Hyppää sisältöön

Kaupunkisuunnittelu on kestävyyslaji

Eteläinen kehätie, joukkoliikennepainotteinen Aleksanterinkatu ja keskustan kehäkatu ovat puhuttaneet Lahdessa paljon viimeisen viiden vuoden aikana. Kaikista kolmesta on myös tehty viiden vuoden sisällä poliittinen päätös. Hankkeita yhdistää pitkä ja monipolvinen historia. Kaikista on keskusteltu jo 60-luvulla ja ensimmäiset suunnitelmaversiotkin on tehty tuohon aikaan. Perusteet olivat kovin tutun oloisia yli 50 vuotta sitten: kaupungin kasvun turvaaminen, viihtyisyys, liikenneturvallisuus sekä läpiajo- ja asiointiliikenteen erottaminen.
Kaupungininsinööri Jukka Lindfors

Kirjoittaja: Jukka Lindfors

Kirjoittaja on Lahden kaupungininsinööri. Hän siirtyy alkuvuodesta synnyinkaupunkinsa Tampereen palvelukseen.

Harkitut ratkaisut eivät happane

Sanotaan, että kaupunkisuunnittelu on kestävyyslaji. Tämä pitää paikkansa monessakin mielessä. Harkitut suunnitteluratkaisut kestävät aikaa eivätkä happane puolessa vuosisadassakaan, mutta toisaalta merkittävien suunnitelmien edistäminen voi hyvinkin ottaa saman ajan. Lahdessa on viime vuosina toteutettu useita merkittäviä ”ikuisuushankkeita”, kuten toriparkki, matkakeskus, Aleksanterinkatu ja eteläinen kehätie. Nämä hankkeet ovat avanneet täysin uudet mahdollisuudet Lahden, ja erityisesti keskustan, kehittämiseen. Keskustavision ja Liisu 2030 -suunnitelman hyväksyminen valtuustossa antaa suuntaviivat ja työkalut näiden mahdollisuuksien hyödyntämiseen.

Rohkeat päätökset lisäävät elinvoimaa

Viime vuosina on tapahtunut myös monia muita kaupungin elinvoiman ja tulevaisuuden kannalta merkittäviä asioita. Lahdesta tuli ensimmäinen uusi yliopistokaupunki sitten Kekkosen aikojen. Useat merkittävät teollisuuden toimijat, Fazer ja Viking Malt etunenässä, ovat ilmoittaneet suurista investoinneista Lahteen. Meidät valittiin Euroopan ympäristöpääkaupungiksi vuodelle 2021. Lahden seudulla on myös rohkeasti kehitetty maakunnallisia sote-palveluita, vaikka kansallisella tasolla asian kanssa on kompuroitu kriisistä toiseen.

Kaikki edellä mainitut hankkeet ja tapahtumat ovat olleet merkittävä osa omaa työnkuvaani Lahden kaupungilla. Toriparkin ja matkakeskuksen rakentumista pääsin seuraamaan aitiopaikalta. Aleksanterinkadun, eteläisen kehätien ja Liisun osalta sain olla jo suunnitteluvaiheessa tiiviisti mukana. On ollut hienoa nähdä, kuinka Lahdessa on uskallettu tehdä rohkeita päätöksiä, jotka ovat avanneet kaupungille uusia hienoja mahdollisuuksia.

Takamatkalla ei ole varaa himmailla

Rehellisesti täytyy todeta, että Lahti on jäänyt jälkeen kaupunkien välisessä kilpailussa asukkaista ja yrityksistä. Kansallisissa elinvoimamittauksissa Lahden keskusta pärjää hyvin, mutta kun katsotaan asukasmäärien kehitystä keskustan alueella, olemme selvästi jäljessä muita suurempia kaupunkeja. Lahdella on kuitenkin tällä hetkellä kädessä erinomaiset kortit ja loistavat edellytykset parantaa juoksuaan.

Meillä on uusi yliopisto, huikean kehittämispotentiaalin omaava radanvarsi, runsaasti käynnistymässä olevia rakentamishankkeita keskustassa ja Liisu-päätöksen myötä selkeä visio ja työkalut ottaa näistä kaikki irti. Nyt on aika pelata rohkeasti näillä korteilla! Takamatkalla ei ole varaa himmailla tai ottaa aikalisiä. Nyt pitää keskittyä kirimään muiden ohi. Lahti on tällä hetkellä Suomen kiinnostavimpia kaupunkeja ja siitä pitää ottaa kaikki irti!

Kiitos innostavista vuosista!

Oma tieni jatkuu 2021 synnyinkaupunkini Tampereen kehittämisen pariin. Reilu kuusi vuotta Lahden kaupungin palveluksessa ovat olleet työurani parhaita ja innostavimpia. Lahden kaupungin eteen tekee töitä mahtava joukko osaavia ammattilaisia ja on ollut etuoikeus olla osa tätä innostunutta ja sitoutunutta joukkoa. Lahti tulee aina olemaan erityinen paikka minulle. Toivotan Euroopan ympäristöpääkaupungille mahtavaa vuotta 2021 ja rohkeutta kulkea kohti entistä parempaa tulevaisuutta!