Hyppää sisältöön

Varhaiskasvatuksen opettaja Frida – ”Arjessa ei aina välttämättä ajattele, että tehdään luontotoimintaa, mutta se on mukana tosi monessa”

Luontoarvot ovat Frida Hämeen sydäntä lähellä. Tampereella opiskeluaikana asunut Frida teki paluumuuton Lahteen ja työskentelee nyt Humpulan päiväkodissa. Millaista Fridan arki on luontopäiväkodissa työskennellessä?
Nainen istuu jumppapallon päällä.

Luontoarvot ovat minulle tärkeitä. Siksi halusin töihin vihreän lipun luontopäiväkotiin. Olen kolmisen vuotta työskennellyt Humpulassa. Työskentelen Kettukallio-ryhmässä, jossa on eskarilaisia ja viskareita eli viisi- ja kuusivuotiaita lapsia.

Meillä on tiimissä hyvä työilmapiiri ja koko työyhteisössä on mielestäni hyvä meininki. Arjessa ei aina välttämättä ajattele, että tehdään luontotoimintaa, mutta se on mukana tosi monessa. Jokaisella ryhmällä on lähes viikoittain oma metsäretkipäivä.

”Lasten kanssa työskennellessä täytyy osata lukea tilanteita. Jos on vaikka vähän levotonta ja muurahaisia pöksyissä, otetaankin pieni jumppahetki.”

Tutkimme luontoa ja meillä on myös kasvihuone ja kasvimaa pihalla. Itse kasvatetuista kasviksista leivotaan vaikkapa kesäkurpitsamuffinsseja.

Lasten kanssa työskennellessä täytyy osata lukea tilanteita. Jos on vaikka vähän levotonta ja muurahaisia pöksyissä, otetaankin pieni jumppahetki. Tanssitaan pää-olkapää-peppu –laulu, että saadaan vähän liikettä ja sitten rauhoitutaan. Joskus voi auttaa minuutin hiljaisuuskisa. Tässä työssä saa olla tuntosarvet pystyssä ja aistia ryhmän ilmapiiriä.

Päivät ovat tavallaan samanlaisia, mutta kuitenkin erilaisia. Kerran viikossa on jumppasalivuoro, tai mennään metsäretkelle. Teemme myös eskarikirjan numero- ja kirjaintehtäviä, opetellaan musiikkia tai kuvataidetta, mikä onkaan sen päivän ohjelma. Päivää rytmittävät myös ruokailut, ulkoilut ja ryhmän yhteiset piirihetket. Nämä ovat tärkeitä pieniä juttuja, mitkä tuovat pysyvyyttä ja turvaa ryhmän arkeen.

”Mahdollisuus osallistua täydennyskoulutuksiin, kuten Skididialogi-koulutus, on ollut mahtava juttu ja siitä Lahden kaupungille työnantajana iso peukku.”

Lasten kanssa toimimisen lisäksi varhaiskasvatuksen opettajan työnkuvaan kuuluu paljon muutakin, kuten asiakirjojen laatimista ja moniammatillisia palavereja psykologien, terapeuttien, erityisopettajien ja muiden tahojen kanssa. Kuulun myös yhteen Lahden kaupungin kolmesta varhaiskasvatuksen kehittämistyöryhmästä. Mahdollisuus osallistua täydennyskoulutuksiin, kuten Skididialogi-koulutus, on ollut mahtava juttu ja siitä Lahden kaupungille työnantajana iso peukku.

Lapset ovat opettaneet paljon hetkessä elämistä ja huumoria. Sellaista pienistä asioista iloitsemista. Aina on ihmeteltävää ja retkillä pysähdytään asioiden ääreen. Vanhemmilta kuulee, että lapset opettavat heitä kotona, jos ei ole esimerkiksi omaa astiaa biojätteen kierrätykseen. Metsässä lapset paheksuvat, miten joku voi heittää luontoon roskia ja sanovat, että minä en ainakaan ikinä aio roskata, kun olen iso. Ehkä itsekin voisi oppia, ettei vaan paahda menemään, vaan keskittyisi kaikkeen siihen ihmeelliseen mitä ympärillä on. Lasten kanssa on välitöntä ja aitoa. Ei tarvitse esittää mitään tai yrittää olla jotain mitä ei ole. Lapset kyllä antavat olla just sellainen, kun on.

”Joku ehkä ihmettelee, että miksi päiväkodissa pitää olla korkeakoulutettuja opettajia. Eikö nyt kuka vaan pysty lapsia hoitamaan?”

Olen Lahdesta kotoisin, joten oli luontevaa palata takaisin opintojen jälkeen. Kandiopintojen jälkeen työskentelin toisessa päiväkodissa pari vuotta. Maisteriopintojen ohella tein Lahdessa töitä keikkaluontoisemmin ja kun sain maisteriopinnot päätökseen, tulin tänne Humpulaan.

Joku ehkä ihmettelee, että miksi päiväkodissa pitää olla korkeakoulutettuja opettajia. Eikö nyt kuka vaan pysty lapsia hoitamaan? Koulutus sekä opettajilla että hoitajilla on tärkeää, sillä se antaa kykyä tuoda pedagogiset tavoitteet arkeen.

”Kodeissa voi olla erilaiset lähtökohdat, mutta varhaiskasvatuksessa kaikki ovat samassa asemassa ja opettelevat samoja asioita.”

Meidän työtämme ohjaavat valtakunnalliset varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmat, mitä laki velvoittaa noudattamaan. Niissä on tavoitteita liittyen sosiaalisista taidoista ja tunnekasvatuksesta liikuntaan, matematiikkaan ja kuvataiteeseen. Leikin roolia ei pidä myöskään vähätellä! Leikki on ihan älyttömän tärkeää myös pedagogisesta näkökulmasta.

Kodeissa voi olla erilaiset lähtökohdat, mutta varhaiskasvatuksessa kaikki ovat samassa asemassa ja opettelevat samoja asioita. Varhaiskasvatus tuo tietyllä tavalla tasa-arvoa, kun kaikilla on samat lähtökohdat koulun alkuun ja ihan koko elämään. Ryhmässä toimiminen ja toisten kanssa oleminen ja toisten huomioiminen ovat niitä kaikista tärkeimpiä juttuja mitä täällä opitaan. Ne kantavat kaikista pisimmälle elämässä.

Tutustu muihin kaupungin työntekijöihin!

Katso Lahden kaupungin avoimet työpaikat