Hyppää sisältöön

Maailmankuulu julistekatselmus jatkaa elämäänsä Malvassa

Lahden 21. kansainvälinen julistetriennale esittelee tämän päivän maailman parhaita julisteita.

Juliste on kuin kärpäspaperia. Se nappaa ajasta olennaisen, liimaa itseensä isoja asioita niin globaalisti kuin paikallisesti. Kaikessa uuden median visuaalisessa runsaudenpulassa juliste on perinteinen viestin, joka pitää pintansa – juuri siksi, että se on ajassa kiinni. Vahva perusvisualisointi on käyttökelpoinen verkossakin monilla uusilla alustoilla. 

Näin luonnehtii Esa Ojala, professori ja pitkän linjan graafinen muotoilija. 

Juliste julistaa, sanoo puolestaan Malvan museoamanuenssi Hanna Suihko. Juliste kiteyttää olennaisen iskevästi, ja katsoja saa nauttia nopeasta oivalluksestaan. Suihkon mukaan joskus juliste voi olla niin moniselitteinen, että se jää mielen pohjalle kaihertamaan, ja salaisuus ratkeaa vasta myöhemmin. 

Ken haluaa oivaltaa maailman tämän hetken parhaita julisteita, suuntana on Lahden 21. kansainvälinen julistetriennale. Maailmankuulua katselmusta on järjestetty vuodesta 1975: ensin biennalena, sittemmin triennalena. 

Näyttely on myös kilpailu

Ojala on triennalen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja ja Suihko sen pääsihteeri. He kertovat, että näyttelyyn lähetettiin tarjolle määräaikaan eli joulukuuhun 2020 mennessä 51 maasta 2 500 julistetta. Niistä kilpailutoimikunta karsi näyttelyyn 350 julistetta. 

Näyttely on myös kilpailu, ja sarjoja on kolme: A) Ympäristöjulisteet, B) Koti ja asuminen – puu kestävän kehityksen kodissa sekä C) Aatteelliset, sosiaaliset ja kulttuurijulisteet. 

Muoviroska usein aiheena

Merten muoviroska on vahvasti liimautunut ympäristöjulisteiden aiheeksi. Esimerkiksi tanskalaisen Rikke Hansenin valkoisen joutsenen höyhenet ovatkin muovilusikoita. Julisteen teksti on: Tämä ei ole satua – muovi ei kuulu mereen. Ajankohtainen juliste keskustelee klassikkosadun kanssa, sillä Hansenin inspiraationa on ollut H. C. Andersenin Ruma ankanpoikanen vuodelta 1843.

Merten muoviroskan konkretisoi myös kreikkalainen Rafal Fidler Wieruszevski työllään Meren antimia: kuvan muovin monimuotoisuutta kuvastava eliö oli kai joskus kala. 

Marjo Hallilan kaunis Elämän ketju näyttää ympäristön tilaa osoittavia jokihelmisimpukoita. 

Myös koronapandemia näkyy aiheissa. Sanomattakin on selvää, mikä juuri vuodesta 2022 tarttuu tuleviin julisteisiin: Ukrainan sota seurauksineen. 

Lahden 21. kansainvälinen julistetriennale 29.4.–21.8.2022, Malvan kolmas kerros.

Teksti: Leena Huovila

Tämä artikkelin osa julkaistu Kaupunkilainen-lehdessä 1/22. Lue kaikista Malvan näyttelyistä näköislehdestä.

Aihealueet