Hyppää sisältöön

Mielen hyvinvointi

Mielen hyvinvointi koostuu monista tekijöistä, kuten psyykkisestä ja fyysisestä terveydestä, toimivista ihmissuhteista ja osallisuudesta yhteiskuntaan, esimerkiksi opintojen, työn tai harrastusten kautta. Siihen kuuluu myös kyky mielekkäiden asioiden tekemiseen, itseluottamus, taito ratkaista ongelmia sekä palautumiskyky vastoinkäymisten jälkeen.

Arjen hyvinvoinnilla on yhteys mielen hyvinvointiin. Silloin kun elämän perusasiat ovat kunnossa, arki sujuu ilman suuria murheita. Mielen hyvinvoinnin perusta luodaan lapsuudessa, mutta sitä voi vahvistaa ja siihen liittyviä taitoja voi oppia läpi elämän. Voit edistää ja pitää yllä omaa mielen hyvinvointiasi elintapavalinnoilla kuten riittävällä unella, päihteiden kohtuukäytöllä, monipuolisella ruokavaliolla ja liikunnalla.

Sairauden tai kriisin kohdatessa omat keinot eivät aina riitä. Silloin kannatta hakea ammattiapua.

Testaa

Masennusseula BDI-21

Nuorten mielialakysely RBDI-13

Yhteystiedot