat, että riitely loppuu. Emme tule paikalle kertomaan, mitä nyt pitää tehdä. Annamme nuorille mahdollisuuden kertoa mitä tapahtui. He itse päättävät, mitä seuraavaksi tehdään ja miten asia tulee sovituksi. Sovittelija voi tarjota työkalut ja tunteen, että joku aidosti kuuntelee ja välittää heidän hyvinvoinnistaan. Seuraamme myös, miten asia menee sovittelun jälkeen.

”Annamme nuorille viestin, että vaikka asiat menivät väärään suuntaan, kaikki on nyt hyvin ja me olemme heidän tukenansa edelleen.”

Toimimme Sannan kanssa tiiminä ja osaamisemme täydentävät toisiaan. Minulla on kokemusta eri kulttuureista, sekä nuorten kanssa olemisesta ja työskentelystä. Sannalla taas on laki- ja riita-asioiden osaamista. Annamme nuorille viestin, että vaikka asiat menivät väärään suuntaan, kaikki on nyt hyvin ja me olemme heidän tukenansa edelleen.

Tässä työssä on painava vastuu, mutta olen itse valinnut sen. Paras palkinto on, kun ratkaisu löytyy ja asiat sujuvat hyvin. Silloin viha laskee ja rakkaus kasvaa.

Tutustu muihin kaupungin työntekijöihin!

Katso Lahden kaupungin avoimet työpaikat