”Kuuntele, älä luo ratkaisuja etukäteen.”
Skididialogi on Lahdessa kehitetty, Erätauko-keskusteluun pohjautuva, lapsille ja nuorille suunnattu rakentavan keskustelun malli. Skididialogi kokoaa lapset, nuoret ja heidän parissaan toimivat ja asioista päättävät aikuiset tasavertaisina rakentamaan yhteistä ymmärrystä dialogin äärellä.
Skididialogissa tavoitteena on kuulla erilaisia ajatuksia ja kokemuksia käsiteltävästä aiheesta ja sitä kautta lisätä yhteistä ymmärrystä. Skididialogia hyödynnetään kaupungin kehittämisessä, kun halutaan ymmärtää lasten ja nuorten kokemuksia käsiteltävästä aiheesta.
Skididialogin tavoitteet ovat:
- Antaa aikaa aidon dialogin ympärille.
- Lisätä ymmärrystä ja hyvinvointia.
- Vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.
- Kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitoja.
- Luoda yhdenvertainen tapa osallistua ja vaikuttaa.
”Kiva keskustella dialogissa, jossa kaikki ovat oikeasti läsnä.”
Skididialogia käydään rakentavan keskustelun pelisäännöin. Keskustelua ohjaa Erätauko-koulutuksen saanut fasilitaattori ja kirjuri kirjaa keskustelua nimettömästi. Keskustelussa osallistujat istuvat ringissä ja ovat keskustelussa tasavertaisessa asemassa toisiinsa nähden. Skididialogissa osallistujina on oppilaiden lisäksi myös opettajia, koulunkäynninohjaajia, koulunuorisotyöntekijöitä, kaupungin viranhaltijoita, päättäjiä ja muita asiantuntijoita.
”Se, että oikeasti on mahdollisuus vaikuttaa parempaan koulutulevaisuuteen!”
Skididialogi-mallin mukaisesti lukuvuoden aikana peruskoululaisille järjestetään Lahden kaupungin perusopetuksen ja kaupungin Erätauko-verkoston yhteistyönä viisi dialogia: alueelliset dialogit syys- ja kevätlukukaudella, koulujen väliset dialogit syys- ja kevätlukukaudella sekä kerran vuodessa kaupunkitasoinen dialogi. Dialogien lisäksi keväisin järjestetään Kysy kaupunginjohtajalta -livelähetys, jossa peruskoululaiset pääsevät käymään keskustelua kaupunginjohtajan kanssa.