Hyppää sisältöön

Palvelutorin palvelut ja toimijat

Palvelutorilta löydät kaupungin omien palveluiden lisäksi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän, Kelan ja TE-palveluiden toimintoja.

Palvelutori on tilana avoinna arkisin 8-18. Asiakastietokoneet ovat käytettävissä aukioloaikoina. Huomioithan, että kaikilla Palvelutorin toimijoilla on omat palveluajat. Löydät ne kunkin toimijan alta.

Suosittelemme asiointia sähköisesti ja puhelimella. Käytä paikan päällä asioidessasi kasvomaskia, huolehdi turvaväleistä ja käsihygieniasta.

Lahden kaupunki

Palvelutorilla on monia kaupungin omia palveluja ja erilaisten hankkeiden alaisia toimintoja.

  • Lahti-Piste on kaupungin asiakaspalvelupiste, ja vastaa yleisestä palveluneuvonnasta sekä sähköisen asioinnin opastuksesta.

    Lahti-Pisteellä mm.

    • otetaan vastaan anomuksia ja hakemuksia
    • neuvotaan lupa-asioissa
    • voit maksaa esimerkiksi kaupungin pysäköintiluvan
    • Lahden Seudun Liikenteen asiakaspalvelu
    • Kirjaamo
    • varhaiskasvatuksen asiakaspalvelu ja neuvonta

    Lue lisää Lahti-Pisteestä.

  • Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilu alkaa 1.3.2021 ja jatkuu 30.6.2023 saakka.

    Toistaiseksi työllisyyden kuntakokeilun palveluja ei ole tarjolla Palvelutorilla

    Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilun Neuvonta ja Hämeen TE-toimiston yleinen Neuvonta, Päivystysaika 09.00 – 15.00. Palvelutorilta löydät myös Kuntakokeilun postilaatikon, johon voit jättää yhteydenottolomakkeen tai muuta postia kuntakokeilulle.

    Lahden seutu on mukana valtakunnallisissa työllisyyskokeiluissa, joissa osa valtion työ- ja elinkeinotoimistojen tehtävistä siirtyy kuntien vastuulle. Kuntakokeilun asiakkaita ovat ne työttömät ja työvoimapalveluissa olevat työnhakijat, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan, kaikki alle 30-vuotiaat työnhakijat sekä kaikki maahanmuuttajat ja vieraskieliset, jotka ovat joko työttöminä tai työvoimapalveluissa kokeilukuntien työ- ja elinkeinotoimistossa.

    Kuntakokeilun tavoitteena on edistää työttömien työnhakijoiden työllistymistä, koulutukseen ohjautumista sekä luoda uusia ratkaisuja osaavan työvoiman saatavuuteen.

    Lue lisää työllisyyden kuntakokeilusta

  • Asumisneuvojalta voit kysyä neuvoa ja ohjausta asumiseen ja vuokran maksuun liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa.

    Asumisneuvonnan palvelupiste on Lahden Palvelutorilla Kauppakeskus Trion 2. kerroksessa. Asumisneuvojan tavoitat puhelimitse, (+35844 4820 810, +35844 4826 287) tai sähköpostitse asumisneuvo@lahti.fi.

    Lisätietoja Asumisneuvonnasta.

  • Lahden kaupunkiympäristö tekee kaupunkia: asuinalueita ja metsiä, katuja ja puistoja, liikenneratkaisuja ja ympäristötekoja. Osallistumistila Kympissä voit tutustua ja osallistua yhteisen kaupunkimme kehittämiseen. Tilassa saat tietoa ajankohtaisista hankkeista ja sieltä löytyvät esillä olevat suunnitelmat, joita voit kommentoida. Osallistumistilassa järjestetään myös suunnittelijatapaamisia pop-up-periaatteella.

    Osallistumistila Kymppi

    Kaupunkiympäristön suunnittelu

    Lahden kaupunkiympäristön Facebook-sivu

    Lahden kaupunkiympäristön Twitter-tili

  • Ohjaamo Lahti tarjoaa nuorille 15-29- vuotiaille matalalla kynnyksellä ohjausta, neuvontaa, tietoa ja tapahtumia työllisyyteen, koulutukseen ja elämänhallintaan liittyen. Ohjaamo sijaitsee Palvelutorilla työllisyyden kuntakokeilun kanssa samoissa tiloissa Kauppakeskus Triossa, 2. kerroksessa.

