Hankkeen pitkä historia
Liikennevirasto, Lahden kaupunki ja Hollolan kunta solmivat lähes 50 vuotta vireillä olleen hankkeen edistämisestä aiesopimuksen syksyllä 2015. Tekninen ja ympäristölautakunta hyväksyi kokouksessaan 21.3.2017 hankkeen toteuttamissopimuksen yhteistyö‐ ja rahoitusjärjestelyineen.
Eteläinen kehätie ja siihen liittyvä Uudenmaankatu mt 167 Renkomäen ja Launeen väliltä valmistuvat vuoden 2020 aikana. Samalla nykyinen vt 12 Hämeenlinnantie ja Mannerheiminkatu sekä useita muita maanteitä siirtyvät ELY:ltä kaupungin hallintaan.
Hankkeesta monia hyötyjä
Hankkeen toteutus siirtää läpikulkevan liikenteen, erityisesti raskaan liikenteen, pois Lahden ja Hollolan kehittyviltä keskusta‐alueilta. Uusi kehätie myös tehostaa maankäytön ja liikenteen kehittämismahdollisuuksia. Erityisesti Lahden keskustan kohdalla, Mannerheiminkadun liikenneturvallisuus paranee ja katuosuutta voidaan lähteä kehittämään viihtyisänä, kaikki kulkumuodot huomioivana kaupunkibulevardina.
Eteläinen kehätie luo myös uuden sujuvan reitin kaupungin sisäiseen läpikulkuliikenteeseen ja näin tukee Lahden keskustavisiota ja keskustan liikenteen ja liikkumisen kehittämistavoitteita.
Eteläinen kehätie luo edellytykset Kujalan teollisuus‐ ja logistiikka‐alueen kehittämiselle ja mahdollistaa keskustaan linkittyvän Radanvarren alueen kehittämisen urbaaniksi vetovoimaiseksi asuinalueeksi. Uusia kehittyviä alueita ovat erityisesti Matkakeskuksen lähialue, Askon alue ja Sopenkorpi.
Asumisviihtyvyys paranee Mannerheiminkadun varrella, kun melu sekä päästö‐ ja estevaikutukset pienevät liikennemäärien laskun myötä. Päästöt ja pohjavesialueiden pilaantumisriski vähenevät myös tärkeällä Salpausselän pohjavesialueella.