Aleksanterinkadun talvivalot

Talvisesta hiihtoretkestä kertovat talvivalot ovat ilahduttaneet Aleksilla vuodesta 1983

Professori Tapani Aartomaan (1934-2009) suunnittelemat valot ovat valtakunnallinen harvinaisuus sekä kuva-aiheiltaan, syntyvaiheiltaan että väreiltään.

Kuvissa seikkailevat metsän eläimistä kettu, jänis ja riekko. Aurinko, kuu, mökki, lumi ja kuuset vievät ajatukset aamusta iltaan kestävälle hiihtoretkelle. Lahtelaisin hahmo on mäkihyppäävä lumiukko, joka sai lempinimekseen tuolloin pinnalla olleen Jari Puikkosen.

Valotarinaan kuuluu 11 kuviota, jotka on nimetty seuraavasti: Talviaurinko, Kuusimetsä, Ketunhäntä, Puikkonen, Laturetki, Puputyttö, Yömyssy, Ketunpolku, Riekko, Lumipensas ja Talvi-ilta.

Kuvat ovat lapsenomaisia, värikkäitä ja monelle lahtelaiselle hyvin rakkaita. Tarina syntyi Aartomaan tyttärelle kerrotusta sadusta. Tytär Johanna sai myös seurata valojen rakentamista kodin lähellä olleella kaupungin työpajalla.

– Valot poikkeavat Tapanin muusta kädenjäljestä, mihin varmasti vaikutti pelkistävä tekniikka. Niistä tuli kuitenkin hyvin tärkeät oman perheen lisäksi monelle lahtelaiselle, puoliso Ulla Aartomaa kertoo.

Valtakunnan värikkäimmät valot

Aleksin talvivalojen idea tuli silloiselta kaupunginjohtajalta Seppo Välisalolta, jonka edellisessä työpaikassa, Tampereella, oli näyttävät jouluvalot. Välisalo puhui kustannuksiin mukaan kadunvarren yrittäjät. Yhä tänä päivänä valot on kiinnitetty alkuperäisiin tai niiden tilalle tulleisiin liikerakennuksiin.

– Lahdella on selkeästi oma perinne, joka ei matki muiden kaupunkien tähteen tai pitsimäisiin kuvioihin perustuvia koristeellisia valoja. Lahden valot ovat myös värikkäämmät, kertoo Lahden kaupunginmuseon tutkija Riitta Niskanen.

Vuonna 2017 talvivalojen 5924 hehkulamppua vaihdettiin led-valoiksi ja valojen rakenne korjattiin. Uusi arvioitu käyttöikä on 15-20 vuotta. Valojen huolto on vaativaa työtä, josta Lahti Energia vastaa yhdessä urakoitsijoiden kanssa.

– Nykyiset ledlamput ovat tekniikaltaan kestäviä ja vievät jopa 80 prosenttia vähemmän energiaa kuin hehkulamput, mutta Suomen talviolosuhteissa nekin ovat kovilla, LE-Sähköverkon suunnittelija Antti Lundahl kertoo.

Perinteeseen kuuluu, että Aleksanterinkadun talvivalot sytytetään Lahden syntymäpäivänä 1.11. ja annetaan palaa pimeimmän ajan ensin loppiaiseen asti. Uusi valokausi osuu Finlandia-hiihtoviikonloppuun ja Salpausselän kisojen aikoihin.

Teksti: Ina Ruokolainen, 19.12.2018