    Vallitsevasta tilanteesta johtuen, Ohjaamon palvelut ovat toistaiseksi saatavana vain ajanvarauksella ja etänä. Ohjaamon väen tavoitat sähköpostilla ohjaamo.lahti@lahti.fi, puhelimitse tai viestillä 050 398 5665 tai Ohjaamon nettisivujen chatista ma-to 13-16.

    Ohjaamon tapahtumista ja palveluista näet tarkempia tietoa heidän nettisivuiltaan Etusivu – Ohjaamo Lahti.

  • Lahti TalentHub on kansainvälisten osaajien työllisyyttä yritysnäkökulmasta kehittävä ESR-rahoitteinen hanke.

    Tavoitteenamme on luoda kasvumahdollisuuksia Lahden alueelle yhdistämällä kansainvälistä osaamista ja työvoimaa sekä alueen  työnantajia. Tavoitteen saavuttamiseksi kartoitamme tarvittavaa ja etsittyä osaamista sekä tarjolla olevaa työvoimaa. Pyrimme myös madaltamaan yritysten rekrytointikynnystä erilaisin toimenpitein.

    • Botond Vereb-Der, Projektipäällikköpuh. +358444826511, Botond.Vereb-Der@lahti.fi
    • Leeni Toivanen, Projektikoordinaattoripuh. +358444826512, Leeni.Toivanen@lahti.fi

Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymä

Palvelutorilta löytyy useita Hyvinvointiyhtymän palveluja.

Hyvinvointiyhtymän omahoitopisteellä  voit mitata verenpaineesi, punnita itsesi ja mitata vyötärönympäryksesi. Pisteellä voit käyttää sähköisiä terveyspalveluja asiakastietokoneella. Omahoitopisteen löydät Olkkarin yhteydestä.

  • Vammaispalvelun päiväaikaisen toiminnan neuvonta ja asiointi työllistymisen, kouluttautumisen tai päiväaikaisen toiminnan edistämiseksi toimii Palvelutorilla seuraavasti:

    Työhönvalmennuksen päivystys ma, ti, to, pe klo 14-15

    Tuetun asumisen päivystys keskiviikkoisin klo 14-16

    Päivystävä työntekijä on tavattavissa myös ilman ajanvarausta

    ota yhteyttä  044 416 4586 ja 044 482 3160

     

  • Ikääntyneet saavat Palvelutorilla maksutonta tietoa ja neuvontaa ikääntyneen hyvinvointia ja arkea tukevista yksityisistä, kolmannen sektorin ja kunnallisista palveluista sekä sosiaalietuuksista

    arkisin ma–ti, to–pe klo 9–15 ja ke klo 9–16

    Suosittelemme kuitenkin edelleen asiointia sähköpostilla tai puhelimitse, puh. 044 482 5050

    Hyvinvointiyhtymän ikääntyneiden palveluiden verkkosivut

  • Sosiaaliasiamies toimii sosiaalihuollon palveluja käyttävän aseman ja oikeuksien edistäjänä. Voit esittää kysymyksiä omista oikeuksista asiakkaana tai huomioita epäkohdista sosiaalihuollon palveluissa

    keskiviikkoisin 9-11 ilman ajanvarausta

    Sosiaaliasiamiehen tavoittaa myös puhelimitse numerosta 044 729 7989 (ma – to 9-12) tai sähköpostitse sosiaaliasiamies@phhyky.fi.
    Tietoturvallinen sähköposti

    Sosiaaliasiamies verkossa

  • Terveysneuvontaa, sairauksien ennaltaehkäisyä ja terveyspalvelujen käytön neuvontaa ja ohjausta arkisin

    ma – to klo 8 – 16

    pe klo 8 – 15

    Mikäli terveysneuvonta ei ole paikalla, voit kysyä neuvoa saman tiskin muilta työntekijöiltä.

Kotouttamo

Ohjausta, neuvontaa ja työllistymis- ja kotouttamispalveluita maahanmuuttajille.

  • Alipista saat yleistä ohjausta ja neuvontaa arkisin klo 9–15.

    Palveluohjaajien yhteystiedot löytyvät maahanmuuttotyön sivulta. Siirry sivulle

    Alipilla on myös omat verkkosivut. Siirry alipi.fi-sivulle

  • Hyvinvointiyhtymän maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalvelut Palvelutorilla arkisin 9-15.

