Hyppää sisältöön

Oppimisen tuki

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki on keinojen, toimien, menetelmien ja järjestelyiden kokonaisuus, jolla opetuksen lisäksi tuetaan oppilasta opetukseen osallistumisessa, opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisessa ja perusopetuksen oppimäärän suorittamisessa.  

Lahdessa oppilaat saavat tarvitsemansa oppimisen ja koulunkäynnin tuen ensisijaisesti lähikoulussa. Oppilaan tuki suunnitellaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Tuen suunnittelussa oman opettajan lisäksi on tarvittaessa muita koulun opettajia tai oppilashuollon henkilökuntaa.

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Niillä tarkoitetaan opetuksen järjestämistä oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioiden. Tämä sisältää eriyttämisen, kielitietoisen opetuksen, opetusryhmien muodostamisen sekä pedagogiset ratkaisut, jotka tukevat sekä tukea tarvitsevia että tavoitekokonaisuuksittain eteneviä oppilaita. Lisäksi painotetaan opettajan roolia ryhmän tarpeiden huomioimisessa sekä koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön merkitystä oppilaiden tukemisessa. 

Tuen muodot koulussa

Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamistapa, jossa tuki annetaan lähtökohtaisesti ryhmän tarpeisiin kohdennetusti, tilapäisesti tai lyhytaikaisesti osana perusopetuksen perustoimintaa. Ryhmäkohtaiset tukimuodot vastaavat ryhmän tasolla yleisempiin tuen tarpeisiin, kuten tilapäiseen opintojen kertaamisen tarpeeseen tai esimerkiksi oppimisstrategioiden opetteluun. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat opettajan antama yleinen tukiopetus, opettajan antama opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.  

Oppilaskohtaiset tukitoimet ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamistapa, jossa tuki annetaan oppilaan yksilölliseen tilanteeseen soveltuvasti, säännöllisesti ja usein pitkäkestoisesti. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat oppilaskohtainen erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään tuen tarpeen arviointiin perustuva suunnitelma sekä hallintopäätös. Oppilaskohtaiset tukitoimet järjestetään oppilaan etu huomioon ottaen ensisijaisesti oppilaan omassa koulussa.   

Lisätietoa oppilaan tuen tarpeisiin ja opetusjärjestelyihinliittyvissä kysymyksissä huoltaja voiolla yhteydessä 

  • oppimisen tuen ja hyvinvoinnin palvelupäällikköön 
  • alueelliseen erityisopettajaan (AERO), jonka tehtävänä on oppilaskohtaisia tukitoimia saavien oppilaiden ohjaus, koulujen konsultointi sekä tuen päätösvalmistelu.  

 

Alueellisten erityisopettajien yhteystiedot

 

  • Ahtialan, Alasenjärven, Kivimaan ja Mukkulan koulut 

Heidi Korvenoja-Laine
050 518 0398
heidi.korvenoja-laine@edu.lahti.fi 

 

  • Kartanon, Kariston, Kirkonkylän, Kukkasen, Lahden ruotsinkielinen, Lotilan, Möysän, Rakokiven ja Tiirismaan koulut 

Johanna Tikkanen
050 311 1687
johanna.tikkanen@edu.lahti.fi 

Sanna Mäkelä
044 790 9526
sanna.makela@edu.lahti.fi 

 

  • Jalkarannan, Kanervikon, Kasakkamäen, Kärpäsen, Lähteen, Liipolan, Länsiharjun, Renkomäen ja Salpausselän koulut 

Sanna Mäkelä
044 790 9526
sanna.makela@edu.lahti.fi 

 

  • Koko kaupunki: pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevat (1.8.2026 alkaen varhennettu oppivelvollisuus) ja vaativaa monialaista tukea saavat oppilaat 

Nina Rauhala
044 790 9432
nina.rauhala@edu.lahti.fi 

 

  • Koko kaupunki: koulupudokkaat ja nivelvaiheyhteistyö 

Kristiina Voutilainen
050 311 1570
kristiina.voutilainen@edu.lahti.fi