Hyppää sisältöön

Maarten Baas vie piiloleikkiin Malvan avausnäyttelyssä

Hollantilainen Maarten Baas, 44, on Malvan avauksen kansainvälinen tähti, jolta nähdään näyttely ensi kertaa Suomessa. Piiloleikki (Hide and Seek) on takautuva katsaus Baasin tuotantoon. Näyttelyn on alun perin tuottanut hollantilainen Groninger Museum, ja se on nähty myös Belgiassa ja Israelissa.

Malvaa varten näyttely on täydentynyt kahdella uudella nykyelämäntapaa kommentoivalla videoteoksella, Maarten Baas kertoo Kaupunkilaiselle puhelinhaastattelussa maaliskuussa. 

Baasia luonnehditaan yhdeksi sukupolvensa merkittävimmistä muotoilijoista. Verkkosivujensa kuvassa hän seisoo pellolla keltaisessa sadeasussa sateen ja tuulen pieksemänä – pidellen rikkinäistä sateenvarjon puolikasta päänsä päällä. Hän kertoo haluavansa tehdä kuvalla pilaa itsestään. Kuva on eräänlainen antikliimaksi koskien idealisoitua ajatusta maalla asumisesta. Kattokin saattaa nimittäin vuotaa. Hän asui ja työskenteli maaseudulla muttei enää. 

Baasin tyyliä on kautta tuotannon luonnehdittu leikkisäksi, kapinalliseksi, älykkääksi, teatraaliseksi ja taiteelliseksi. Kysymykseen, onko hän taiteilija vai muotoilija, hän on vastannut: Kyllä. Näyttelyn nimikin, Piiloleikki, viittaa lokerointia väistelevään tapaan etsiä ja kokeilla uutta sekä käyttää myös persoonansa eri puolia. 

Baasin näyttelyn leikkisyys ja yllättävyys varmasti vetoavat perheen pienimpiinkin. Jos haussa on yhteinen museoretki, Piiloleikki Malvassa ei ole hullumpi vaihtoehto.

Jokainen minuutti on uniikki

Maarten Baas valmistui maineikkaasta Design Academy Eindhovenista vuonna 2002.  Lopputyönään hän hiillosti huonekaluja ja päällysti ne epoksihartsilla käytettävyyden takia. Tämä Smoke-teema nosti hänet muotoilumaailman huipulle. Baas kertoo käsittelevänsä Smoke-sarjassa muun muassa kysymystä, miksi kaiken pitäisi muka pysyä ennallaan. 

Real Time –sarja käsittää monenlaisia kelloja, alkaen kaappikelloista (Grandfather clocks). Yhteistä niille on, että kekseliästä viisaria siirtää ihminen, esimerkiksi lakaisemalla pölyä, ajan kulumisen symbolia, aina oikean minuutin kohdalle. Jokainen minuutti on uniikki – ja sitten ohi, Baas sanoo. Amsterdamin Schipholin lentoaseman katosta muuten roikkuu Baasilta modernin tavallinen kello, mutta senkin sisällä ihmishahmo siirtää viisaria. 

Clay-teossarja puolestaan koostuu värikkäistä savesta muovailluista huonekaluista, tuulettimista ja valaisimista, joiden kömpelössä muotokielessä näkyy rosoisena tekijänsä kädenjälki – tai oikeammin sormenjälki. 

Baasin teoksia on lukuisissa maailmankuulujen museoiden kokoelmissa: muun muassa New Yorkin MoMA:ssa (Museum of Modern Art) ja Lontoon Victoria & Albert Museumissa. Monet megajulkkikset ovat ostaneet hänen töitään: esimerkiksi näyttelijä Brad Pitt hankki epätäydellisen muotokielen Clay-sarjaa. Malvan museokaupasta saa ostaa Baasin suunnittelemaa pientavaraa: esimerkiksi kuppeja, lautasia ja kannuja. 

Luonto koetaan ruudun kautta

Uusista teoksista Second Nature on runsaasti yli sadan näytön installaatio, joka on aseteltu vesiputouksen muotoon. Näytöillä on vesiputousvideoita eri puolilta maailmaa. Malva pyysi alkuvuodesta yleisöä lähettämään videoita virtaavasta vedestä Baasille, ja niitä kertyi Suomesta joitakin kymmeniä. 

Baas pohtii työssä sitä, miten luontokokemus ei enää usein ole suora, vaan luonto koetaan sosiaalisen median ja ruudun kautta. Elämäntavan digitalisoituminen ja ikään kuin toisen luonnon tuottaminen on Baasin mukaan havainto, ei arvostelua. 

Toinen Malvassa nähtävä uusi videoteos on I think, therefore I was. Nimi on mukaelma filosofi René Descartesin lauseesta Ajattelen, siis olen (olemassa) (Cogito, ergo sum). Englannin kielellä yksi ja sama ilmaisu (I think) tarkoittaa, että ajattelen, mutta yhteydestä riippuen myös sitä, että minulla on mielipide. Some on tehnyt mielipiteiden ilmaisusta suorastaan olemassaolon todisteen ja mitan. 

Baas tarjoa videoilta leikatun ja koostetun I think -mielipiteiden kakofonian ja kysyy, jääkö ajattelu mielipideautomaation jalkoihin.

Maarten Baasin Piiloleikki 29.4.–18.9.2022, Malvan ensimmäinen kerros.

Teksti: Leena Huovila

Tämä artikkelin osa julkaistu Kaupunkilainen-lehdessä 1/22. Lue kaikista Malvan näyttelyistä näköislehdestä.