     

     

  • Voit lähettää sähköpostia omalle vastuuasiantuntijalle:

    Auvinen Leena-Marjaana puh. 0295 041621, leena-marjaana.auvinen@te-toimisto.fi

    Pökälä Ulla puh. 0295 041716, ulla.pokala@te-toimisto.fi

    Sykiäinen Svetlana puh. 050 3037455, svetlana.sykiainen@te-toimisto.fi

    Petrasova Elena puh. 050 3040493, elena.petrasova@te-toimisto.fi

    Rautiola Marjo puh. 0295 041728, marjo.rautiola@te-toimisto.fi

    Grossett Outi puh. 0295 041511, outi.grossett@te-toimisto.fi

    Bäckman Carita puh. 0295 041523, carita.backman@te-toimisto.fi

  • Lahden OSKEn palvelupiste on avoinna Trion Palvelutorilla maanantaista torstaihin klo 10-15.

    Valmentajien yhteystiedot löytyvät maahanmuuttotyön sivulta. Siirry sivulle

  • TyöPolku -hanke tarjoaa yksilöllistä työhönvalmennusta romaneille ja maahanmuuttajataustaisille TE-toimiston asiakkaille.

    Asiakasohjaus tapahtuu ensisijaisesti TE-toimistosta.

    TyöPolun työntekijät ovat tavoitettavissa sähköpostitse ja puhelimitse, tapaamiset sovitaan ajanvarauksella.

    Noora Mantere, p.050 3598 825,  noora.mantere@hameensetlementti.fi

    Jenni Saksholm p. 05o 3777 657,  jenni.saksholm@hameensetlementti.fi

    Työpolku on siirtynyt etätöihin Phhykyn suositusten mukaisesti.

KELA

Kansaneläkelaitos (Kela) huolehtii suomalaisten sosiaaliturvasta eri elämäntilanteissa.

Palvelutorin Kelan pisteellä ei ole henkilökohtaista palvelua, mutta asiakaskoneet ovat käytettävissä Palvelutorin aukioloaikoina. Kelan asiakaskoneet avautuvat suoraan Kelan palveluun.

Suosittelemme vahvasti asiointia verkossa ja puhelimessa. Puhelinpalveluun voit myös varata verkossa soittoajan, jolloin sinulle soitetaan, eikä puhelu maksa sinulle mitään.

Palvelutorilla voit jättää Kelalle paperilla yhteydenottopyynnön. Älä sulje sitä kuoreen, sillä se viivyttää yhteydenottoa. Kelan postilaatikkoon voit Palvelutorilla jättää Kela-postia.

Lahdessa Kela palvelee asiakkaita Kirkkokadulla arkisin ma-pe 10-16, mutta kehotamme tulemaan paikan päälle vain akuuteissa asioissa.

Kelan verkkosivut

Kelan lomakkeita

TE-palvelut

Saat asiakaspalvelua, ohjausta ja yleistä neuvontaa työllisyyteen liittyvissä asioissa Palvelutorilla arkisin 9-16.

Lisäksi TE-palveluiden aulapalveluilta saat mm. neuvontaa työhakemuksen ja CV:n laatimiseen, tietoa opiskeluvaihtoehdoista ja ajankohtaisia vinkkejä työnhakuun Palvelutorilla arkisin 12.15- 16.

TE-palveluiden aulapalvelut ovat käytettävissäsi arkisin myös Kirkkokadun virastotalolla 9-16.

Palvelumme ovat maksuttomia.

Voit myös jättää yhteydenottopyynnön osoitteessa TE-palvelut/omaasiointi tai paperilomakkeella Palvelutorilla.

Poliisi Palvelutorilla

Koronatilanteesta johtuen poliisi ei ole tällä hetkellä tavattavissa Palvelutorilla.
Poliisin ennalta estävän toiminnan yleinen sähköposti on eet.hame@poliisi.fi. Sähköpostiin voit laittaa lähipoliisitoimintaan liittyviä yhteydenottopyyntöjä tai viestejä, jotka eivät vaadi välitöntä reagointia.

Hämeen poliisi toimii myös Facebookissa ja muualla sosiaalisessa mediassa.

Yhteystiedot