Radanvarsi
Lahden Radanvarteen kasvaa tulevaisuudessa urbaani kaupunginosa, jossa entiset teollisuusalueet korvataan asunnoilla ja toimistotiloilla.
Lahden Radanvarteen kasvaa tulevaisuudessa urbaani kaupunginosa, jossa entiset teollisuusalueet korvataan asunnoilla ja toimistotiloilla.
Radanvarren alue on tulevaisuudessa Lahden ydinkeskustaan kiinnittyvä tiivis ja urbaani kaupunginosa. Alueella yhdistyvät julkisen liikenteen solmukohta sekä liike-elämän ja asumisen toiminnot sekä kattavat yksityiset ja julkiset palvelut.
Radanvarren tavoitteena on kaupunkikuvallisesti korkeatasoinen sekä kestävän liikkumisen edelläkävijäalue. Valtatieliikenne on siirtymässä eteläiselle kehätielle ja ratapiha- ja teollisuustoiminnan loppuminen alueella on vapauttanut alueita uusille toiminnoille.
Lahden radanvarren ensimmäisenä hankkeena valmistui matkakeskus. Junaliikenteen risteysaseman läheisyys sekä nopea raideyhteys Venäjälle ja pääkaupunkiseudulle luovat erinomaiset edellytykset koko radanvarren alueen kehittämiselle.
Radanvarren kaavoitus perustuu vuonna 2012 järjestettyyn ideakilpailuun. Radanvarren aluetta, jolla tarkoitetaan aluetta Mytäjäisten risteyksestä Upon sillalle, kaavoitetaan vaiheittain. Ensimmäisinä kohteina on kaavoitettu matkakeskuksen lähialue länteen sekä Askon alueen suuntaan, sekä Starkin alueena tunnettu Vanha-Jussin alue.
Radanvarren kapasiteetti on Lahden mittakaavassa merkittävä. Alueelle mahtuu tulevaisuudessa satoja uusia yrityksiä ja jopa n. 6000 asukasta.
Eteläisen kehätien valmistuttua kaupungin ohittavat liikennevirrat ja raskas liikenne siirtyy uudelle valtatielle. Tämä mahdollistaa koko radanvarren alueen kehittämisen sekä Mannerheiminkadun muutoksen kohti viihtyisää ja kaikki kulkumuodot huomioivaa kaupunkibulevardia.
Mannerheiminkadun asemakaavoitus kaduksi on aloitusvaiheessa. Asemakaavatyön tueksi laaditaan Mytäjäisten liittymän ja Iso-Paavolan sillan väliselle osuudelle kadun yleissuunnitelma.
Mannerheiminkatu tulee jatkossa toimimaan Radanvarren asuinaluetta palvelevana koontikatuna, mutta myös keskustan kehäkatuna keskustan liikenne ja liikkumisen tavoitesuunnitelman (LIISU 2030) ehdotuksen mukaisesti. Lue lisää LIISU 2030 -sivuilta.
Mannerheiminkadusta halutaan luoda sujuvaa ja viihtyisää katuympäristöä kaikille käyttäjille ja kulkumuodoille. Matkakeskuksen edustalla tuodaan näkyvämmin esille keskustaan vievää kävelyreittiä. Radanvarteen tulee toteuttaa sujuva pyöräilyn pääreitti ja katutilassa varaudutaan myös DUO-raitiotien mahdollisuuteen. Viihtyisyyttä parannetaan lisäämällä katuvihreää ja puistosaarekkeita ja samalla korostetaan olemassa olevaa viherympäristöä. Suunnitteluratkaisuissa painotetaan ekologisia ratkaisuja.
Mannerheiminkadun kehittämisen lähtökohtana on ollut valtatie 12 kehittämisselvitys (pdf).
Mannerheiminkadun asemakaavaMatkakeskuksen lähialueen kehittäminen muuttaa myös pysäköintijärjestelyjä. Tavoitteena on toteuttaa 600 liityntäpysäköintipaikkaa hajautettuna radan molemmille puolin.
Lisää liityntäpysäköinnin järjestelyistäSuunniteltua asukasta
Suunniteltua työpaikkaa
päivittäistavarakaupan varausta
Suunniteltua hotellia
Riitta Niskanen
Projektipäällikkö
Kimmo Sutinen
Asemakaava-arkkitehti